روحانی: در شرایط مناسب همواره آماده مذاکره‌ایم

پنجشنبه, 24ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

رئیس جمهوری ایران با “غیرعملی” خواندن ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس، خبر حضور اسرائیل در این ائتلاف را “پوچ” توصیف کرد. روحانی در عین تهدید مجدد به “کاهش تعهدات” برجامی گفت، ایران “در شرایط مناسب” آماده مذاکره است.

    
حسن روحانی هم‌زمان با تهدید مجدد به کاهش تعهدات تهران در قبال برجام گفت، ایران در شرایط مناسب آماده مذاکره است

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، امروز چهارشنبه ۲۳ مرداد (۱۴ اوت) حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس را رد کرد و از آمادگی جمهوری اسلامی برای همکاری با “کشورهای ساحلی این خلیج تاریخی” در راستای تأمین امنیت این منطقه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران، روحانی که در جلسه هیأت دولت سخن می‌گفت، با بیان اینکه “تمام شعارهایی که در خصوص ائتلاف جدید در منطقه خلیج فارس و دریای عمان داده می‌شود، ظاهری و غیرعملی است”، اعلام کرد: «بی‌تردید هر مقدار از این شعارها هم عملی شود، کمکی به امنیت منطقه نخواهد کرد.»

رئیس جمهوری ایران در عین حال به کشورهای حاشیه خلیج فارس هشدار داد که «بدون تردید ادعاها و اقدامات آمریکا هیچ سودی برای آنها ندارد.»

حسن روحانی همچنین خبر آمادگی اسرائیل برای حضور در ائتلاف دریایی خلیج فارس به رهبری آمریکا را “سخنان پوچ” توصیف کرد و با معرفی این کشور به عنوان “عامل اصلی تروریسم، جنگ و کشتار در این منطقه”، گفت: «پاسخ به این ادعاها روشن است، اسرائیلی‌ها اگر می‌توانند همانجایی که هستند امنیت خود را حفظ کنند!»

آمریکا که جمهوری اسلامی را مسئول حملات اخیر به چند نفتکش در خلیج فارس می‌داند، نهم ژوئیه (۱۸ تیر) گذشته پیشنهاد ایجاد یک ائتلاف جهانی برای حفاظت استراتژیک از تنگه هرمز، باب‌المندب و دریای سرخ را مطرح کرد. جمهوری اسلامی که به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکل صادرات نفت خود روبه‌رو است، حمله به کشتی‌ها در خلیج فارس را تکذیب کرده، اما هم‌زمان تهدید کرده که جلوگیری از صدور نفت ایران به معنای به خطر افتادن صادرات نفت برای دیگر کشورها نیز خواهد بود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، واشنگتن از ۶۰ کشور جهان برای مشارکت در این ائتلاف دعوت کرده است. در حالی که آلمان، ژاپن و اسپانیا به درخواست آمریکا پاسخ منفی داده‌اند، بریتانیا اعلام کرده که در ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده مشارکت خواهد کرد. استرالیا نیز اعلام کرده که موضوع پیوستن به این ائتلاف را بررسی خواهد کرد. وزیر خارجه اسرائیل نیز ۱۵ مردادماه گذشته از آمادگی این کشور برای پیوستن به ائتلاف نظامی خلیج فارس به رهبری آمریکا خبر داده و چنین مشارکتی را در راستای منافع اسرائیل و در جهت “بازدارندگی ایران” ارزیابی کرده بود.

“هیچ‌وقت نباید از مذاکره فرار کنیم”

روحانی در بخش دیگری از سخنان امروز خود ضمن دفاع مجدد از سیاست دولت‌اش برای رسیدن به توافق هسته‌ای و با بیان اینکه “گاهی با مذاکره و گاهی با ایستادگی و مقاومت بایستی مسیر و راه خود را تا پیروزی نهایی ادامه دهیم”، گفت: «آمریکایی‌ها در روزهای اخیر به عظمت بخش دیگری از برجام پی برده و تازه فهمیدند که با ادامه برجام سال آینده همه تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود و ظاهرا براساس زمان‌سنجی که در اتاق خود گذاشته‌اند، متوجه این موضوع شدهاند که سه سال بعد از آن هم تمام تحریم‌ها لغو می‌شود.»

