وضعیت اسفناک زنان و کودکان متهمان امنیتی در زندان اوین

شنبه, 22ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – به همسران و کودکان مردان متهم به همکاری با داعش که در بندی مجزا در زندان اوین (موسوم به بند ۲ زنان) نگهداری می شوند، اطلاع داده شده که آماده انتقال به زندان های محل سکونت خود باشند. اما این انتقال تاکنون صورت نگرفته است. ۵ تن از ۸ کودکی که پیشتر در این بند نگهداری می شدند به خانواده های خود تحویل داده شده اند، اما ۳ تن دیگر کماکان در این بند بسر می برند. دادستان تهران در آبانماه سال ۹۶ از بازداشت تعدادی از اعضای خانواده های متهمان همکاری با داعش خبر داده بود. این افراد پس از بازداشت به سالنی مجزا از بند زنان منتقل و تاکنون در آنجا نگهداری می شوند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، همسران و کودکان مردان متهم به همکاری با داعش در زندان اوین مطلع شده‌اند که به زودی به زندان‌های محل سکونت‌شان منتقل می‌شوند. اتفاقی که تاکنون محقق نشده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: ۵ تن از ۸ کودک مردان متهم به همکاری به داعش که در سالنی مجزا از بند زنان زندان اوین (موسوم به بند ۲ زنان) نگهداری می‌شدند به خارج از زندان منتقل و به خانواده‌های‌شان تحویل داده شده‌اند اما ۳ تن دیگر کماکان در این بند بسر می برند. به بقیه زنان نیز اطلاع داده شده که آماده انتقال به زندان‌های محل سکونت خود باشند، اما این انتقال هنوز صورت نگرفته است”.

این منبع در ادامه افزود: “دلیل عدم انتقال این افراد، اختلاف نظر در تصمیم‌گیری وزارت اطلاعات بر سر این موضوع است که آنها در زندان‌های محل سکونت خود در بند عمومی نگهداری شوند یا در بندهای ویژه”.

گفته می‌شود که مسئولین وزارت اطلاعات مخالف نگهداری این افراد با دیگر زندانیان بوده و معتقد هستند باید همچنان در شرایطی امنیتی نگهداری شوند.

لازم به یادآوری است که از آبان ماه سال ۹۶ در سالنی مجزا از بند زنان زندانی سیاسی، تعدادی از زنان و کودکان خردسال که گفته می‌شد همسران و کودکان مردان متهم به همکاری با داعش بودند، در شرایطی غیر انسانی و اسفبار محبوس شدند.

این گروه متشکل از ۱۶ زن و ۸ کودک خردسال بودند. مسن‌ترین این زنان ۴۲ ساله و جوان‌ترین‌شان ۱۹ ساله است؛ تمامی آنها پیش‌تر در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “معاونت در افساد فی‌الارض” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

هرانا پیشتر طی گزارشی مفصل به وضعیت اسفبار و نامساعد نگهداری این افراد در زندان اوین پرداخته و پیش از آن در آبانماه ۹۶ از انتقال این افراد به بند ۲ زنان زندان اوین خبر داده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.