پدرام قائمی: آرین غلامی، قهرمان شطرنج‌ سپاه است یا ایران؟

جمعه, 26ام مهر, 1398
اندازه قلم متن
آرین غلامی متولد سال ۱۳۸۰ در «قائم‌شهر» مازندران است. ۱۸ سال دارد اما شطرنج را از شش سالگی آغاز کرده و در صفحه «ویکی‌پدیا»، با عنوان «استاد بین‌المللی» معرفی شده است
 
شما در ایران وایر

پدرام قائمی، شهروند خبرنگار

«فارس»، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران این گونه خبرش را آغاز می‌کند: «نماینده شطرنج ایران در رقابت‌های جوانان جهان مقابل نماینده رژیم صهیونیستی حاضر نشد و بار دیگر این رژیم را تحقیر کرد.»

دقایقی بعد  سایت «طرفداری» هم با استفاده از همین لید و واژه‌های خبرگزاری فارس، نوشت: «این اقدام جوانمردانه نماینده شطرنج کشورمان با واکنش منفى مسوولان برگزارى این رقابت، منجر به آن شد که غلامی از ادامه رقابت‌ها نیز انصراف دهد.»
همین خبر ساعاتی تبدیل به خبر اول خبرگزاری فارس شده بود.

خبر اول خبرگزاری فارس به عدم رویارویی آرین غلامی با حریف اسرائیلی خود گرداخته بود.

این مسرت از مواجه نشدن دوباره «آرین غلامی»، شطرنج‌باز ایرانی با یک رقیب اسراییلی به صورت محسوس در رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران به چشم خورد.

اما آرین غلامی کیست؟ او متولد سال ۱۳۸۰ در «قائم‌شهر» مازندران است. ۱۸ سال دارد اما شطرنج را از شش سالگی آغاز کرده و در صفحه «ویکی‌پدیا»، با عنوان «استاد بین‌المللی» معرفی شده است.

آرین غلامی نه برای یک افتخار و قهرمانی دیگر در رقابت‌های بین‌المللی که برای حذف شدن از مسابقات به دلیل مواجه نشدن با رقیب اسراییلی آماده می‌شود

حالا باید پرسید به چه کسانی لقب استاد بین‌الملل می‌دهند؟ عناوینی مانند «استاد بزرگ»، «استاد بین‌المللی»، «استاد فیده»، «استاد بزرگ زنان» و «استاد فیده زنان» از سوی فدراسیون جهانی شطرنج یا همان «فیده» و براساس فرمول‌هایی مشخص اعطا می‌شوند. کسی می‌تواند به مقام استاد بین‌المللی برسد که یا یک بار، ولو در حد یک روز، در «رنکینگ فیده» به مقام ۲۴۰۰ جهان رسیده باشد. بهترین مقامی که تا امروز آرین غلامی به آن دست یافته، رتبه ۲۵۴۲ این رنکینگ بوده است.
این عنوان هم‌چنین به نفرات دوم و سوم قهرمانی جوانان جهان (زیر ۲۰ سال)، فینالیست قهرمانی زنان جهان، نایب ‌قهرمان پیش‌کسوت‌های جهان و نفر اول رقابت‌های قاره‌ای تعلق می‌گیرد.

اما آرین غلامی در افتخاراتش هیچ‌یک از این پارامترها را ندارد. یک قهرمانی زیر ۹ ساله‌های جهان در ترکیه، یک قهرمانی دیگر در رده زیر ۹ سال مسابقات قهرمانی شطرنج مدارس جهان باز هم در ترکیه و نایب قهرمانی مسابقات بین‌المللی «ریلتون» سوئد در بخش «بلیتز» در سال ۱۳۹۷ که جزو رده رقابت‌های جهانی فدراسیون جهانی محسوب نمی‌شود، در کارنامه او قرار دارند.

آرین البته در رده‌بندی شطرنج‌بازهای ایران هم که مهرماه امسال از سوی فدراسیون جهانی اعلام شد، در رده پنجم قرار گرفت. «علی‌رضا فیروزجا»، «پرهام مقصودلو»، «محمد امین طباطبایی» و «پویا ایدنی» در رده‌بندی فیده به ترتیب در رده‌های اول تا چهارم ایران قرار دارند. ولی همیشه آرین غلامی به رقابت‌های جهانی اعزام می‌شود. دلیل آن را به صورت روشن می‌توانید در صفحه اینستاگرام او پیدا کنید؛ جایی که لبریز است از دفاع از فلسطین و قدس، ایستادن مقابل سردار «قاسم سلیمانی»، بوسه زدن آیت‌الله «علی خامنه‌ای» به سر و صورت این شطرنج‌باز و تشکر از فرمانده سپاه قدس برای حضور در مازندران.

آرین غلامی اصالتی مازندرانی دارد اما عضو تیم شطرنج «اتصالات» عراق است. اسفند سال ۱۳۹۴، وقتی فدراسیون شطرنج ایران نام آرین ۱۴ ساله را که آن زمان میان ۱۰ نفر اول ایران هم قرار نداشت، در لیست مدعوین تیم ملی قرار نداد، او همراه پدرش مقابل ساختمان فدراسیون تحصن کرد.

