وزارت خارجه ایران: حضور سفیر بریتانیا در تجمع غیرقانونی و غیرحرفه‌ای و مشکوک است

سه شنبه, 24ام دی, 1398
اندازه قلم متن

وزارت خارجه ایران

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه گفته حضور سفیر بریتانیا در تجمع “غیرقانونی و غیرحرفه‌ای و مشکوک” است.

وزارت امور خارجه ایران در این بیانیه‌ای که در سایت خود منتشر کرده نوشته “حضور سفیر انگلیس در یک تجمع داخلی مداخله آشکار در امور داخلی کشور و خلاف اصول حاکم بر روابط دیپلماتیک است که شائبه مشارکت آن کشور در سیاست شکست خورده فشار حداکثری آمریکا را تقویت می‌کند”.

سفیر بریتانیا در تهران شنبه شب، هم‌زمان با تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران بازداشت و پس از مدت کوتاهی آزاد شد. این تجمع برای یادبود جان‌باختگان هواپیمای مسافربری اوکراین برپا شده بود. سفیر بریتانیا می‌گوید برای مراسم یادبود رفته و بعد از شروع اعتراض‌ها این محل را بلافاصله ترک کرده اما پلیس ایران می‌گوید آقای مک‌ایر “در حال فیلم گرفتن از اعتراض‌ها” بوده است.

اکنون وزارت خارجه ایران در این بیانیه نوشته “واضح است که رژیم انگلیس بر اساس یک اشتباه محاسبه خطرناک کماکان توهمات ضد ایرانی را در سر می‌پروراند و به دنبال افزایش تنش در منطقه و در روابط خود با ایران است”.

این وزارتخانه نوشته “سردمداران انگلیس باید بدانند که اتهامات علیه ایران نمی تواند تبعیت کورکورانه آن رژیم از آمریکا و ناتوانی مفتضحانه انگلیس در انجام تعهداتش در برجام و حتی خودداری از اجرای حکم دادگاه انگلیس در بازپرداخت صدها میلیون پوند بدهی به مردم ایران بدلیل ترس از آمریکا را بپوشاند”.

وزارت خارجه ایران گفته بریتانیا در خاورمیانه سابقه استعماری دارد و اضافه کرده “زمان دخالت سفرای انگلیس در امور داخلی دیگر کشورها و ایجاد تفرقه و دامن زدن به منازعات داخلی مدت‌ها است به سر رسیده و انگلیس باید این قبیل اقدامات مفتضحانه را کنار بگذارد و بدانند از دورانی که آفتاب در امپراتوری بریتانیا غروب نمی‌کرد دهه‌ها گذشته است”.

وزارت خارجه در این بیانیه نوشته مردم ایران “فراموش نمی‌کنند که همین دولت انگلیس حامی اصلی و تسلیح کننده قصابان خاشقجی و کودک کشان یمن است”.

در پایان این بیانیه ایران از بریتانیا خواسته تا “هر گونه اقدام مداخله جویانه و تحریک کننده از سوی سفارت انگلیس در تهران” متوقف شود.

ساعتی پیش از صدور این بیانیه شدیدالحن از سوی وزارت خارجه ایران، دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا گفت بریتانیا با همکاری شرکای این کشور امکان وضع تحریم هایی را علیه حکومت ایران را بررسی می‌کند.

دومینیک راب که روز دوشنبه، ۱۳ ژانویه، در پارلمان بریتانیا حاضر شده بود گفت جمهوری اسلامی ایران باید “مسئولیت اعمال خود را بر عهده بگیرد” همانطور که درباره ساقط کردن هواپیما انجام داد.

وزیر خارجه بریتانیا درباره شلیک موشک از سوی سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراین در حومه تهران گفت که با شرکای بین‌المللی “برای تحقیق مستقل و شفاف” درباره ساقط شدن هواپیمای مسافربری در ایران رایزنی می‌کند.

قرار است که وزیران خارجه پنج کشوری که اتباع آنها در هواپیمای سرنگون شده توسط سپاه، کشته شدند، پنجشنبه در لندن با هم دیدار کنند. گفته شده در این دیدار درباره راه‌های احتمالی اقدامات قانونی بر سر این حادثه تصمیم‌گیری خواهد شد. اتباع ایران، اوکراین، بریتانیا، کانادا، سوئد و افغانستان از سرنشینان هواپیمای ساقط شده بر فراز تهران بوده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی بریتانیا در ادامه گفت: “یک انتخاب روشن وجود دارد. جمهوری اسلامی همچنان می‌تواند قوانین بین‌المللی را نقض کند و منزوی شود؛ یا به رعایت آن برگردد که این به نفع مردم ایران هم خواهد بود”. به گفته وی “مهم است که اتحاد دو سوی اقیانوس اطلس درباره موضوع ایران حفظ شود تا این کشور پیام‌های مشابه را از بریتانیا، اروپا و ایالات متحده آمریکا دریافت کند”.

آقای راب گفت: “اکنون وقت آن است که ایران مسیر دیپلماسی را پیش‌ بگیرد”.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.