‘تعویق لیگ برتر فوتبال ایران’؛ امنیت تماشاگران یا حضور زنان؟

دوشنبه, 7ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

ایران

تاریخ شروع مسابقات لیگ برتر در ایران که در سال‏های گذشته به طور معمول در هفته اول مردادماه آغاز می‎شد، همچنان نامعلوم است

تاریخ شروع مسابقات لیگ برتر در ایران که در سال‏های گذشته به طور معمول در هفته اول مردادماه آغاز می‎شد، همچنان نامعلوم است. آخرین خبرها حاکی از این است که احتمالا لیگ برتر ایران همزمان با عید غدیر در روز بیست و نهم مردادماه آغاز خواهد شد، با این حال فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هنوز رسما تاریخ شروع لیگ را اعلام نکرده‌اند.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال روز گذشته در حاشیه کلاس‌های پیش‌فصل داوری فوتبال گفت که لیگ زمانی شروع می‌شود که شرایط مناسب برگزاری مسابقه وجود داشته باشد. تاج، بلیت‎فروشی الکترونیکی، نصب دوربین‏های مداربسته در ورزشگاه‏ها و شماره‎گذاری صندلی‏ها را از شرایطی دانسته است که می‎بایست در استادیوم‏های تمام تیم‌های لیگ برتری وجود داشته باشد، در غیر اینصورت تیم‏ها ناچار خواهند بود در استادیوم‏های استاندارد شهرهای مجاور و یا بدون تماشاگر بازی‎هایشان را برگزار کنند.

مهدی تاج البته به نامه اخیر فیفا و الزام ایران برای فراهم کردن شرایط ورود زنان به استادیوم‏ها اشاره‎ای نکرده است. هفته گذشته سعید آذری، مدیرعامل باشگاه ذوب آهن در پستی اینستاگرامی نوشته بود که شاید فشار فیفا بر فدراسیون فوتبال ایران برای ورود زنان به ورزشگاه‎ها یکی از دلایل عقب افتادن لیگ باشد.

فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اما دلیل عدم آغاز لیگ برتر را، نبود استانداردهای لازم در استادیوم ها عنوان کرده‌اند. سازمان لیگ ایران در اطلاعیه‎ای که روز ۲۵ خردادماه صادر کرد، با اشاره به اتفاقات رخ داده در مسابقات لیگ برتر و همچنین فینال جام حذفی، اعلام کرده بود که تا زمان فراهم نشدن استانداردهای لازم از سوی تیم‏ها لیگ برتر را آغاز نخواهد کرد.

رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ هم چندی پیش گفته بود که هنوز هیچ‎یک از باشگاه‏های لیگ برتری، آماده بودن ورزشگاه‏هایشان را اعلام نکرده‎اند. او گفته است که تلاش سازمان لیگ بر آن است که افراد خاطی و برهم زننده نظم وارد ورزشگاه‌ها نشوند.

سال گذشته بسیاری از بازی‎های لیگ برتر با تنش و درگیری تماشاگران همراه بود، این درگیری‎ها به خصوص در بازی پرسپولیس و سپاهان در دور برگشت لیگ برتر و درحالی که هر دوتیم دررقابت برای قهرمانی قرار داشتند به اوج خود رسید. پس از آن برگزاری فینال جام حذفی و بی‌نظمی‎های رخ داده در آن، انتقادات زیادی را متوجه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ کرد.

فوتبالعدم اختصاص جایگاه مخصوص به هواداران سپاهان و مستقر کردن هواداران تیم پرسپولیس بالای سر جایگاه سپاهانی‏ها، نقطه آغاز درگیری هواداران دو تیم بود که در نهایت به مصدومیت و مجروح شدن شمار زیادی از هواداران دو تیم منجر شد

فینال جنجالی جام حذفی و ماجراهایش

بدون شک یکی از بدترین و بی‌نظم‎ترین مسابقات سال‌های اخیر، فینال جام حذفی سال گذشته بود. جایی که پرسپولیس و داماش در ورزشگاه شهدای اهواز به مصاف هم رفتند. عدم مدیریت هواداران دو تیم و بیرون ماندن هواداران تیم داماش گیلان، بازی را با تأخیر دو ساعته مواجه کرد.

این بازی که قرار بود در ساعت ۹ شب برگزار شود، به دلیل عدم اختصاص جایگاهی برای تماشاگران تیم داماش که با طی هزاران کیلومتر خود را از رشت به اهواز رسانده بودند، با اعتراض مسئولان این تیم مواجه شد. بازیکنان داماش اعلام کردند تا زمانی که هوادارانشان وارد ورزشگاه نشوند، تن به برگزاری مسابقه نخواهند داد. در نهایت از طرف مسئولان برگزاری مسابقه، بازی لغو شده اعلام شد.

با فشار وزارت ورزش و اصرار برای برگزاری مسابقه و پس از آنکه هزاران هوادار پرسپولیسی حاضر در ورزشگاه، سکوهای استادیوم را ترک کردند و جا برای ورود هواداران داماش باز شد، بالاخره با دوساعت تأخیر، مسابقه برگزار شد. مسابقه‎ای که تا ساعت یک بعد از نیمه شب طول کشید و منجر به تعلیق چند مقام مسئول در سازمان لیگ ایران شد و واکنش برخی از نمایندگان مجلس را هم در پی داشت.

