حوادث محیط کار؛ جان باختن ۱۷ کارگر در هفت روز

پنجشنبه, 1ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

حوادث محیط کار؛ جان باختن ۱۷ کارگر در هفت روز

حوادث کاری در یک هفته منتهی به اول شهریور ۱۴۰۳ جان  ۱۷ کارگر را گرفت. این حوادث در استان‌های تهران، سیستان‌وبلوچستان، اصفهان، کردستان، آذربایجان شرقی، کرمان و خوزستان رخ داده‌اند.

جان باختن دو کارگر چاه کن در باقرشهر تهران

گازگرفتگی در هنگام حفاری چاه جان دو کارگر را گرفت. در این حادثه که روز ۲۹ مرداد رخ داده؛ کارگران در عمق ۳۵ متری چاهی واقع در روستای دهنو باقرشهر در استان تهران به دلیل وجود گاز‌های سمی، دچار خفگی شده و جان باختند.

در این حادثه نفر اول که برای حفاری به داخل چاه آب رفته بود، به‌دلیل وجود گاز‌های سمی درخواست بالا آمدن می‌دهد. اما هنگام خروج دچار گاز گرفتگی و سرگیجه شده و به درون چاه سقوط می‌کند. نفر دوم هنگامی که برای نجات جان نفر اول اقدام می‌کند، دچار حادثه شده و به دلیل ارتفاع زیاد آب به اعماق چاه سقوط کرده و دچار خفگی می‌شود. هویت این دو کارگر رسانه‌ای نشده است.

جان باختن یک کودک کار بر اثر برق گرفتگی

یک نوجوان ۱۷ساله بنام «یونس شه‌ بخش» اهل منطقه سرجنگل از توابع شهرستان زاهدان، هنگام کار در یک سردخانه شهرستان بم دچار برق گرفتگی شده و جان خود را از دست داد. این حادثه روز جمعه ۲۶ مردادماه رخ داده است.

جان باختن یک کارگر راه آهن اصفهان

یک کارگر واحد پست بازدید در اداره کل راه آهن ناحیه أصفهان بنام «مرتضی کشوری» هنگام کار، دچار ایست قلبی شده و جان خود را از دست داد.

جان باختن براثر برق گرفتگی

«مهدی توکلی زاده» کارگر ۲۴ساله روز یکشنبه ۲۷مردادماه هنگام تعمیر کولر آبی در شهرک صنعتی راوند کاشان بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد.

جان باختن یک کارگر ساختمانی

«فرزاد رحیمی» کارگر ساکن روستای “هورامان تخت” در جنوب شهر مریوان کردستان که از پانزده روز قبل بر اثر سقوط از داربست در بیمارستان سنندج بستری شده بود، جان خود را از دست داد.

جان باختن یک دانشجو کارگر درچابهاربر اثر سقوط از ساختمان نیمه کاره

«زاهد پرنداخ» دانشجو -کارگر ۲۱ ساله هنگام کار در ساختمانی واقع در چابهار بر اثر سقوط از طبقه سوم ساختمان جان خود را از دست داد. او که دانشجوی ترم سوم دانشگاه پیام نور شهر راسک بود، برای تامین هزینه تحصیل به کارگری مشغول بوده است.  

جان باختن یک کارگر بر اثر برق گرفتگی و سقوط از ارتفاع

«حامد سرافراز» کارگر ۴۳ ساله اداره مخابرات بانه روز شنبه ۲۷ مرداد هنگام انجام تعمیرات روی دکل در جاده ترخان آباد بانه، دچار برق گرفتگی شده و پس از سقوط جان خود را از دست داد. این کارگر متاهل و دارای سه فرزند است.

جان باختن یک کارگر معدن مس سونگون

یک کارگر ۲۰ ساله شاغل در پروژه «کارخانه فاز سوم تغلیظ معدن مس سونگون» واقع در شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی بر اثر سقوط از داربست جان خود را از دست داده است.

شش جان باخته در سانحه تصادف سرویس رفت و آمد کارگران

یکی دیگر از کارگران مصدوم حادثه تصادف سرویس کارگران «کارخانه مس سرگز اسفندقه» در بیمارستان جان خود را از دست داد. با درگذشت او تعداد جان باختگان این حادثه به شش نفر رسید.

