سناتور آمریکایی: ‘گروگانگیری’ شهروندان خارجی در ایران نقض حقوق بشر است

چهارشنبه, 13ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

جلسه بررسی وضعیت زندانیان دوتابعیتی و خارجی به وسیله فراکسیون حقوق بشر سنا برگزار شد

جلسه بررسی وضعیت زندانیان دوتابعیتی و خارجی به وسیله فراکسیون حقوق بشر سنا برگزار شد

وضعیت زندانیان خارجی و دو تابعیتی های بازداشتی در ایران روز سه شنبه (۳ دسامبر) در میزگردی در مجلس سنای آمریکا بررسی شد.

سناتور دموکرات کریس کونز در سخنانی در این میزگرد که توسط فراکسیون حقوق بشر مجلس سنا برگزار شد، سرکوب اخیر معترضان ایرانی و ادامه “گروگانگیری” شهروندان خارجی و دو تابعیتی در این کشور را از موارد نقض حقوق بشر خواند.

سناتور کونز در سخنان کوتاهی در این نشست ادامه بازداشت شهروندان دو تابعیتی از جمله شهروندان آمریکایی را که یک مشکل بین المللی دانست و خواهان مقابله با آن شد.

او از همه کشورهایی که شهروندانشان در ایران زندانی هستند خواست در عمل نشان دهند که گروگان گیری اتباع خارجی به پیشبرد منافع ایران کمک نمی کند.

این سناتور آمریکایی همچنین با اشاره به اوضاع کنونی ایران گفت: “حکومت ایران دوباره بی رحمی خود و تعهدش برای سرکوب تظاهرکنندگان را برای جهان به نمایش گذاشته است. پاسخ رژیم به اعتراض ها جان صدها نفر را گرفته و توجه جهانیان را به وحشیگری آن جلب کرده است.”

سناتور جمهوری خواه تام تیلیس هم خواهان اقدام بین المللی برای کمک به زندانیان دو تابعیتی شد و با اشاره به اوضاع ایران از حاضران خواست برای مردم ایران دعا کنند.

سارا لوینسون، دختر رابرت لوینسون، مامور بازنشسته پلیس فدرال آمریکا که پس از سفر به جزیره کیش در سال ۲۰۰۷ ناپدید شد، ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری شهروند ایرانی بریتانیایی زندانی در ایران، بابک نمازی، پسر و برادر باقر و سیامک نمازی، شهروندان ایرانی آمریکایی زندانی در ایران و نزار زکا، شهروند لبنانی که به تازگی پس از آزادی از زندان توانسته ایران را ترک کند، از دیگر سخنرانان در این جلسه بودند.

باقر و سیامک نمازی

باقر و سیامک نمازی

ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری در سخنان خود از دولت های جهان خواست شهروندان خارجی زندانی در ایران را به عنوان گروگان به رسمیت بشناسند.

به گفته آقای رتکلیف، حکومت ایران با راه اندازی یک “صنعت گروگان گیری”، توانسته به طور موفقیت آمیزی بر دیگر کشورها فشار وارد کند.

آقای رتکلیف همچنین خواهان مسوولیت پذیری بیشتری سازمان ملل متحد و اقدام دبیرکل این سازمان در این باره شد.

نازنین زاغری در سال ۱۳۹۵ در ایران بازداشت و به اتهام جاسوسی به ۵ سال حبس محکوم شد.

آقای رتکلیف می گوید اتهام های وارد شده به همسرش محرمانه هستند و حتی خود او از آنها بی اطلاع بوده است.

نزار زکا شهروند لبنانی مقیم آمریکا هم که از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ در ایران زندانی بود، خواهان اقدام بین المللی برای توقف ” صنعت گروگانگیری” در ایران شد.

آقای زکا پس از دعوت رسمی به وسیله دولت ایران برای شرکت در یک کنفرانس به تهران سفر کرده بود که بازداشت شد.

نزار زکا در سخنان خود مانند آقای رتکلیف به این نکته اشاره کرد که اتهاماتش محرمانه بوده و به او اطلاع داده نشده است.

او گفت: “این وضعیت نباید برای کسان دیگری رخ دهد.”

آقای زکا با اشاره به آزادی خود در بهار امسال گفت: ناراحت دیگر زندانیان خارجی مانند ژیائو وانگ محقق چینی آمریکایی است که همچنان در ایران زندانی است.

به گفته او، حکومت ایران در ۴۰ سال گذشته به همین روش عمل کرده و تفاوتی بین گروگان گیری دیپلمات های آمریکایی با بازداشت شهروندان خارجی و اتباع دوگانه وجود ندارد.

پخش برنامه های خاص از تلویزیون دولتی ایران درباره زندانیان دو تابعیتی و شهروندان خارجی مانند اعتراف های تلویزیونی و “مستند نفوذ” از دیگر موارد مورد صحبت در این نشست بود.

به گفته نزار زکا، او با انجام مصاحبه تلویزیونی موافقت نکرده بود چرا که اسفندیار رحیم مشاعی در زندان به او گفته بود: “چه در برابر دوربین اعتراف کند یا نکند، در طول حکم زندانش تاثیری نخواهد داشت.”

بابک نمازی که پدر و برادرش، باقر و سیامک نمازی در ایران به زندان محکوم شده اند هم با اشاره به پخش تصاویر مختلفی از اعضای خانواده اش در مستند نفوذ درباره تاثیر روانی بد این برنامه ها بر خانواده های زندانیان صحبت کرد.

سارا لوینسون، دختر رابرت لوینسون هم در این نشست با اشاره به سخنان اخیر مقام های ایرانی درباره باز بودن پرونده مفقودی پدرش در محاکم قضایی این کشور و اسناد تازه منتشر شده ای که نشان دهنده صدور حکم جلب پدرش به وسیله دادستان نظامی جزیره کیش یک روز پیش از مفقود شدن اوست، تاکید کرد که پدرش در ایران بازداشت شده است.

خانم لوینسون با اشاره به ابراز آمادگی مقام های ایرانی برای مبادله زندانیان با آمریکا این سوال را مطرح کرد که چرا دولت ایران حاضر به مذاکره با دولت ترامپ نشده است.

آقای لوینسون ۱۲ سال پیش به عنوان بازرس خصوصی برای تحقیق درباره قاچاق سیگار به جزیره کیش سفر کرد و از آن زمان مفقود شده است.

دولت ایران بازداشت او را رد می کند و می گوید از او بی خبر است.

اعضای خانواده رابرت لوینسون چهارشنبه در جلسه یک دادگاه فدرال در واشنگتن که برای بررسی شکایتشان از حکومت ایران برگزار می شود، شهادت می دهند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا ماه گذشته در توییتر خطاب به حکومت ایران نوشت که بازگرداندن رابرت لوینسون یک اقدام مثبت خواهد بود.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.