تحصن آرین اما نه تنها با برخوردی از سوی نیروهای امنیتی مواجه نشد که حتی روزنامه «جوان»، دیگر رسانه سپاه پاسداران، گزارشی مفصل از حذف این نوجوان و تحصن او منتشر کرد. در همین گزارش تاکید شده بود که او در رقابت‌های شطرنج کشوری مقابل «علیرضا فیروزجا» شکست خورده و حتی در رنکینگ جهانی هم از «مسعود مصدق‌پور»، دیگر شطرنج‌باز دعوت شده به تیم ملی، در جایگاهی پایین‌تر قرار داشته است.

نتیجه این تحصن و البته فشار رسانه‌های سپاه، کنار کشیدن مسالمت‌آمیز مسعود مصدق‌پور ۱۸ ساله بود. حاصل حضور آرین در مسابقات بین‌المللی اما از سه سال پیش تا امروز، سه بار مبارزه نکردن با حریفان اسراییلی بوده است.

برای این‌که بدانیم آرین غلامی چرا طی سه سال اخیر بیش از هر ورزشکار دیگری مقابل رقبای اسراییلی قرار گرفته و با آن‌ها مبارزه نکرده است، باید به یک قانون خاص در ورزش شطرنج دقت کرد. در شطرنج قانونی هست به نام «قرعه ممنوعه» (Forbidden Pairing) که به شطرنج‌بازها اجازه می‌دهد پیش از شروع مسابقاتی که با جدول سوییسی برگزار می‌شوند، از یک رقیب خاص دوری کنند. آرین قاسمی هرگز از این بند قانونی استفاده نکرده است. او حتی از سرپرست فدراسیون شطرنج می‌خواهد در صورت امکان، نزدیک‌ترین قرعه ممکن به حریف اسراییلی را برایش انتخاب کند. به این ترتیب، به محض روبه‌رو شدن با رقیب اسراییلی، از مسابقه انصراف می‌دهد و برای رسانه‌های سپاه تبدیل به قهرمان ملی می‌شود.

زمانی که آرین غلامی با پشت سر گذاشتن تمام نفراتی که در رنکینگ فیفا از او در ایران بهتر بودند به تیم ملی ایران رسید، «محمد غلامی»، پدر آرین به «ایسنا» گفت: «از همه ارگان‌ها به جز فدراسیون شطرنج تشکر می‌کنم؛ از بیت امام و رهبری، بسیج دانشجویان، دفتر حمایت از فلسطین، ستاد امر به معروف، جهاد اکبر حضرت امام و نماینده ولی فقیه در مازندران.»

همان زمان خودش هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از رهبر ایران برای حضور دوباره‌اش در تیم ملی شطرنج ایران تشکر کرد.

پس از آن، «مهرداد پهلوان‌زاده»، رییس فدراسیون شطرنج ایران مدعی شد که آرین غلامی را به عنوان همراه و با هزینه فدراسیون به قزاقستان اعزام می‌کنند. بعد خبرگزاری «تسنیم»، دیگر رسانه نزدیک به سپاه پاسداران با انتقاد از فدراسیون شطرنج، خواهان خط خوردن نام «احسان قائم‌مقامی»، استاد بزرگ شطرنج ایران از تیم ملی شد.

به عبارتی، آرین غلامی به صورت محسوس یک لشکر سایبری و رسانه‌ای از سپاه پاسداران را به صورت کامل پشت سر خود دارد. گفت‌وگوی شهریورماه او با «قدسنا»، خبرگزاری قرآن به خوبی نشان می‌دهد که او نه برای یک افتخار و قهرمانی دیگر در رقابت‌های بین‌المللی که برای حذف شدن از مسابقات به دلیل مواجه نشدن با رقیب اسراییلی آماده می‌شود. آرین به این خبرگزاری گفته بود: «ورزشکار باید نماد انسانیت باشد.»
البته در همین مصاحبه تاکید کرد: «هدفی جز دفاع از مردم فلسطین در مسابقات بین‌المللی ندارد.»

پویا ایدنی، پرهام مقصودلو، احسان قائم‌مقامی، علی‌رضا فیروزجا و سایر شطرنج‌بازهای ایران طی سال‌های اخیر هرگز با قرعه ورزشکاران اسراییلی روبه‌رو نشده‌اند چون در روز اول مسابقات از قانون قرعه ممنوعه استفاده کرده‌اند. اما آرین غلامی هر بار با بودجه محدود فدراسیون شطرنج به مسابقات می‌رود تا تعمدا با حریف اسراییلی دیدار نکند.

بهمن سال ۱۳۹۵، وقتی «برنا درخشانی» با ورزشکار اسراییلی در رقابت‌های شطرنج «جبل‌الطارق» دیدار کرد و خواهرش، «درسا درخشانی» در همین مسابقات بدون حجاب مسابقه داد، فشار نهادهای امنیتی بر هر دو آن‌ها چنان بالا رفت که مجبور به مهاجرت از ایران شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.