اعتراضات ایران؛ آیت‌الله خامنه‌ای ‘با استیضاح وزیر کشور مخالف است’

چهارشنبه, 4ام دی, 1398
اندازه قلم متن

وزیر کشور ایران

وزیر کشور ایران اخیرا نشان “مدیریت جهادی” دریافت کرد

علی مطهری، نماینده تهران و از طراحان استیضاح وزیر کشور به دلیل مدیریت برخورد با اعتراض‌های آبان، از دخالت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران برای توقف روند استیضاح خبر داده است.

آقای مطهری به خبرگزاری ایلنا گفت که هیئت رئیس مجلسه به دلیل مخالفت رهبر ایران، از اعلام وصول و به جریان انداختن طرح استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور خودداری می‌کند.

آقای مطهری دلیل احتمالی مخالفت رهبر ایران را “در پیش بودن انتخابات مجلس” عنوان کرده و گفته است که “استیضاح را به بعد از انتخابات مجلس موکول می‌کنیم.”

او همچنین گفت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را “متهم ردیف اول” می‌داند اما “استیضاح او در شرایط موجود به صلاح نیست.”

اسدالله عباسی، عضو هئیت رئیسه مجلس، اظهارات آقای مطهری درباره دلیل وصول نشدن طرح استیضاح را رد کرده و به سایت “راه دانا” گفته است: “استیضاح‌کنندگان در زمان بررسی در کمیسیون حد نصاب را نداشتند و تعدادشان به ۹ نفر کاهش یافت و بنابراین استیضاح منتفی شده است.” آقای عباسی دخالت رهبر ایران در این موضوع را تکذیب کرده است.

روز ۲۳ آذر حدود چهل نماینده مجلس ایران طرح استیضاح وزیر کشور را امضا کردند. در متن طرح استیضاح آمده بود که آقای رحمانی فضلی، “مقدمات و تمهیدات لازم” را برای اجرای افزایش بنزین و “اقناع” مردم فراهم نکرده و “آسیب جدی به نظام جمهوری اسلامی” وارد کرده است.

ناآرامی‌های اواخر آبان که با اعتراض به گران شدن بنزین آغاز شد به سرعت شهرهای مختلف را فرا گرفت و با سرکوب شدید نیروهای امنیتی و انتظامی روبرو شد. تعداد بسیار زیادی از معترضان کشته شدند و هزاران نفر هم بازداشت شدند.

فشار به نمایندگان

رهبر ایران هم‌‌زمان با اعتراض‌ها از مسئولان خواسته بود که برای حفظ امنیت به وظایف خود عمل کنند و از آن زمان همواره از نیروهای امنیتی که در سرکوب معترضان نقش داشتند حمایت کرده است.

علی مطهری دو روز بعد از ارائه طرح استیضاح آقای رحمانی فضلی از فشار به نمایندگان برای پس گرفتن امضایشان خبر داد و گفت: “استیضاح کنندگان از جا‌های مختلف تحت فشار هستند؛ از جمله برخی از استانداران برای پس گرفتن امضای استیضاح کنندگان فعال هستند. اگر آن‌ها به این کار خود ادامه دهند، اسامی‌شان را اعلام می‌کنیم.”

او همچنین روز ۲۸ آذر گفت که برای تحت فشار قرار دادن نمایندگان از شورای نگهبان با آنها تماس می‌گیرند و به نماینده می‌گویند اگر امضایش را پس نگیرد استیضاح می‌شود. در آن زمان عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، این موضوع را تکذیب کرد.

آقای مطهری امروز گفت با وجود “فشارهای زیاد از جاهای مختلف” برای پس گرفتن امضای نمایندگان، طرح استیضاح بیست امضا دارد.

امضای ده نماینده برای ارائه طرح استیضاح وزرا کافی است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.