محمدجواد ظریف: ایران به توافق هسته‌ای پایبند است

چهارشنبه, 18ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

به‌رغم بیانیه شورای عالی امنیت ملی و تعلیق برخی از الزامات پیش بینی شده در برجام، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرده که این کشور به توافق هسته‌ای پایبند است و این اقدامات به معنای خروج ایران از این معاهده بین‌المللی نیست.

    
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همتای روسی او، سرگئی لاوروف (عکس آرشیوی است)محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همتای روسی او، سرگئی لاوروف (عکس آرشیوی است)

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که برای دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به مسکو سفر کرده است، در آستانه ورود خود به این شهر به خبرنگاران گفته است که اقدامات آتی ایران به طور کامل در چارچوب توافق هسته‌ای است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، “ایرنا” در روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت (هشتم مه) ظریف در اظهارات خود به دو ماده ۲۶ و ۳۶ توافق هسته‌ای اشاره کرده و مدعی شده است که همه اقدامات ایران در چارچوب برجام بوده است. این دو ماده پیش بینی شده در توافق هسته‌ای به ایران و به همه کشورهای مشارکت کننده در مذاکرات هسته‌ای اختیار داده است که در صورت عدم پایبندی کشوری به تعهدات خود، کشورهای دیگر نیز تعهدات خود را “به صورت جزیی و کلی اجرا نکنند.”

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد که خروج آمریکا از برجام از یکسو و انفعال کشورهای دیگر در برآورده ساختن مطالبات ایران از سوی دیگر، تجدید نظر ایران در اجرای الزامات پیش بینی شده در توافق هسته‌ای را ضروری ساخته است.

صبر استراتژیک

ظریف از خویشتن‌داری و صبر استراتژیک ایران پس از اعلام خروج آمریکا از برجام سخن گفته و ضمن تاکید بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای گفته است: «متاسفانه اتحادیه اروپا و بقیه اعضای جامعه بین المللی این توان را نداشتند که برابر فشار آمریکا ایستادگی کنند و لذا جمهوری اسلامی ایران مصلحت دیده که برخی تعهدات و اقداماتی که به صورت داوطلبانه در برجام انجام می داده است را فعلا اجرا نکند.»

وزیر امور خارجه ایران برخلاف سخنان حسن روحانی در جلسه هیات دولت، توضیحی درباره این “تعهدات و اقدامات” نداد و به گفتن این نکته اکتفا کرد که جزئیات تصمیم ایران در بیانیه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی تصریح شده است.

همکاری راهبردی با روسیه

ظریف در سخنان خود بر همکاری راهبردی جمهوری اسلامی ایران و روسیه تاکید کرد. بنا بر اظهارات ظریف، سیاست خارجی دو کشور ایران و روسیه در منطقه و جهان مشابهات زیادی دارد؛ مشابهاتی که تنها به سیاست این دو کشور در قبال سوریه محدود نمی‌شود.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص هم‌سویی سیاست خارجی ایران و روسیه گفت: «ما هر دو [ایران و روسیه] مخالف سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا هستیم، حالا چه این سیاست‌ها درمورد برجام و چه در مورد ونزوئلا باشد، ما با هم در این زمینه‌ها همکاری کرده‌ایم.»

ظریف از روسیه به عنوان “شریک راهبردی” ایران در منطقه سخن گفت و تاکید کرد که یکی از رئوس اصلی گفت‌وگوهای بین او و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه حول برجام و تحریم‌های آمریکا دور می‌زند.

توپ در زمین اروپاست

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران نیز با اشاره به بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران، تعلیق برخی از تعهدات و همچنین قائل شدن یک مهلت ۶۰ روزه “برای اروپایی‌ها” را تصمیمی “عاقلانه و صلح‌آمیز” خواند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامیحشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اعلام کرده است که پس از پایان مهلت ۶۰ روزه “دو اتفاق” ممکن است: «اتفاق اول آن است که طرف‌های باقی‌مانده برجام حاضر نباشند در شرایط تحریمی به وظایف خود عمل کنند که این نقض توافق است. اتفاق دیگر آن است که کمک کنند ایران با تحریم‌های آمریکا مقابله کند. نتیجه آن است که برجام آن چنان از ثبات و قدرت برخوردار می‌شود که اعضای برجام با هیات آمریکا مذاکره کرده و قدرت خودشان را نشان خواهند داد.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است که در پایان مهلت ۶۰ روزه یا برجام تقویت می‌شود یا خنثی. فلاحت‌پیشه گفته است که از این رو، سرنوشت برجام در دست کشورهای اروپایی است.

او همچنین تاکید کرده است که هرگاه کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای به تعهدات خود عمل نکنند، برجام از موضوعیت می‌افتد. فلاحت‌پیشه در توضیح آن گفته است، از موضوعیت افتادن توافق هسته‌ای به معنای پایان یافتن آن است و نه به معنای خروج ایران از آن.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.