این اتفاق درحالی رخ داد که یک ماه قبل از آن در بازی پرسپولیس و سپاهان در تهران هم، همین مسأله باعث درگیری‏های زیادی میان هواداران دو تیم پرسپولیس و سپاهان شده بود. عدم اختصاص جایگاه مخصوص به هواداران سپاهان و مستقر کردن هواداران تیم پرسپولیس بالای سر جایگاه سپاهانی‏ها، نقطه آغاز درگیری هواداران دو تیم بود که در نهایت به مصدومیت و مجروح شدن شمار زیادی از هواداران دو تیم منجر شد.

دامنه این تنش‏ها به بازی دو تیم در چارچوب مسابقات جام حذفی در اصفهان هم رسید. در آن بازی هم هواداران تیم سپاهان به تلافی اتفاقات رخ داده در تهران، چندین هوادار پرسپولیس را مورد ضرب و شتم قرار دادند تا خشونت به یکی از ارکان ثابت مسابقه این دو تیم تبدیل شود.

تاجمهدی تاج به نامه اخیر فیفا و الزام ایران برای فراهم کردن شرایط ورود زنان به استادیوم‏ها اشاره‎ای نکرده است

از نبود امکانات رفاهی تا بلیت فروشی اینترنتی

فوتبال ایران در این سال‏ها به‎جای پیشرفت سخت‏افزاری و نزدیک شدن به فوتبال روز دنیا و یا حتی کشورهای توسعه‎یافته در آسیا، همواره سرگرم حل کردن مسائل پایه‏ای بوده است. از عدم ورود زنان به استادیوم‌ها گرفته تا مدیریت خشم هوادارانی که در سرما و گرما و در شرایط نامناسب استادیوم‌ها ساعت‌ها به انتظار تماشای مسابقه تیم مورد علاقه‏شان می‌نشینند، از مسائلی است که فدراسیون فوتبال با آن درگیر بوده است.

در سال‌های گذشته گزارش‎های زیادی از استاندارد نبودن وضعیت استادیوم‏های فوتبال در ایران منتشر شده است. از سکوهای سرد و سخت سیمانی تا کمبود امکانات بهداشتی و خوراکی در ورزشگاه‏ها که تماشاگران فوتبال را که گاه ساعتها برای تماشای یک مسابقه فوتبال در استادیوم حضور دارند، با مشکلات جدی مواجه می‏کند.

در حال حاضر به جز چند ورزشگاه در تهران و مشهد، اصفهان، تبریز و اهواز، سایر استادیوم‎های ایران از استاندارد لازم برای برگزاری مسابقات برخوردار نیستند و برطرف کردن مشکلات زیرساختی این ورزشگاه‌ها امری زمان‏بر به نظر می‎رسد. حالا الزام فدراسیون فوتبال ایران و سازمان لیگ برای برگزاری حرفه‌ای‌تر لیگ برتر اگرچه قابل توجه است اما کافی به نظر نمی‌رسد، چراکه موارد مطرح شده از طرف فدراسیون تنها به بخش تماشاگران برمی‏گردد تا امکان شناسایی افرادی که در ورزشگاه‎ها دست به ایجاد بی‌نظمی می‌زنند، راحت‌تر باشد، اما هیچ الزامی برای استاندارد کردن سایر شرایط استادیوم‌ها و فراهم کردن امکانات رفاهی برای تماشاگران در دستورالعمل فدراسیون و سازمان لیگ دیده نمی‌شود.

از طرف دیگر بسیاری از موارد مطرح شده از سوی فدراسیون نه به باشگاه‏ها که به وزارت ورزش و سازمان توسعه و نگهداری اماکن ورزشی برمی‏گردد چراکه جدا از اینکه باشگاه‏ها توان مالی تجهیز و نوسازی استادیوم‏ها را ندارند، اساسا هیچ‌کدام از باشگاه‎ها در ایران دارای استادیوم اختصاصی نیستند و در واقع با پرداخت مبلغی، ورزشگاه محل برگزاری مسابقه را به اجاره خود درمی‌آورند.

درحالی که این روزها فشار بر فدراسیون فوتبال به دلیل نامه فیفا مبنی بر لزوم ورود زنان به ورزشگاه‌ها بالا گرفته و روز گذشته مدیر کل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در صفحه توییترش از حضور زنان در ورزشگاه در جریان مسابقات تیم ملی در مهرماه خبر داد، حالا وضعیت نامعلوم لیگ برتر نیز بر مشکلات فدراسیون افزوده است.

درحالی که این روزها فشار بر فدراسیون فوتبال به دلیل نامه فیفا مبنی بر لزوم ورود زنان به ورزشگاه‌ها بالا گرفته و روز گذشته مدیر کل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در صفحه توییترش از حضور زنان در ورزشگاه در جریان مسابقات تیم ملی در مهرماه خبر داد، حالا وضعیت نامعلوم لیگ برتر نیز بر مشکلات فدراسیون افزوده است.

این درحالی است که امسال با آمدن مارک ویلموتس به ایران و حضور همزمان چند مربی خارجی روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری، انتظار می‌رفت تا نظم بیشتری بر مسابقات لیگ برتر حاکم باشد. بسیاری معتقدند، با توجه به شرایط فعلی باشگاه‎ها و عدم توانایی آنان برای برآورده کردن شرط‎های سازمان لیگ و فدراسیون، فدراسیون فوتبال یا می‎بایست از خیر برگزاری لیگ برتر بگذرد و یا با عقب‎نشینی از خواسته‏هایش، مانند سال‏های گذشته تن به برگزاری لیگ با شرایط فعلی دهد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.