تعداد معاملات مسکن تهران در تیر ماه حدود ۶۵ درصد نسبت به پارسال کاهش یافت

دوشنبه, 7ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

تهران

بانک مرکزی ایران در گزارشی از کاهش تعداد معاملات در تیرماه امسال در مقایسه با ماه مشابه سال قبل (تیر ماه ۱۳۹۷) خبر داده است.

این گزارش برگرفته از آمارهای سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات ایران است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

بر این اساس در تیر ماه امسال ۴۷۹۰ آپارتمان در شهر تهران معامله شده است که این رقم نسبت به تیر ماه گذشته ۶۴.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت املاک منطقه ۵ تهران با بیش از ۱۲ درصد بیشترین معاملات را داشته‌اند.

منطقه ۵ شهرداری تهران در شمال و شمال غرب ‌شهر تهران واقع است که محله‌هایی نظیر پونک، کن و شهرزیبا را شامل می‌شود.

بانک مرکزیحق نشر عکسCBI

در تیر ماه امسال بیشترین تعداد معاملات، خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ متر مربعی را شامل می‌شده که حدود ۱۵ درصد کل معاملات را در بر می‌گرفته.

در گزارش اخیر بانک مرکزی همچنین به افزایش قابل توجه قیمت مسکن در پایتخت اشاره شده است.

در تیر ماه امسال ، متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۳ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان بوده؛ که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴/ ۰ و ۹۱ و نیم درصد افزایش قیمت داشته است.

بیشترین رشد در این مدت مربوط به منطقه ۱۱ تهران بوده است (۱۱۶/۸ درصد).

منطقه ۱۱در مرکز شهر تهران است و از شمال به میدان انقلاب و خیابان آزادی و از جنوب به میدان راه‌آهن و خیابان شوش منتهی می‌شود.

بانک مرکزیحق نشر عکسCBI

با کاهش ارزش ریال در سال‌های اخیر و افزایش تورم، قیمت مسکن هم در ایران رو به افزایش گذاشت و به تبع آن نرخ اجاره بها هم افزایش یافت.

یکی از دلایل افزایش قیمت کمبود عرضه مسکن بوده که به تشدید گرانی و اجاره بها دامن زده است تا جایی که اخیرا گزارش‌هایی درباره چادرنشینی به دلیل افزایش نرخ اجاره بها هم منتشر کرده‌اند.

البته مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اخیرا در گزارشی گفته با احتساب مسکن خالی، تعداد خانه‌های موجود پاسخگوی نیازهاست.

زهرا سعیدی مبارکه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مدتی پیش در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: “طبق اطلاعات واصله فردی در شهرری صاحب ۷۰۰ خانه است و مالیات این سرمایه را هم نمی‌پردازد. این ارقام کم نیستند و طبق بررسی‌ها متوجه شدیم در تهران ۷ هزار و ۵۰۰ خانه ساخته شده و فردی در تهران ۲ هزار و ۵۰۰ مسکن ساخته، ولی وارد بازار مسکن نکرده است.”

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، آمار خانه‌های خالی در ایران از یک‌ میلیون و ۶۶۳ هزار واحد در سال ۱۳۹۰ به ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار واحد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته که حدود ۵۵ درصد رشد داشته است.

یکی از دلایل افزایش قیمت کمبود عرضه مسکن بوده که به تشدید گرانی و اجاره بها دامن زده استیکی از دلایل افزایش قیمت کمبود عرضه مسکن بوده که به تشدید گرانی و اجاره بها دامن زده است

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران حدود یک ماه پیش گفته بود: “طبق آمار مرکز پژوهشها در تهران ۵۰۰ هزار مسکن اضافی داریم که این میزان در کل کشور به دو میلیون مسکن اضافی می‌رسد.”

گزارش اخیر بانک مرکزی همچنین به بازار اجاره مسکن هم پرداخته است؛ بر این اساس اجاره خانه در شهر تهران در تیر ماه امسال در مقایسه با پارسال نزدیک به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

در کل مناطق شهری این افزایش قیمت ۲۲.۵ درصد اعلام شده.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هفته پیش گفته بود: “بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن استیجاری به طور متوسط در تهران میزان اجاره‌بها ۳۰ درصد افزایش یافته که این رقم امیدوارکننده است. البته مطلوب نبوده اما در عین حال با آمار و ارقامی که این روزها منتشر می‌شود، متفاوت است.”

این در حالی است که گزارش‌ها ارقام بسیار بالاتری را از رشد اجاره بها نشان می‌دهد.

بر اساس آمارهای رسمی ، بیش از شش میلیون خانوار یعنی ۲۵.۹ درصد خانوارها در ایران اجاره‌نشین هستند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.