در این حادثه که صبح روز پنج شنبه ۲۵مرداد رخ داد، سرویس رفت و آمد کارگران این کارخانه در محور اسفندقه کرمان تصادف کرده و پنج کارگر در دم جان باختند. دو مصدوم این حادثه به بیمارستان خمینی جیرفت و به اتاق عمل منتقل شده بودند.

خودکشی یک کودک کار

«فرید صادقی» نوجوان سیزده ساله اهل قروه که تحت عنوان کارگر سازمان میادین میوه و تره بار تهران به کار مشغول بود، در پی اینکه توسط چند نفر مورد اذیت و آزار قرار گرفت، اقدام به خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داد.

جان باختن یک کارگر پتروشیمی بر اثر گرمازدگی

«علیرضا عبدالله ‌زاده» کارگر شاغل در «پتروشیمی رجال» واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر به دلیل گرمای هوا دچار تشنج شده و پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده است. این کارگر یکی از متخصصین واحد بهره‌برداری پتروشیمی رجال بوده است.

جان باختن یک کارگر شهرداری براثر تصادف

یک کارگر خدماتی پنجاه ساله شاغل در شهرداری رفسنجان هنگام کار بر اثر برخورد ناگهانی موتورسیکلت به زمین دچار حادثه شده و جان خود را از دست داد.

جان باختن ۴۹ کارگر استان اصفهان در چهار ماه اول سال جاری

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان از جان باختن  ۴۹ نفر در حوادث ناشی از کار این استان خبر داد. به گفته او این حوادث برای سه کارگر زن و ۴۶ کارگر مرد رخ داده است: «بیشترین علت تلفات مربوط به سقوط از بلندی با ۱۹ جان باخته و اصابت جسم سخت با ۱۱ جان باخته بوده است.»

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در ادامه افزوده است: «بررسی آمارها نشان می‌دهد که شمار فوت شدگان بر اثر حوادث کار این استان، در چهار ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۸ درصد کاهش داشته است.

ضرورت اطلاع رسانی حوادث برای پیگیری

فعالان صنفی کارگران در اهمیت اطلاع‌رسانی و پیگیری حوادث محیط کار معتقدند: «این اطلاع‌رسانی‌ها اگر به موقع انجام شود، موجبات حساس شدن جامعه نسبت به این دست وقایع و ایمنی محیط کار می‌شود. فشار افکار عمومی در نهایت موجب اقدامات موثر و توجه از سوی مقامات مسوول و کارفرمایان به اجرای قوانین مرتبط با ایمنی در محیط‌های کاری خواهد شد. خانواده مصدومان یا جان‌باختگان هم برای دریافت غرامت و سایر حقوق قانونی خود، با امیدواری بیشتری پرونده را دنبال خواهند کرد.»

«موسی برزین»، حقوق‌دان و مشاور حقوقی «ایران‌وایر»، پیشتر در پاسخ به این پرسش که مسوولیت کیفری حوادث منجر به مرگ کارگران بر عهده چه کسی است، ‌گفته بود: «وقتی در حین کار حادثه‌‌ای در کارگاه رخ می‌دهد، روابط کارگر و کارفرما در هر صورت شامل قانون کار و همین‌طور قانون تامین اجتماعی برای مواردی که منجر به از کارافتادگی می‌شود. لذا مسوولیت مستقیما بر عهده کارفرماست، اما در خصوص میزان قصور، باید بررسی شود.»

به گفته این حقوق‌دان، اختلافات میان کارگر و کارفرما در اداره تعاون وکار محلی که کارگاه وجود دارد رسیدگی می‌شود: «هیات‌های بررسی بدوی مستقر در اداره تعاون و کار ابتدا موضوع را بررسی و سپس به هیات تجدیدنظر ارجاع می‌دهند. این در خصوص حوادث کوچک، جزیی و خسارات مالی است.»

اگر حادثه رخ داده شده بزرگ و تلفات آن زیاد باشد، ماجرا به‌شکل دیگری بررسی خواهد شد. موسی برزین در تشریح این موضوع می‌گوید: «ابتدا باید بازرسان و کارشناسان رسمی دادگستری حادثه را بررسی کرده و مقصر را شناسایی کنند. ماده ۹۵ قانون کار صراحتا مطرح کرده است که مسوولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار برعهده کارفرما است. اگر کارشناسان تشخیص بدهند حادثه بر‌اثر عدم رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسوولین واحدها رخ داده، شخص کارفرما یا مسوول واحد مذکور از‌نظر کیفری و حقوقی مسوول خواهد بود.»

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.