ترامپ: بسته به تایید عامل حملات به عربستان و شرایط آماده اقدام نظامی هستیم

دوشنبه, 25ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن
 

رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به حملات پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان، می‌گوید کشورش بسته به تایید عامل و شرایط، آماده اقدام نظامی است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به حملات پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان، می‌گوید کشورش بسته به تایید عامل و شرایط، آماده اقدام نظامی است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به حملات پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان، می‌گوید کشورش آماده اقدام نظامی است؛ بسته به این‌که عامل این حملات تایید شود و این‌که تحت چه شرایطی باید دست به اقدام زد.

دونالد ترامپ بامداد ۲۵ شهریور ماه به وقت تهران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «به تاسیسات تولید نفت عربستان سعودی حمله شده‌ است. دلایلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم، بسته به تایید (این‌که عامل حملات کیست) آماده اقدام نظامی هستیم».

آقای ترامپ افزوده است: «اما منتظریم پادشاهی [سعودی] بگوید به باور آن‌‌ها چه کسی عامل حملات بوده، و این‌که تحت چه شرایطی باید دست به اقدام زد».

 
Donald J. Trump @realDonaldTrump
 

Saudi Arabia oil supply was attacked. There is reason to believe that we know the culprit, are locked and loaded depending on verification, but are waiting to hear from the Kingdom as to who they believe was the cause of this attack, and under what terms we would proceed!

۴۰K people are talking about this
 
 

روز شنبه ۲۳ شهریور اعلام شد که تاسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص، دومین میدان نفتی بزرگ عربستان، هدف حملات پهپادی قرار گرفته است، که اختلال عمده‌ای در تولید نفت این کشور ایجاد کرد.

بیشتر در این باره:

حملات حوثی‌ها، تولید نفت عربستان را «پنج میلیون بشکه در روز کاهش داد»

حوثی‌های یمن می‌گویند حملات کار آن‌هاست و برای انجام آن از ده هواپیمای بدون سرنشین استفاده کرده‌اند. آن‌ها در عین حال تهدید کرده‌اند که عملیات بعدی شدیدتر و وسیع‌تر خواهد بود.

با این حال مقام‌های دولت ایالات متحده و برخی از چهره‌های نزدیک به آن، جمهوری اسلامی ایران را متهم به طرح‌ریزی و انجام حملات کرده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: در میانه تمام درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران اکنون حمله بی‌سابقه‌ای به منبع تامین انرژی جهان انجام داده است. هیچ مدرک و نشانه‌ای در دست نیست که این حملات از یمن صورت گرفته باشد.

او در عین حال افزوده کشورش «با متحدان و شرکای خود همکاری خواهد کرد تا ضمن تضمین عرضه کافی انرژی، ایران را به دلیل تجاوزهایش پاسخگو کند».

ضمن متهم کردن تهران به انجام حملات تاکید کرده «مهم نیست این کار چطور انجام شده، مسئله این است که راه فرار از آن نیست. پای هیچ کس دیگری در میان نیست. شواهد هیچ جهت دیگری را نشان نمی‌دهد جز ایران».

در این میان سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام، که از چهره‌های نزدیک به آقای ترامپ هم هست، خواستار حمله به پالایشگاه‌های ایران به تلافی حملات حوثی‌ها شده‌است.

وزارت خارجه ایران اما دست‌داشتن در حملات را رد کرده‌است. عباس موسوی، سخنگوی این وزارتخانه روز یک‌شنبه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا آن‌ را برنامه‌ریزی «برای اقداماتی در آینده» توصیف کرد.

 

است:‌«مایک پومپئو که در فشار حداکثری شکست خورده دارد به دروغ حداکثری روی آورده است».

سناتور دمکرات کریس مورفی از برابر انگاشتن حوثی‌ها و جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌است.

عراق گزارش‌های منتشرشده در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی در مورد استفاده از خاک آن کشور برای انجام حملات را رد کرده‌است.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا و کشورهای این قاره نیز از افزایش بحران و تنش‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای گفته‌است حملات پهپادی «تهدیدی واقعی را متوجه امنیت منطقه کرده است».

بنا بر گزارش‌ها حملات روز شنبه بیش از پنج میلیون بشکه از تولید نفت عربستان کاسته‌است. با این حال دولت آمریکا تاکید کرده آماده استفاده از ذخایر راهبردی برای جلوگیری از اختلال در عرضه نفت است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.