پیامدهای حقوقی عکس یک فرمانده سپاه برای ایران فعلی و ایرانیان آینده

شنبه, 21ام دی, 1398
اندازه قلم متن
فرامرز داور

 «امیرعلی حاجی زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران در برابر پرچم‌های «حزب الله لبنان»، «انصارالله یمن (حوثی‌ها)»، «حشدالشعبی عراق» و «حماس در فلسطین» در کنار پرچم سپاه  و پرچم رسمی ایران کنفرانس خبری برگزار کرده است.

پرچم «لشکر فاطمیون» که متشکل از پناهندگان افغانستان است و پرچم «تیپ زینبیون» که از اتباع پاکستانی مقیم ایران توسط سپاه تشکیل شده هم در این فضا کنار دیگر پرچم‌ها دیده می‌شود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این کنفرانس خبری درباره حمله موشکی به پایگاه هوایی آمریکا در عراق به تلافی ترور «قاسم سلیمانی» فرمانده کشته شده نیروی قدس توسط ایالات متحده توضیح می داده است.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران گفته است که این فرمانده سپاه در کنار «پرچم دیگر گروه‌های مقاومت» کنفرانس خبری برگزار کرده است.

غیرمعمول است که مقام رسمی کشوری در برابر پرچم‌هایی که به دولت یا کشور دیگری تعلق دارد یا پرچم نهادی که مربوط به ملیت متفاوتی است در انظار عمومی ظاهر شود و حتی بر این وضعیت نامعمول تاکید داشته باشد.

به طور طبیعی برای صاحبان پرچم ها هم غیرقابل پذیرش است که مقام رسمی یک کشور بیگانه در برابر پرچم آنها کنفرانس خبری برگزار کند.

غیر معمول بودن چنین وضعیتی، دلایل گوناگونی دارد. مهمترین آنها این است که کنار هم گذاشتن این پرچم‌ها در کنار پرچم ایران به این معنی این است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئولیت اعمال صاحبان پرچم ها را می پذیرد و در برابر دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از کل نظام حاکم بر ایران در رفتار صاحبان پرچم پاسخگو است.

در عین حال وقتی چنین وضعیتی با اعتراض رسمی صاحبان پرچم مواجه نیست به این معنی است که آنها با اظهارات مقام نظامی سپاه همراهی و موافقت دارند و خود را شریک هرگونه اقدامی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در نهایت جمهوری اسلامی ایران می دانند.

 به این ترتیب نسبت دادن مسئولیت عملکرد و رفتار حزب الله لبنان، انصارالله یمن، حشد الشعبی عراق و حماس در فلسطین به جمهوری اسلامی ایران مستند می شود و در زمانی که فعلی از سوی یکی از این گروه ها سر می‌زند و جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند مسئول آن را خود این گروه ها معرفی کند، در عرصه بین المللی غیرقابل قبول می‌شود.

به طور مثال وقتی انصارالله یمن نقاطی از عربستان سعودی را هدف قرار می دهد یا حماس مواضعی از اسرائیل را نشانه گیری می کند، مسئولیت مستقیم رفتار و اعمال آنها به پای دولت جمهوری اسلامی ایران و به هزینه شهروندان ایرانی نوشته می شود.

احتمال دارد که صددرصد اقدامات این گروه‌ها به طور مداوم با هماهنگی کامل جمهوری اسلامی ایران نباشد. در دوره ای طولانی حماس به دلیل مخالفت با ادامه حکومت بشار اسد در سوریه، در تعارض با جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و حمایت سیاسی و مالی نظام حاکم بر ایران از این گروه برداشته شد.

به طور مثال حتی در این دوره اگر حماس اقدامی که دارای مسئولیت کیفری است انجام داده بود، عواقب آن متوجه جمهوری اسلامی ایران بود.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران مدتی است پرده پوشی را در ارتباط با حزب الله لبنان کنار گذاشته اند و علنا می‌گویند که تامین کننده مالی، آموزشی و لجستیکی این گروه هستند. «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله هم این موضوع را تایید کرده و گفته که تا زمانی که جمهوری اسلامی پول دارد، حزب الله هم پول دارد.

حماس هم وضعیتی مشابه حزب الله دارد و خود را تابع نظام حاکم بر ایران می‌خواند. اقدامات سپاه تاکنون منجر به سلب مصونیت از دولت ایران در ایالات متحده شده است.

از مدت‌ها پیش از تایید ارتباطات تنگاتنگ مالی و تجهیزاتی نظام حاکم بر ایران و حزب الله لبنان، ده‌ها شکایت قضایی از اقدامات منجر به کشته شدن و لطمات جبران ناپذیر جسمی و روحی به اتباع آمریکایی در دادگستری ایالات متحده به حکم نهایی رسیده و از این بابت جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی حزب‌الله و حماس محکوم به پرداخت خسارات شده اما از این به بعد با استناد به عکس فرمانده هوافضای سپاه ممکن است این وضعیت ابعاد تازه تری هم پیدا کند.

رقم خسارات که دادگستری آمریکا می گوید باید از دارایی شهروندان ایرانی تامین شود، تاکنون به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. مطابق آرا صادر شده در آمریکا، دارندگان احکام قضایی می توانند اموال ایران را برای تامین خسارات مصادره کنند.

این شکایات تاکنون صرفا بابت اقدامات حزب الله لبنان، حماس در فلسطین و دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است اما با به عهده گرفتن مسئولیت اقدامات انصارالله یمن و حشدالشعبی عراق، راه شکایت قربانیان از اقدامات این دو نهاد و انتساب اعمال و رفتار آنها به ایران آسان تر می‌شود.

مشابه این وضعیت درباره لشکر فاطمیون و زینبیون به ترتیب متشکل از شیعیان کشور افغانستان و پاکستان وجود دارد. این دو گروه توسط سپاه تشکیل شده اما مستقیما توسط فرماندهانی از اتباع همان کشورها و تحت سیاست‌های سپاه در جنگ سوریه، هدایت شده اند.

گزارشهای متعددی درباره اجبار برخی از پناهندگان افغان در ایران و پاکستان برای پیوستن به این دو گروه نظامی منتشر شده و بر اساس تخمین‌ها لشکر فاطمیون نزدیک به دو هزار نفر تلفات در سوریه داشته است.

به تازگی یکی از اعضای پارلمان افغانستان اجبار شهروندان کشورش از سوی سپاه به حضور در این گروه‌های نظامی غیررسمی و کشته شدن صدها نفر از آنها را «جنایت» خوانده است.

با قبول مسئولیت اعمال این گروه‌ها از سوی سپاه، و سندی که برای قربانیان و خانواده آنها به دست آمده، محال نیست که در آینده‌ای دور یا نزدیک، هم جمهوری اسلامی ایران بابت اقدامات خود در ارتباط با این دو گروه با عدالت قضایی بین المللی مواجه شود و هم بابت رفتار این گروه ها با غیرنظامیان افغان یا سوری مجبور به پاسخگویی شود.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.