پدر مهدی نیکوئی از جان‌باختگان اعتراضات آبان به مرجع انتظامی احضار و بازجویی شد؛ قاتل پسرم را شناسایی کنید

یکشنبه, 24ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – پدر مهدی نیکوئی، یکی از کشته شدگان اعتراضات سراسری آبان در شیراز، روز پنج شنبه ۲۱ آ‌ذرماه به کلانتری معالی آباد شیراز احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است. به آقای نیکوئی گفته شده که پس از بررسی پرونده، در صورت “اغتشاشگر” نبودن فرزندشان به آنها دیه تعلق خواهد گرفت. پیکر مهدی نیکوئی در روز جمعه ۱ آذرماه در فضایی امنیتی و با حضور نیروهای لباس شخصی در روستای زادگاهش به خاک سپرده شده بود. اطلاعات سپاه در زمان تحویل پیکر تعهدی مبنی بر عدم انجام مصاحبه از خانواده آقای نیکوئی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پنج شنبه ۲۱ آذرماه ۱۳۹۸، پدر مهدی نیکوئی، از کشته شدگان اعتراضات سراسری آبان به کلانتری معالی آباد شیراز احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “آقای نیکوئی پس از حضور در کلانتری مورد بازجویی قرار گرفته و درباره محتوای گفت‌وگوی تلفنی آنها با بستگانشان پرسیده اند. به این معنی که تلفن منزل آنها شنود می‌شود”.

این منبع مطلع در ادامه گفت: “پس از حضور آقای نیکوئی در کلانتری به او گفته‌اند که پرونده ای در خصوص کشته شدن فرزندش گشوده شده است. همچنین به وی وعده داده اند که پس از بررسی پرونده و در صورت “اغتشاشگر” نبودن مهدی نیکوئی به آنها دیه تعلق خواهد گرفت. آقای نیکوئی با رد این درخواست، تنها شناسایی قاتل فرزندش را درخواست کرده است”.

در ادبیات جمهوری اسلامی، برای توصیف معترضین از واژه “اغتشاشگر” استفاده می شود.

پیکر مهدی نیکوئی روز جمعه ۱ آذرماه ۱۳۹۸، در قبرستان روستای زادگاهش به خاک سپرده شد. در جریان مراسم خاکسپاری وی حدود ۵۰ نیروی لباس شخصی حضور داشتند و از هرگونه عکس‌بردای و فیلم‌بردای توسط خانواده ممانعت به عمل آورده اند. مداح مراسم نیز از سوی اطلاعات سپاه فرستاده شده بود، به علاوه اجازه انجام سخنرانی در مسجد را نیز به خانواده او نداده اند.

 روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان ماه ۹۸ به منظور جلوگیری از همراهی بستگان برای انتقال جسد از شیراز به روستای زادگاهش، پیکر آقای نیکوئی بدون اطلاع قبلی به خانواده تحویل داده شده بود.

همچنین اطلاعات سپاه تعهدی از پدر مهدی نیکوئی مبنی بر عدم انجام مصاحبه با رسانه ها گرفته است. خانواده آقای نیکوئی تهدید شده اند که در صورت رسانه ای کردن موضوع بازداشت خواهند شد.

مهدی نیکوئی یکی از کشته شدگان اعتراضات آبان ماه امسال، روز شنبه ۲۵ آبان ماه در جریان اعتراضات سراسری مقابل کلانتری معالی آباد در خیابان معالی آباد شیراز در اثر اصابت گلوله زخمی و توسط مردم به بیمارستان کوثر شیراز منتقل شد. پس از ساعاتی فردی با شماره‌ای ناشناس با تلفن همراه عموی وی تماس گرفته و او را از کشته شدن برادرزاده‌اش مطلع کرده است.

گلوله از پشت به بدن مهدی نیکوئی اصابت کرده و از قفسه سینه خارج شده و همین امر موجب ایجاد صدمات جدی به ارگان های حیاتی و در نهایت مرگ او شده است. ویدیویی که صحنه جان باختن این شهروند را روایت می کند پیش تر توسط هرانا منتشر شده بود که در انتهای این گزارش می آید.

شرایط روحی مادر مهدی نیکوئی بنا به گفته یکی از بستگان خانواده نامساعد است، وی از زمان  کشته شدن پسرش تاکنون چندین بار اقدام به خودکشی کرده است. با این وجود پس از مصاحبه یکی از نزدیکان خانواده با رسانه ها، نیروهای امنیتی به منزل آنها مراجعه کرده و خانواده را مجددا تهدید کرده اند.

مهدی نیکوئی، ۲۲ ساله، مجرد و دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد شیراز بود.

یک منبع مطلع در رابطه با ویژگی های شخصی مهدی نیکوئی می‌گوید: “مهدی پسری فوق العاده مهربان و اجتماعی بود. مثل تمام جوان ها دغدغه مسائل اجتماعی  را داشت و با همه افراد روستا هم ارتباطات گرمی داشت. شوخ طبع و سرزنده بود. به همین دلیل همه افراد روستا از مرگش فوق العاده غمگین هستند.”

در خصوص وضعیت اقتصادی ساکنین این منطقه گفتنی است که عموم مردم روستا از جمله پدر مهدی نیکوئی به شغل کشاورزی مشغول هستند و با وجود خشکسالی سال‌های اخیر متضرر شده و تحت فشار اقتصادی شدیدی قرار دارند.

از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند در مجلس مدعی شد این اعتراضات در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور رخ داده و بیش از ۱۳۰ نفر طی آن کشته شده‌اند. اما محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه هرانا در رابطه با این اعتراضات نسخه دوم گزارش جمع بندی خود را منتشر کرد. تعداد ۷۱۳۳ بازداشت در جریان اعتراضات آبان از حاصل جمع بندی منابع دولتی و غیردولتی در این گزارش مستند شده است؛ هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها رقم واقعی دستگیر شدگان تا چند برابر این رقم قابل تصور باشد. در خصوص کشته شدگان این اعتراضات نیز مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه نوع آمار را در نظر گرفته است، آمار نخست که صرفا تخمین های کلی است و منابع آن نهادها یا رسانه های غیردولتی هستند که طی گزارشات مختلفی جمعا از حدود ۴۳۰ کشته در کشور روایت می کنند. روند شناسایی و راستی آزمایی جان باختگان توسط هرانا کماکان ادامه دارد. همچنین لیست اسامی ۲۲۷ نفر از کشته شدگان که هرانا تا زمان تنظیم این گزارش موفق به گردآوری آن شده است در نسخه دوم گزارش جمع بندی اعتراضات خونین آبان منتشر شده است. از سوی دیگر تعدادی که هرانا مستقلا قادر به تایید آنها تاکنون شده است ۸۸ تن را در بر می‌گیرد.

نسخه کامل این گزارش را با نام “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

ویدیویی از صحنه جان باختن مهدی نیکوئی در شیراز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.