استرالیا به ائتلاف حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز می‌پیوندد

چهارشنبه, 30ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

ترامپ و موریسون

ترامپ و موریسون – نخست وزیر استرالیا از پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی حمایت از کشتیرانی حمایت کرده است

استرالیا گفته است که آماده پیوستن به ائتلاف پیشنهادی آمریکا برای حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز است. همزمان، دولت ایران بار دیگر حضور نیروهای “خارجی” در منطقه را مردود دانسته است.

امروز چهارشنبه، ۳۰ مرداد (۲۱ اوت)، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا گفت که کشورش در نظر دارد تا با عضویت در ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در خلیج فارس بپیوندند و از نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری “در برابر تهدیداتی که از سوی ایران” هنگام عبور از تنگه هرمز وجود دارد حفاظت کند.

در ماه‌های اخیر در پی انفجار و حمله به چند نفتکش در خلیج فارس ، انتشار اخباری از تلاش نافرجام قایق‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران برای توقیف یک نفتکش بریتانیایی و توقیف یک نفتکش دیگر، نگرانی‌هایی در مورد آزادی کشتیرانی تجاری در منطقه بروز کرده و باعث تزلزل در بازارهای جهانی کالا شده است.

مقامات آمریکایی و برخی کشورهای غربی این حملات را به نیروهای ایرانی نسبت داده‌اند.

تنگه هرمزحق نشر عکسGETTY IMAGES
تنگه هرمز – افزایش خطرات برای کشتیرانی تجاری در تنگه هرمز بر بازارهای کالا در جهان اثر گذاشته است

نخست وزیر استرالیا در یک نشست خبری در کانبرا، پایتخت، گفت که “اینگونه اقدامات بی‌ثبات ساز منافع مشروع استرالیا در منطقه را به مخاطره انداخته است.” وی افزود که “دولت به این نتیجه رسیده است که به نفع استرالیاست که در زمینه حفظ ثبات و امنیت در منطقه با شرکای بین‌المللی خود همکاری کنیم.”

آقای موریسون در عین حال افزود که “مشارکت ما در این مورد فعلا از لحاظ دامنه عملیات و طول زمان محدود است.”

نخست وزیر استرالیا گفت که در این مرحله، آن کشور یک فروند هواپیمای تجسسی از نوع پوزایدون را به مدت یک ماه به منطقه خاورمیانه اعزام می‌کند. اعزام این هواپیما تا قبل از پایان سال جاری صورت خواهد گرفت. از آغاز سال آینده میلادی هم یک ناوشکن استرالیایی برای یک ماموریت شش‌ماهه به خلیج فارس عزیمت خواهد کرد.

شناورحق نشر عکسGETTY IMAGES
شناورهای نیروی دریایی سپاه پاسداران – آمریکا و برخی کشورها نیروهای ایرانی را به اخلال در کشتیرانی متهم کرده و خواستار حفاظت بین‌المللی از ناوبری تجاری شده‌اند

مشارکت استرالیا ابعاد بین‌المللی ائتلاف مورد نظر آمریکا را گسترش خواهد داد هرچند در حال حاضر، هنوز تنها بریتانیا آماده مشارکت مستقیم در عملیات حفاظتی شده، کره جنوبی از تمایل به حراست از آزادی کشتیرانی در منطقه خبر داده و اسرائیل نیز گفته است که از لحاظ اطلاعاتی با این ائتلاف همکاری خواهد کرد.

دولت ژاپن نیز گفته است برای نظارت بر آزادی کشتیرانی از تنگه باب‌المندب آمادگی دارد. این تنگه در تیررس نیروهای حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن است.

در مقابل، کشورهای عضو اتحادیه اروپا تمایلی به مشارکت در این ائتلاف از خود نشان نداده‌اند. برخی از این کشورها از اقدامات مشترک “اروپایی” برای حفاظت از آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز سخن گفته‌اند اما در حال حاضر، جزئیاتی در مورد پیشرفت این طرح منتشر نشده است.

استرالیا همواره از متحدان اصلی ایالات متحده در عملیات نظامی در خارج بوده است. این کشور در عملیات بین‌المللی سال ۲۰۰۱ منجر به سرنگونی طالبان در افغانستان و حمله نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه حکومت صدام حسین در عراق در سال ۲۰۰۳ مشارکت داشته است.

روانچیحق نشر عکسTASNIMNEWS
تخت روانچی گفته است که مسئولیت حفظ ثبات ناوبری در منطقه برعهده ایران است و خواستار خروج نیروهای خارجی از خلیج فارس شده است

مخالفت با “حضور خارجی”

در خبری دیگر در همین مورد، مجید تخت روانچی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، گفته است که حفظ امنیت خلیج فارس “وظیفه کشورهای ساحلی است” و افزوده است که “دخالت نیروهای خارجی در این آبراه راهبردی، بی‌ثبات کننده و غیرقابل قبول است.”

آقای روانچی که در نشت ویژه شورای امنیت در مورد صلح و امنیت بین‌المللی شرکت داشت، با محکوم کردن حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و همچنین “استقرار بیش از ۷۰ هزار نیرو در سراسر خاورمیانه شامل حضور نظامی فعال در همه کشورهای حاشیه خلیج فارس به استثنای ایران” گفت که حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس عامل بی‌ثباتی بوده است.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت که ایالات متحده “برای توجیه سیاست خود در منطقه، اتهامات ساختگی علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌کند تا ایران را از ایفای نقش خود در منطقه باز دارد.”

او گفت که ایران “به عنوان کشور دارای طولانی‌ترین سواحل در خلیج فارس و دریای عمان، مصمم است تا ایمنی و امنیت ناوبری دریایی در این منطقه و به ویژه تنگه هرمز را تضمین کند.”

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.