ارسال مخفیانۀ نفت ایران به سوریه در هفتۀ گذشته چگونه کشف و ثبت شد؟

شنبه, 21ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

مقامات ایران همواره تکرار می‌کنند که این کشور راه‌های گوناکونی برای فروش نفت خود می‌شناسد و برای دور زدن تحریم‌های آمریکا تجربۀ کافی دارد. – تصویر آرشیوی

موسسات ردیابیِ کشتی‌های نفتکش با بدست آوردن اطلاعاتی از منابع گوناگون اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران در نخستین هفتۀ ماه جاری مسیحی و پیش از لغو کامل معافیت‌های اعطاء شده در بارۀ خرید نفت ایران، یک میلیون بشکه از نفت خود را از طریق دریا به بندر بانیاس در غرب سوریه ارسال کرده است. این نخستین محمولۀ نفتی ایران برای سوریه از پایان سال گذشته به اینسو محسوب می‌شود.

کارشناسان بازار نفت پیش بینی کرده بودند که ایران در آستانۀ پایان مهلت معافیت‌های اعطاء شده از سوی آمریکا به ٨ کشور خریدار نفت جمهوری اسلامی، ارسال طلای سیاه خود را به هر کجا که میسر باشد، تشدید ‌کند. دو موسسۀ تخصصی «تانکرز ترکرز» و «کلیپر دیتا» که در زمینۀ ردیابی نفتکش‌ها فعالیت می‌کنند، اینک با اتکا به داده‌های ماهواره‌ای و نیز نظارت و گذرنگاری ساحل‌بانان تائید می کنند که تهران در روزهای پیش از پایان این مهلت، یک میلیون بشکه از نفت خود را به سوریه ارسال کرده است.

بگزارش این دو موسسۀ ردیابی‌، مسیر پیموده شده از سوی نفتکش ایرانیِ «ماسال»، که قرار بود به ترکیه برود، به آسانی توجۀ کارشناسان را به سوی یک مقصد نا معمول جلب کرده است. نفتکش‌های ایران تا آن هنگام همواره در بنادر غربی ترکیه که پالایشگاه‌های این کشور در آن‌ها واقع شده، لنگر گرفته‌اند. حرکتِ «ماسال» بسوی بندر «اسکندرون» در جنوب شرقی ترکیه، بگفتۀ مقامات موسسۀ «تانکرز ترکرز» خود نخستین نشانۀ حرکتی غیرمعمول بوده و رصد دقیقِ این نفتکش را در پی داشته است. کشتی «ماسال» که پیش از آن با نام «ترو اوشن» با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، در مارس گذشته سواحل جنوبی ایران را ترک کرده و پس از سه هفته انتظار در«اسکندرون» و با حمل همان یک میلیون بشکه نفت، با «ترابری کننده» خاموش بسوی بندر «بانیاس» حرکت کرده است.

بر اساس ردنگاری‌های دو موسسۀ یادشده، این نفتکش پس از تخلیۀ بار خود در سوریه، «ترابری کنندۀ» خود را در روز ٧ ماه مه، سه روز پیش، روشن کرده و بسوی ایران بازگشته است.

بگزارش «کلیپر دیتا»، این دومین بار در ۴٠ روز گذشته است که یک نفتکش ایرانی با «ترابری کنندۀ» خاموش در مدیترانه ردیابی و ثبت می‌شود.

مقامات ایران همواره تکرار می‌کنند که این کشور راه‌های گوناکونی برای فروش نفت خود می‌شناسد و برای دور زدن تحریم‌های آمریکا تجربۀ کافی دارد. کارشناسان بازار نفت نیز معتقدند که ایران می‌تواند یک چهارم فروش پیش از تحریم‌ها را در بازار سیاه حفظ کند، هر چند چنین داد وستدی به بهای معمول صورت نمی‌گیرد و زیان‌هائی برای این کشور در بر دارد.

ایران که پیش از تحریم‌های آمریکا، یک تا سه میلیون بشکه نفت در ماه به سوریه ارسال می‌کرد، فروش نفت خود به سوریه را در پایان سال گذشتۀ میلادی، حدود ۵ ماه پیش، متوقف کرد و همین موجب قحطی مواد سوختی در سوریه شد.

ایران در سال ٢٠١٣ یک خط اعتباری بسودِ سوریه گشوده بود تا این کشور با استفاده از آن از ایران نفت خریداری کند. این اعتبار در اکتبر ٢٠١٨ در پی تشدید بحران اقتصادی در ایران، قطع شد.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.