سعید کاردار: نگاه حکومت اسلامی به خارج نشینی یک ناجوانمردی بزرگ است

جمعه, 27ام دی, 1398
اندازه قلم متن

نویسنده 

مسافران هواپیمایی که حکومت نابخرد اسلامی باعث سقوطش شد نمونه کاملی از ایرانیان مهاجر است. ما ایرانیان خارج کشور از نانوا و وکیل تا پلیس و بقال تا دکتر و راننده تاکسی، جزو مفیدترین شهروندان کشورهای میزبان هستیم.

به عنوان یک مهاجر ساکن کانادا با قاطعیت می توانم اعلام کنم که آمار اعتیاد، بیکاری و بزهکاری جامعه ایرانی واقعا جزو کمترین ها است. ایرانیان مردمی بلندپرواز، سخت کوش و پر غرور هستند.

این را می نویسم چون واقعا قلبم می گیرد وقتی شاهد این حس کمابیش همگانی هستم که مدعی هستند ایرانیان حق شان، همین حکومتی است که دارند. ایران عزیز ما از بدو تاسیس تفکر آزدی و رای عمومی، فرصت واقعی برای ابراز وجود و انتخاب مدیر هوشمند نداشته است. این حکومت پریشان و فاسد، حق ما و انتخاب آزاد ما نیست.

من نمی گویم که بهترین ملت جهان هستیم ولی اگر فرصت داشته باشیم از بهترین ها خواهیم بود. حتما ما مهاجرین در بین خود آدم های ناموفق و حتی فقیر یا افسرده و الکلی و معتاد هم داریم. ولی اکثریت ایرانیان نشان دادند که اگر سیستم اقتصادی و اجتماعی کمابیش سالم وجود داشته باشد شهروندان سخت کوش و متعادلی خواهند بود.

من وقتی حدود ۳۰ سال پیش با ۱۰۰ دلار به همراه  همسر و یک فرزند وارد کانادا شدم در اولین کاری که به دست آوردم یعنی حمل پیتزا، در رانندگی ام، هیچ حق و حرمتی به قوانین و رانندگان خیابانها قائل نمی شدم. اما سیستم کمابیش موفق قوانین راهنمایی و رانندگی و بخصوص آرامش و احترامی که خود رانندگان اختیار کرده بودند به مرور مرا  تبدیل به یک راننده مسول و مطیعِ قوانین رانندگی ساخت.

در بقیه امورات زندگی نیز اکثر ما ایرانی ها به سرعت دریافتیم قوانین شهروندی جامعه میزبان، در مجموع به نفع ما است. اکثر ما مالیات های مان را می دهیم و واقعا سعی می کنیم شهروند خوبی باشیم.

این تجربیات  تمدنی آن هم در شرایطی که لایه های تمدنی ایران توسط یک حکومت ریاکار خدشه دار شده است به درد خواهد خورد. دنیا بسیار کوچک شده است و همه ما میلیونها ایرانی خارج کشور به سهم محدود خودمان داریم سعی می کنیم بخشی از بی حرمتی هایی که بر ایران و فرهنگ ایرانی می شود را کاهش دهیم.

ما خارج نشینان یک استان برون مرزی ایران عزیز هستیم. این روزها مهاجرین در همه جای دنیا برای خود این حق را ایجاد کردند که همزمان شهروند مسول کشور میزبان باشند و در همان حین سهم جدی در بهروزی سرزمین مادری داشته باشند.

image source

https://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/thousands-of-persians-are-celebrating-nowruz-here-s-what-it-looks-like-1.5065237

از: سایت مرد روز 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.