کارمندان غیر رسمی صداوسیما: هنوز حقوق تیرماه را دریافت نکرده‌ایم

پنجشنبه, 31ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

شهروندخبرنگار

«حسین» ۴۵ ساله، کارمند هماهنگی در رادیو است. او متاهل است و سه فرزند دارد. می‌گوید: «به ما نیروی “برنامه‌‌ای” می‌گویند؛ یعنی به قول دوستان، فاقد هرگونه رابطهٔ استخدامی با سازمان صداوسیما هستیم. تنها چیزی که به عنوان مزایا داریم، یک بیمه تامین اجتماعی است که آن هم مبلغ عمده‌‌اش از حقوق خودمان کم می‎شود و کم‎ترین حقوق را در دوران بازنشستگی داریم. همه این‎ها قابل تحمل یا حداقل پذیرفتنی هستند چون خودمان انتخاب کرده‎ایم. اما همان چندرغاز را هم که هر ماه بین پنجم تا پانزدهم ماه پرداخت می‌کردند، این ماه نداده‎اند و کسی هم جواب نمی‌دهد.»

سال‎ها است که مشکل بودجه در صداوسیما مطرح بوده و به قول برخی از دولتی‌ها، این سازمان در اثر سوء مدیریت و هرج و مرج، یک سازمان ور شکسته است. کارمندان غیر رسمی صداوسیما که تعدادشان کم هم نیست، هنوز حقوق نگرفته‌اند و وضعیت زندگی آن‌ها به کلی به هم ریخته است. برخی کارمندان این سازمان که بر اساس برآوردهای سازمان حقوق دریافت می‌کنند و به عبارت دیگر، «حق‌الزحمه‌ای» هستند هم هنوز حقوق نگرفته‌اند.

«علی‎رضا» کارمند دفتری معاونت فنی سازمان صداوسیما است. می‌گوید: «ما نیروی برنامه‌‌ای ثابت هستیم. هم حقوق داریم و هم اضافه کارمان به صورت برآورد پرداخت می‌شود. این ماه برآوردمان پرداخت نشده و تمام نظم زندگی ما به هم ریخته است. دو میلیون تومان از حقوق دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی من صرف پرداخت اجاره خانه می‌شود. هر روز تا ساعت ۹ شب اضافه کاری می‌کنم و نزدیک دو میلیون تومان هم برآورد می‌گیرم که زندگی‌مان بگذرد. این ماه قشنگ توی دردسر افتاده‎ام.»

چهارم دی ۱۳۹۷ بود که خبر گزاری «ایسنا» خبر تصویب بودجه یک هزار و ۸۴۰ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۸ سازمان صداوسیما را منتشر کرد. این رقم نسبت به سال ۱۳۹۷، با افزایش حدود۲۰۰ میلیارد تومانی همراه بود. با این حال، وضعیت کارمندان غیررسمی این سازمان در سال جدید نه تنها تغییر نکرده که بدتر شده است.

حسین می‌گوید: «صحبت سر این است که بعد از تولید سریال “گاندو” و تخریب دولت و به ویژه شخص وزیر امور خارجه، درگیری بین دولت و سازمان به نقطهٔ جوش خود نزدیک شد. حرف‌ها و شاید شایعات در سازمان، گویای این هستند که دولت قسط پرداخت بودجه را به تعویق انداخته است. سازمان هم با این که از چندین جا درآمد دارد و پرداخت برآورد نیروهای غیررسمی اصلا هزینهٔ جدی برایش حساب نمی‌شود، با پرداخت نکردن برآوردها، سعی در ایجاد فضای ملتهب و فشار به دولت دارد.»

گاندو نام مجموعه تلویزیونی محصول گروه فیلم و سریال شبکه سوم صداوسیما جمهوری اسلامی ایران است؛ سریالی اجتماعی، اکشن وجنایی که بنا به سفارش نهادهای امنیتی تولید شده است. این سریال انتقادهای تندی را علیه دولت «حسن روحانی»، رییس جمهوری ایران و وزیر امورخارجه او مطرح کرده است.

حسین می‎گوید: «البته من فکر می‎کنم فقط سریال گاندو نبوده، رفتار سازمان با دولت روحانی جوری است که انگار از هیچ تلاشی برای تخریب دولت کوتاه نمی‌آید.»
هنوز جر و بحث بر سر سریال گاندو داغ بود که تلویزیون با پخش ۱۱ باره مستند «روایت مذاکرات مجلس»، باز هم به تلاش خود برای تخریب دولت و شخص رییس جمهوری ادامه داد. در این مستند، چهره روحانی، فردی هم‎سو با «صادق خلخالی» نشان داده می‌شود. خلخالی حاکم شرع و از تندروترین افراد در اوایل انقلاب بود که احکام اعدام زیادی را صادر و اجرا کرد. روایت این مستند با ژست‌های اصلاح‌طلبانه و حقوق بشری حسن روحانی مغایر است.

رییس سازمان صداوسیما مستقیما توسط آیت‌الله «علی خامنه‌‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی ایران انتخاب می‌شود و شخص رهبر روی این سازمان نظارت مستقیم دارد. البته شورایی تحت عنوان «شورای نظارت بر صداوسیما» هم وجود دارد که متشکل از شش عضو است؛ دو نفر به انتخاب رییس جمهوری ایران، دونفر به انتخاب رییس قوهٔ قضاییه و دونفر به انتخاب مجلس مجلس شورای اسلامی. با این حال، هیچ‌گاه صداوسیما رابطه خوبی با دولت‌های اصلاحات و اعتدال نداشته است.

علی‎رضا اما مساله تعویق حقوق نیروهای غیررسمی را مرتبط به موضوع دیگری غیر از اختلاف صداوسیما و دولت می‌داند: «قرار شده است صداوسیما هم مثل خیلی از ارگان‌ها و نهادهای دیگر، برای نیروهای غیر رسمی، یک شرکت پیمان‎کاری استخدام کند؛ مثلا یک شرکت اقماری سازمان، طرف قرارداد با نیروهای غیررسمی شده و برآورد این نیروها از طریق این شرکت پرداخت شود. اما با توجه به این که آن شرکت هم طبیعتا برای قبول این مسوولیت، درصدی به عنوان سهم یا حق‎الزحمه می‎خواهد و هنوز مشخص نیست که محل این سهم باید از کجا تامین شود، کار گره خورده است ومی‌گویند تا مشخص نشدن کامل این موضوع، خبری از پرداخت برآوردها نیست.»
او اضافه می‌کند: «راستش دلیل آن برای هیچ کس مهم نیست اما برای همه مهم است که این وضعیت تمام شود. دیروز همکارم که میز کناری من می‎نشیند، بدون خبر قبلی نیامد اداره. ساعت ۱۰ نگران شدم و با او تماس گرفتم. گفت خواب ماندم و به سرویس نرسیدم، پول هم نداشتم که با تاکسی بیایم. از من خواست برایش مرخصی رد کنم.»

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.