واکنش وزیر کشور به اعتراض‌ها: با حضور در انتخابات کشور را بیمه کنیم

چهارشنبه, 6ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

اظهارات سه‌شنبه‌ شب رحمانی فضلی بازتابی است از نوع نگاه دولتمردان به «مردم»

اظهارات شب گذشته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران‌ در مورد اعتراض‌های مردمی هفته گذشته و نحوه برخورد با آن، بیش از هر چیز بازتاب‌دهنده نوع نگرش مقامات جمهوری اسلامی به مردم، پدیده‌ای به نام اعتراض‌های مردمی و قربانیان سرکوب بود.

آنچه که رحمانی فضلی در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما گفت، در واقع عصاره‌ای بود از مواضع یک هفته گذشته مقامات و فرماندهان ارشد جمهوری اسلامی در برابر اعتراض مردم به وضعیت وخیم معیشتی. مواضعی که در آن بیش از هر چیز خواست و اعتراض‌ مردم نادیده گرفته شد و صحنه اعترا‌ض‌ها را به میدانی برای رقابت‌های سیاسی و سرکوب بیشتر تبدیل کرد.

وزیر کشور ایران در اظهارات خود بدون اشاره به تعداد کشته‌ها، زخمی‌ها و بازداشتی‌ها در جریان سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌های مردمی، یک گام از رهبر جمهوری اسلامی فراتر رفت و معترضان را علاوه بر اشرار، «قمه کشان» و «مسلحانی» لقب داد که به گفته او انتظاری جز سرکوب آنها از سوی نیروهای انتظامی نبود و اعتراف‌های آنها باید از تلویزیون پخش شود.

مردم معترض به وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی با اعلام ناگهانی خبر افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین در بامداد جمعه ۲۴ آبان‌ماه،‌ به خیابان‌ها آمدند و با  شیوه‌های اعتراضی مسالمت‌آمیزی مانند خاموش کردن خودروها،‌ اعتراض خود را به نمایش گذاشتند.

اما از نخستین ساعات آغاز اعتراض‌های مردمی، سرکوب خشن از سوی نیروهای امنیتی آغاز شد و از روز دوم اعتراض‌ها نیز اینترنت تقریبا به طور کامل قطع شد و این مسدودیت برای ۵ روز ادامه داشت. وزیر کشور جمهوری اسلامی به روشنی می‌گوید، ضرر قطع اینترنت برای مردم را می‌دانستیم اما تصمیم‌گرفتیم برای حفظ امنیت آن مسدود کنیم.

این اعتراض‌ها به گفته عفو بین‌الملل ۱۴۳ کشته و بنا بر گزارش‌های غیر رسمی بیش از ۲۰۰ کشته و هزاران زخمی و بازداشتی بر جای گذاشته است.

رحمانی فضلی در مقابل این آمار سنگین کشته‌ها و زخمی‌ها تنها در مدت کمتر از یک هفته،‌ گفت که رئیس‌جمهور بعضی شب‌ها پنج بار یا حتی صبح زود تماس می‌گرفت و بر خویشتن‌داری تاکید می‌کرد. رحمانی فضلی بدون اشاره به تعداد معترضان کشته‌ و زخمی ‌شده مدعی شد، نیروهای بسیج دو برابر معترضان و اشرار زخمی شدند و این نشان‌دهنده خویشتن‌داری ما است.

حسن روحانی در نخستین موضع‌گیری خود در مقابل اعتراض‌های مردمی آنها را تهدید کرد که دوربین‌های مدار بسته سطح شهر آنها را شناسایی می‌کند و تحت پیگرد قرار خواهند گرفت. ابراهیم رئیسی،‌رئیس قوه قضاییه و عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی که همراه با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس مصوبه افزایش قیمت بنزین را به اجرا گذاشت نیز بارها بر برخورد قاطع با معترضانی که آنها را اغتشاش‌گر خواند تاکید کرده و به دادستان‌ها برای سرکوب معترضان چراغ سبز داده بود.

تصاویر و فیلم‌های مربوط به اعتراض‌های هفته‌ گذشته در ایران به وضوح حاکی از برخورد بسیار خشن نیروهای امنیتی با معترضان است. برخی تصاویر نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از فاصله بسیار نزدیک به معترضان شلیک می‌کنند.

Iran Revival | فَرَشگَرد@iranfarashgard

Internet is back in Iran & clips are now emerging of the crimes committed by the regime. This video taken on 11/16 shows police shooting unarmed protesters from a close range. This is just a fraction of crimes committed during the week of internet blackout during .

Embedded video

۱۰۶ people are talking about this

رحمانی فضلی در بخش‌ دیگری از اظهارات خود مانند دیگر مقامات جمهوری اسلامی به نقش بیگانگان و رسانه‌های خارج از کشور و همچنین نقش زنان در اعتراض‌های هفته گذشته اشاره کرد.

جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که اعتراض‌ها تحت تاثیر اپوزیسیون خارج از ایران و دشمنان از جمله آمریکا، اسرائیل و عربستان انجام شده است.

وزیر کشور ایران در ادامه به ارایه آمار و ارقامی از اموال عمومی خسارت دیده در اعتراض‌ها پرداخت و تعداد معترضان را بین ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد. به گفته او ۵ استان نیز شرایط ویژه داشته‌اند و در تهران ۱۰۰ نقطه درگیر اعتراض بوده است.

رحمانی فضلی در طول این گفتگو هیچ اشاره‌ای به دلایل اصلی اعتراض‌های مردمی و برنامه دولت برای برآورده کردن خواسته‌های مردم نکرد و ضمن حمایت از  تصمیم‌های اتخاذ شده در این مدت، از برنامه‌ریزی برای افزایش مخفیانه قیمت بنزین (به گفته او نیروهای انتظامی و جایگاه‌های سوخت از ۲۴ ساعت قبل در جریان افزایش قیمت‌ها بودند اما برای اینکه اغتشاش نشود این موضوع تا لحظه اجرا به مردم اطلاع ندادند) تا قطع اینترنت، برخورد خشن نیروهای امنیتی با معترضان را به بهانه اغتشاش‌گر خواندن معترضان، توجیه کرد. وزیر کشور نیز مانند دیگر مقامات جمهوری اسلامی از کشته شدن معترضان ابراز تاسف نکرد.

اما شاه بیت اظهارات شامگاه سه‌شنبه وزیر کشور جمهوری اسلامی،‌ دعوت او به ورود پرشور به انتخابات بود. رحمانی فضلی گفت: «از شنبه وارد انتخابات می‌شویم و از یکشنبه ثبت‌نام‌ها شروع می‌شود و باید با حضوری فعال و پرشور کشور را بیمه و امور را پیش ببریم».

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.