گزارش تکمیلی از بازداشت شهروندان بهایی در شیراز

پنجشنبه, 9ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس، روز جاری از بازداشت تعدادی از شهروندان بهایی در شیراز خبر داده بود. بازداشت این شهروندان در ارتباط با برگزاری مراسم دویستمین سالگرد تولد سیدعلی محمد باب “مبشر ظهور بهاالله، پیامبر آیین بهایی” صورت گرفته است. با گذشت ساعاتی هویت دو تن از شهروندان بهایی بازداشت شده به نام های “شهریار عطریان و پولاد کرمی” توسط هرانا احراز شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۷ آبان ماه ۹۸، تعدادی از شهروندان بهایی توسط ماموران اطلاعات سپاه فجر استان فارس، در شیراز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

اسامی دو تن از این شهروندان “شهریار عطریان و پولاد کرمی” توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروندان بهایی به گزارشگر هرانا گفت: “بازداشت این دو شهروند پس از ورود تعدادی از مأموران اطلاعات سپاه به مراسمی در منازل یکی از بهاییان این شهر صورت گرفته است. مامورین در محل، ساعتها از مهمانان و میزبان بازجویی کرده و در تمام مدت مشغول تصویربرداری و تفتیش محل و ضبط وسایل میزبان و مهمانان بودند. وسایل ضبط شده شامل دستکم بیست تلفن همراه، سه لپ تاپ، کتب و جزوات متعدد، کتابچه های دعا و مناجات و تابلوها و تصاویر مربوط به آیین بهایی بوده است.

پیش از این سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس بدون اشاره به تعداد و اسامی این افراد از بازداشت تعدادی از شهروندان بهایی در شیراز خبر داده و اعلام کرده بود که بازداشت این شهروندان در ارتباط با برگزاری مراسم تولد یکی از رهبران خود صورت گرفته است.

شهروندان بهایی در این روزها به مناسبت دویستمین سال تولد سیدعلی محمد باب “مبشر ظهور بهاالله، پیامبر آیین بهایی” در شهرهای مختلف اقدام به برگزاری مراسم مذهبی خود کرده بودند.

پیش از این نیز روز دوشنبه ۲۹ مهرماه ۹۸، سه شهروند بهایی ساکن شیراز به نام های فرزان معصومی، کیانا شعاعی و سروش آبادی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.