سنتکام گزارش‌ها درباره تلاش ایران برای زدن پهپاد آمریکایی را تأیید کرد

دوشنبه, 27ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

تصویر یک پهپاد آمریکایی 9-MQ در حال پرواز آزمایشی

تصویر یک پهپاد آمریکایی ۹-MQ در حال پرواز آزمایشی

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای گزارش‌ رسانه‌های آمریکایی درباره هدف قرار دادن یک پهپاد تجسس آمریکایی از سوی ایران در آب‌های دریای عمان را تایید کرده و گفته که این اقدام ناموفق بوده است.

همزمان یک چهره بانفوذ دمکرات در کنگره گفته شواهد دست داشتن ایران در حمله به نفتکش ها “بسیار قوی” است، اما آن را نتیجه سیاست دولت ترامپ در قبال برجام دانست.

در بیانیه سنتکام به حمله دیگری هم به یک پهپاد آمریکایی دیگر اشاره شده که به گفته سنتکام کار حوثی‌های یمن بوده و در آن پهپاد آمریکایی ساقط شده است.

سنتکام می‌گوید روزی که دو نفتکش‌ در دریای عمان هدف حمله قرار گرفت، یک موشک زمین به هوای ایران، پهپاد MQ-۹ آمریکا را هدف گرفته تا مانع از “مشاهده حمله سپاه پاسداران به نفتکش کوکوکا کوریجس شود.”

بنابر این بیانیه، پهپاد آمریکایی ساعت ۶:۲۰ صبح به وقت محلی و دقایقی قبل از آن که به صورت ناموفق هدف قرار بگیرد، به نفتکش آلتیر -کشتی دیگری که هدف قرار گرفت – رسیده و شاهد آتش‌سوزی این نفتکش بوده است.

به گفته سنتکام پرتاب موشک ایرانی ناکام بوده و در نزدیک‌ترین نقطه عبور، حدود یک کیلومتر با پهپاد آمریکایی فاصله داشته است.

آمریکا ایران را به دست داشتن درحملات روز پنج‌شنبه ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) به دو نفتکش در دریای عمان متهم می‌کند.

ایران هر گونه دست داشتن در این حملات را رد کرده و این حوادث را “مشکوک” خوانده است.

در تازه‌ترین اظهار نظر مقام‌های آمریکایی، مایک پومپئو وزیر خارجه این کشور گفته است اگرچه از نظر آمریکا، ایران “بی‌تردید” در حمله به نفتکش‌ها دست داشته، اما کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست.

آقای پومپئو گفته است که آمریکا تردد آزادانه کشتی‌ها از تنگه هرمز را تضمین می‌کند. در پی تحریم کامل نفتی ایران از سوی آمریکا، مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار دادند که اگر نفت ایران صادر نشود، ایران اجازه نخواهد داد نفت دیگران هم از تنگه هرمز عبور کند.

 
تنگه هرمز؛ اهمیت شاهرگ حیاتی انتقال نفت جهان چیست؟

“حمله حوثی‌ها به پهپاد آمریکایی”

در بیانیه سنتکام که روز یکشنبه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) منتشر شد، به حمله‌ای دیگر به یک پهپاد آمریکایی در تاریخ شش ژوئن اشاره شده که به گفته سنتکام از سوی حوثی‌ها در یمن صورت گرفته است.

سنتکام می‌گوید در آن حمله یک پهپاد MQ-۹ دیگر با یک موشک زمین به هوای SA-۶ حوثی‌ها ساقط شده است

بنا بر بیانیه سنتکام ارتفاع برخورد نشان‌دهنده افزایش توانایی حوثی‌ها نسبت به حملات قبلی آنهاست.

سنتکام مدعی شده که بر اساس ارزیابی آنها چنین پیشرفتی با کمک ایرانی‌ها میسر شده است.

ایران اتهام کمک نظامی به شیعیان حوثی یمن را رد می‌کند و می‌گوید از این گروه حمایت معنوی می‌کند.

اظهارات آدام شیف

از سوی دیگر در این روز آدام شیف، رئیس دمکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، گفته است که شواهد دست داشتن ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان “بسیار قوی و قانع کننده” است اما این حمله را محصول خروج آمریکا از توافق اتمی، برجام، دانسته است.

آقای شیف که از منتقدان برجسته دولت ترامپ در کنگره این کشور است روز یکشنبه به شبکه “سی بی اس” آمریکا گفت: “شکی نیست که ایران عامل این حملات است. فکر می کنم شواهد بسیار قوی و قانع کننده است.”

آقای شیف نگفت که آیا با تکیه بر شواهدی محرمانه به این نتیجه رسیده یا فقط به ویدئویی که ظاهرا یک قایق سپاه پاسداران را در کنار یکی از کشتی های هدف حمله نشان می دهد اشاره دارد.

یک روز بعد از حمله به دو نفتکش در دریای عمان سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، ویدیویی را منتشر کرد که به گفته آن یک قایق گشتی سپاه پاسداران ایران را نشان می‌دهد که تلاش می‌کند یک مین عمل نکرده را از بدنه نفتکش‌ کوکوکا جدا کند.

آقای شیف گفت مساله این است که “حتی با وجود شواهد قرص و محکم، در قانع کردن متحدانمان برای پیوستن به ما برای واکنش نشان دادن به این حمله در تقلا هستیم و این نشان می دهد که آمریکا چقدر منزوی شده.”

رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفت: “متحدان ما به دولت هشدار داده بودند، فکر می کنم دستگاه های اطلاعاتی هم به سیاست گذاران هشدار داده بودند، که چنین واکنشی از طرف ایران احتمالا نتیجه سیاست خروج از توافق اتمی خواهد بود.”

او همچنین تاکید کرد که اگر دولت ترامپ می خواهد علیه ایران دست به اقدام نظامی بزند نیازمند مجوز از کنگره خواهد بود.

آقای شیف گفت هرچند “رئیس جمهور به روشنی گفته که جنگ نمی خواهد” اما به گفته او مشاوران نزدیکش با اقدامات خود موضع رئیس جمهور برای پرهیز از جنگ را تضعیف می کنند.

در یک سال اخیر بعد از خروج آمریکا از توافق اتمی، مقام های ایرانی در موارد تهدید به بستن تنگه هرمز کرده بودند.

از جمله حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته بود که اگر ایران به خاطر تحریمها نتواند از تنگه هرمز نفت صادر کند، دیگران هم نفتی صادر نخواهد کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم گفته بود که آمریکا برای عبور از تنگه هرمز باید از “سپاه پاسداران” اجازه بگیرد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.