ترامپ: می‌خواهم به حل مشکلات زیاد ایران کمک کنم

چهارشنبه, 22ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

President Donald Trump at the Mid-America Center on 9 October 2018 in Council Bluffs. Iowa

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ضمن تمجید از تاثیر تحریم هایی که به گفته او باعث ایجاد مشکلات زیادی برای ایران شده بار دیگر به گفت و گو با این کشور ابراز علاقه کرده است.

او روز سه شنبه گفت: “امیدوارم همه چی درباره ایران به خوبی بگذرد. ایران امروز، به دلیل تحریم و مسائل دیگر، با زمانی که من سرکار آمدم تفاوت زیادی کرده. آن موقع در گوشه گوشه دنیا دردسر و ترور ایجاد می کردند. الان دیگر این کارها را نمی کنند و فکر می کنم احترامشان برای آمریکا در بیشترین حد است.”

رئیس جمهور آمریکا در اشاره به مشکلات اقتصادی ایران گفت: “ایران مشکلات زیادی دارد و من می خواهم برای این مشکلات به آنها کمک کنم. خواهیم دید. اما نرخ تورم خیلی بالا رفته. پول شان بی ارزش شده. نمی شود حتی یک تکه نان خرید.”

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز یکشنبه در واکنش به پیشنهادهای قبلی آمریکا برای مذاکره گفت: “… سیاست ایالات متحده کماکان سیاست فشار حداکثری است و ظاهرسازی‌های دولت آمریکا هم مبنی بر اعلام آمادگی برای مذاکره است که در جهت اعلام به افکار عمومی است.”

سانتریفوژهای پیشرفته

همزمان به گزارش خبرگزاری رویترز نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین گفته است که استفاده ایران از سانتریفوژهای پیشرفته ناقض توافق اتمی، برجام، است. آمریکا سال گذشته از برجام خارج شده بود.

جکی وولکات نماینده آمریکا در بیانیه ای که در نشست فصلی شورای حکام آژانس قرائت شد، گفت که شتاب دادن ایران به غنی سازی اورانیوم به عقب نشینی واشنگتن از تلاش ها برای منزوی کردن ایران منجر نخواهد شد.

به گزارش رویترز آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود در ماه گذشته گفته بود که ایران حداکثر ۳۳ سانتریفوژ پیشرفته آی آر-۶ نصب کرده درحالی که فقط ده دستگاه از آنها تاکنون با تغذیه اورانیوم هگزافلورید تست شده است.

این توافق به ایران اجازه می هد تا ۳۰ عدد از این دستگاه ها را با گذشت هشت سال و نیم از توافق اتمی “آزمایش” کند.

دیپلمات های غربی به این خبرگزاری گفتند این سوال که ایران می تواند در مقطع فعلی چه تعدادی از این دستگاه ها را آزمایش کند “مبهم” است. اما به گفته آنها اگر ایران شروع به تغذیه همه این دستگاه ها با اورانیوم کند از خط قرمز برجام گذشته است.

بنابه به این گزارش خانم وولکات گفت “ایران ادعا کرده که همچنان به برجام پایبند است، اما حالا گزارش شده که این کشور صریحا توافق را نقض کرده. این باید مایه نگرانی همه باشد” و از کشورهای باقی مانده در برجام خواست واکنش نشان دهند.

با این حال او تاکید کرد که واشنگتن همچنان برای رسیدن به یک “توافق جامع” و پایان دادن به “رفتارهای بی ثبات کننده” ایران در منطقه مایل به گفت و گو با این کشور است. ایران این پیشنهادها را رد کرده است.

سرخوردگی اروپایی ها

در تحولی دیگر در روز سه شنبه وزرای خارجه آلمان و سوئد نسبت به فرسایش هرچه بیشتر توافق اتمی ایران ابراز سرخوردگی کرده اند.

آنها ضمن انتقاد از آمریکا برای صدمه زدن به این توافق که محصول سال ها تلاش دیپلماتیک بود، به تهران هشدار داده اند که خروج از آن باعث “انزوای بین المللی” می شود.

به گزارش آسوشیتدپرس مارگوت والستروم وزیر خارجه سوئد در یک نشست خلع سلاح اتمی در استکهلم گفت که خروج آمریکا از توافق سال ۲۰۱۵ “شدیدا غیرسازنده” بوده و نه فقط برجام، بلکه اعتبار قدرت های جهانی در مذاکره با کره شمالی را خدشه دار کرده است.

اروپایی ها برای نجات برجام در تلاش بوده اند.

ایران ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که دیگر به محدودیت ذخیره سازی اورانیوم و آب سنگین پایبند نیست و تهدید کرد ظرف ۶۰ روز وارد مرحله دوم کاهش تعهداتش خواهد شد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، که روز دوشنبه در تهران با رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران دیدار کرد هم اخطار داد که فروپاشی برجام نه به نفع اروپاست، نه ایران.

او گفت بدون برجام “دیگر کسی نمی تواند با اطمینان فرض کند که ایران توسعه سلاح های اتمی را از سر نخواهد گرفت.”

بنابر این گزارش او افزود: “اگر ایران از توافق خارج شود، وارد انزوای بین المللی خواهد شد؛ به جایی خواهد برگشت که قبل از توافق بود، از جمله همه تحریم ها احیا خواهد شد. این نمی تواند به نفع ایران باشد.”

از بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.