علم‌الهدی: ماه رمضان ماه آرایش جنگی با دشمن است

شنبه, 21ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی می‌گوید امروز که “دشمن” وارد جنگ نرم و اقتصادی با ایران شده، باید آرایش جنگی داشت. او از مسئولان دولت انتقاد کرد که به رغم شعارها درباره پر بودن انبارها، توزیع کالا را مدیریت نمی‌کنند.

    
default

احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی می‌گوید مسئولان دولت با مدیریت نکردن توزیع کالاهای اساسی “مردم را به بلای گرانی یک مشت افراد زالوصفت که به جان مردم افتاده‌اند “گرفتار کرده است.

امام جمعه مشهد در خطبه‌های نماز بیستم اردیبهشت گفت: «امروز در مقابل دشمن وارد شده به جنگ نرم و اقتصادی باید آرایش جنگی داشت و مدیران و مسئولان باید آرایش جنگی را مدیریت کنند؛ روز ماه مبارک رمضان، کالای اساسی در زندگی مردم که افطار و سحرشان قائل به آن است مدیریت نشده.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، او افزود: «دائم می‌گویند کالای اساسی فراوان داریم و انبارها پر است اما در توزیع مدیریت نمی‌کنند و کالا به این گرانی به دست مردم می‌رسد. این چه آرایش جنگی است؟ مگر فرمانده آرایش نیستید؟ مگر مدیریت را قبول نکردید؟ باید توزیع را مدیریت کنید.»

در پی افزایش نارضایتی شهروندان از کمبود برخی کالاها و افزایش شدید قیمت‌ها، که با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی اوج گرفت، بسیاری از مسئولان ادعا کرده‌اند که کالاهای اساسی، به خصوص برای ماه رمضان به اندازه کافی تهیه و انبار شده است.

علی بختیاری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ماه گذشته با استناد به گزارش نهادهای مسئول اعلام کرد: «در حال حاضر انبارها بر اساس گزارش‌های دریافتی از کالاهای مورد نیاز و اساسی مردم پر است، و امیدواریم همانند سال‌های گذشته در زمینه تامین کالاهای اساسی مورد نیاز ایام ماه رمضان دچار مشکل نشویم.»

احتمال بازگشت به توزیع کوپنی کالا

با این همه، معاون اول رئیس جمهوری به تازگی از وجود مشکلات جدی در تامین و توزیع کالاهای اساسی خبر داد و از احتمال دخالت دولت در کار واردات و توزیع کالا از طریق کوپن و مانند دوران جنگ ایران و عراق سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسحاق جهانگیری ۱۴ اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت: «الان با توجه به شرایط جدید اقتصادی دو بحث ایجاد شده است. به سمت محدودیت‌های بیشتری داریم پیش می‌رویم، پس احتمالا نقش دولت پر رنگ‌تر می‌شود. شاید مجبور شویم در برخی کالاها به سمت سهمیه‌بندی و کوپنی شدن پیش برویم.»

او می‌گوید این نظریه در دولت و خارج از دولت طرفدارانی دارد و پیش‌نیاز اجرای آن وارد شدن دوباره دستگاه اجرایی به فعالیت‌های اقتصادی است.

امام جمعه مشهد با استناد به سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی در مورد ضرورت داشتن آرایش جنگی در مقابل “دشمن” تاکید کرد که ماه رمضان زمانی است که باید این کار در آن انجام شود.

احمد علم‌الهدی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی که آمریکا یک سال پیش از آن خارج شد ادعا کرد که علی خامنه‌ای “از اول” گفته بود که به آمریکا و کشورهای غربی اعتمادی نیست و آنها به عهدشان وفادار نمی‌مانند اما عده‌ای این حرف را قبول نداشتند و برخلاف این اعلام خطر “راه را باز گذاشتند” و باعث شدند که کشور خسارت و صدمه‌های فراوان ببیند.

بر خلاف این ادعا، ساختار قدرت در ایران و تجربه چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که هیچ تصمیمی در مورد سیاست‌های کلان، به خصوص در مسائلی مانند مذاکرات هسته‌ای بدون موافقت رهبر جمهوری اسلامی قابل تصور نیست.

مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران نیز بارها به طور تلویحی و در مواردی کاملا به صراحت گفته‌اند که خامنه‌ای در جریان تمام مذاکرات بوده و هیچ توافقی بدون نظر او انجام نگرفته است.

«اروپای خائن» و توصبه‌های پر خطر علم‌الهدی

امام جمعه مشهد با بیان این که تجربه مذاکرات هسته‌ای همان گونه که خامنه‌ای از قبل پیش‌بینی کرده بود رخ داد گفت: «این تجربه این بود که اروپا خائن است و باید با آمریکا جنگید؛ حالا که جواب داده لااقل در آرایش جنگی محکم بایستید؛ غنی‌سازی ۲۰ درصد‌ و آب سنگین اراک را راه بیندازید؛ با قدرت وارد شوید و بدانید که مردم هم پشت سر شما هستند.»

مطابق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) جمهوری اسلامی متعهد شده که غنی‌سازی اورانیوم را زیر چهار درصد نگه دارد. “ورود پر قدرت” به آرایش جنگی که علم‌الهدی توصیه می‌کند اگر به اقداماتی نظیر غنی‌سازی ۲۰ درصدی منجر شود، بلافاصله به بازگشت ایران به دوره قبل از مذاکرات هسته‌ای و به جریان افتادن تمام قطعنامه‌‌های شورای امنیت علیه تهران خواهد انجامید.

ایران چند روز پیش اعلام کرد که در واکنش به اقدامات آمریکا و تشدید تحریم‌ها از انجام برخی تعهدات برجامی خودداری می‌کند. این تعهدات حفظ سقف مجاز برای ذخیره‌سازی اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی، محمد جواد ظریف می‌گوید با تصمیم هفته گذشته آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌ انتقال آب سنگین مازاد به خارج و مبادله اورانیوم غنی‌شده با کیک زرد، در عمل پایبندی به سقف تعیین‌شده برای ذخیره آنها ممکن نخواهد بود.

مطابق توافق‌نامه برجام ذخایر هسته‌ای ایران نباید از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با غلظت زیر چهار درصد و ۱۳۰ تن آب سنگین تجاوز کند.

شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که تهران عدم اجرای بخشی از تعهدات برجامی خود را برای ۶۰ روز ادامه می‌دهد و از سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای (بریتانیا، فرانسه و المان) انتظار دارد در این مهلت به تعهدات خود در زمینه تسهیل صادرات نفت و مبادلات مالی جمهوری اسلامی عمل کنند.

این تصمیم ایران با ابراز نگرانی و واکنش کشورهای اروپایی روبرو شد که از ایران خواسته‌اند به تعهدات خود پایبند بماند. ظاهرا علم‌الهدی بر همین اساس بوده که اروپا را “خائن” خوانده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.