او ادامه داد: «برای اینکه تعهدات متوازن باشد، کاهش تعهدات خود را آغاز کردیم، ضمن اینکه در کنار آن مذاکرات را هم ادامه می‌دهیم. همواره معتقد بوده و هستیم که هیچ‌وقت نباید از تعامل و مذاکره فرار کنیم. البته باید محیط آن مساعد باشد و طرف مقابل به مذاکره و حل و فصل مسایل معتقد باشد. در این صورت اگر همه شرایط مناسب بود، همیشه دنبال تعامل با دنیا و مذاکره با طرف مقابل برای اهداف خود هستیم.»

حسن روحانی با اشاره به اینکه “ایستادگی، مقاومت، مذاکره، اخم و لبخند همه ابزاری است برای اینکه ما را به هدف نهایی برساند”، افزود: «لذا از کاهش تحریم‌ها به دنبال هدف بزرگتری هستیم که البته برخی نسبت به این موضوع برداشت اشتباهی داشته و تصور می‌کنند از تعامل به نتیجه‌نرسیده و راه جدیدی انتخاب کرده‌ایم در حالی که همیشه به دنبال تعامل بوده و هستیم و به همین دلیل است که از برجام خارج نشده و کاهش تعهدات به صورت مرحله‌ای برنامه‌ریزی کردیم.»

هم‌زمان با تأکید روحانی بر آمادگی برای مذاکره در “محیط مساعد”، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، مذاکره را “راهبرد دشمن برای شکست ایران” خواند و گفت: «مذاکره فریبی بیش نیست و راهی برای تسلط بیشتر دشمن است.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، ۱۵ مردادماه گذشته از آمادگی برای مذاکره با آمریکا حتی اگر این کشور حاضر به بازگشت به برجام نباشد، خبر داده و تنها شرط تهران برای مذاکره با واشنگتن را لغو تحریم‌های ایران عنوان کرده بود. این سخنان روحانی به عقب‌نشینی او از مواضع پیشین‌اش تعبیر شد. رئیس جمهوری ایران ۲۳ تیرماه گذشته شروط جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو با آمریکا را “لغو تحریم‌ها” و “بازگشت آمریکا به برجام” عنوان کرده بود.

محدود شدن شروط روحانی برای پذیرش مذاکره با آمریکا، پس از قرار گرفتن رهبر جمهوری اسلامی و دفتر او و نیز محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در فهرست تحریم‌های ایالات متحده مطرح شد.

تأکید مجدد حسن روحانی بر آمادگی مشروط برای مذاکره با کاخ سفید در حالی صورت می‌گیرد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده، نفس چنین مذاکره‌ای را زیر سؤال برده و آن را “سم مضاعف” خوانده است.

تهدید مجدد به “آغاز مرحله سوم کاهش تعهدات”

رئیس جمهوری ایران سپس با اشاره به تداوم هم‌زمان مذاکرات با “روند کاهش تعهدات”، بار دیگر تهدید کرد که «ولی اگر در پایان ۶۰ روز دوم به نتیجه نرسیدیم، حتما مرحله سوم را آغاز خواهیم کرد و بعد از آن باز هم ۶۰ روز فرصت خواهیم داد تا به راه حل منطقی، درست و متوازن برسیم و به تعهد در برابر تعهد پایبند هستیم.»

شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت‌ماه گذشته از توقف بخشی از تعهدات خود در توافق برجام خبر داد. همزمان حسن روحانی، رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران، در نامه‌ای به سران کشورهای باقی‌مانده در برجام مهلت ۶۰ روزه‌ای را برای اجرای “تعهدات” این کشورها، به خصوص در حوزه بانکی و نفتی تعیین کرد.

تعیین این مهلت اما با واکنش انتقادی سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای روبه‌رو شد. نه تنها فرانسه، بریتانیا و آلمان ضرب‌الاجل ایران را رد کردند، بلکه چین و روسیه نیز به عنوان متحدان این کشور، به جمهوری اسلامی توصیه کردند که به پایبندی خود به برجام ادامه دهد. نخستین مهلت تعیین‌شده توسط جمهوری اسلامی برای اروپا ۱۶ تیرماه گذشته به پایان رسید و جمهوری اسلامی “گام دوم” خود در کاهش تعهدات برجامی‌اش را برداشت.

جمهوری اسلامی در اولین مرحله از سقف تعیین‌شده برای ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی خود در برجام یعنی ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد و در مرحله دوم نیز تعهد خود به حفظ سطح غنی‌سازی اورانیوم در حد ۳.۶۷ درصد را زیر پا گذاشت. مقام‌های ایران همچنین ۱۶ شهریورماه را همچون ضرب‌الاجلی برای برداشتن “گام سوم” کاهش تعهدات خود در قبال برجام اعلام کرده‌اند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.