جوانان در ماهشهر مُردند اما نیزار دوباره جوانه زده است

دوشنبه, 30ام دی, 1398
اندازه قلم متن
محمد تنگستانی 

وقتی از فقر در مناطق محروم ایران حرف می‌زنیم اغلب مواقع تصویری انتزاعی در ذهن شما مجسم می‌شود. گاهی بعد از تهیه و انتشار گزارش‌هایی از وضعیت محله‌هایی فقیرنشین برخی پیام می‌دهند که در روایت بزرگ‌نمایی شده، درحالی‌که این گزارش‌ها توسط شهروندخبرنگاران تهیه و ارسال شده است. عدم باورپذیری از وضعیت برخی از مناطق محروم نشان از شکاف عمیقی است که بین طبقات مختلف جامعه ایجاد شده است. یکی از مناطقی که تا چند ماه پیش کسی از فقر و نداری مردمش اطلاعی نداشت منطقه «کوره‌ها» در شهرستان ماهشهر است. در اعتراضات آبان ماه سال جاری در این منطقه تعدادی که هنوز آمار دقیقی از آن‌ها در دست نیست توسط نیروهای امنیتی و انتظامی کشته شدند.

در اعتراضات آبان ماه بر اساس فیلم‌هایی که توسط شهروندخبرنگاران در رسانه‌های مختلف منتشر شد، حکومت جمهوری اسلامی برای سرکوب معترضان در این منطقه از ادوات جنگی مانند تانک و سلاح‌هایی مانند «دوشکا» استفاده کرده بود. این گزارش را شهروندخبرنگار ایران‌وایر حدودا دو ماه بعد از اعتراضات سراسری مردم از «کوره‌ها» و «نیزار» در شهرستان ماهشهر تهیه و ارسال کرده است.

این شهروند قبل از ارسال این گزارش در پیامی نوشته بود؛ «وقتی از کوره‌ها حرف می‌زنیم از فقر مطلق می‌گوییم، مردم در کوره‌ها از شکم‌سیری یا برای حقوق برابری زن و مرد اعتراض نکردند. اینجا استادیوم ورزشی‌ای وجود ندارد که زن‌ها بخواهیم دغدغه دیدن بازی فوتبال را داشته باشند. اینجا خیلی‌ از بچه‌های کوچک فرق بین دمپایی و کفش را نمی‌دانند. این جماعت به گرسنگی مطلق اعتراض داشتند، گزارشی تهیه کرده‌ام، منتشر کنید و بگذارید صدای دوستان کشته‌شده و بازداشت‌شده‌مان باشیم. همه ما را فراموش کرده‌اند. بچه‌ها هنوز در بازداشت هستند و کسی پیگیر وضعیتشان نیست.»

این شهروند که در این گزارش با نام مستعار «محمد» معرفی می‌شود از کوره‌ها و نیزار گزارشی تهیه کرده است. او در این گزارش می‌گوید: «کوره‌ها یک خیابان بیشتر نیست و هرچه در این خیابان بالاتر بروید، فقر هم بالاتر می‌رود. کشته‌شدگان در ماهشهر زیاد بودند، همه آن‌ها شبانه خاک شدند و خانواده‌ حتی اجازه نداشتند که پارچه‌ای سیاه مقابل خانه نصب و عزاداری کنند ما در سکوت برای دوستانمان عزاداری کردیم حتی اجازه نداشتیم بلند گریه کنیم.»

روزانه صدها کامیون‌ ترانزیت کالا در جاده‌های اطراف این منطقه تردد می‌کند، کامیون‌هایی که صدها میلیون کالا در آن‌ها حمل می‌شود. بندر ماهشهر تنها نقطه استراتژیک در صنعت پتروشیمی ایران محسوب می‌شود و بیش از ۲۰ شرکت پتروشیمی در شهرک صنعتی این شهرستان در حوزه محصولات نفتی فعالیت دارند اما وقتی از «کوره‌ها» حرف می‌زنیم از فقر و نداری مطلق می‌گوییم. فقر و نداری بعد از ۴۰ سال که از عمر حکومت جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد تنها مایملک ساکنین این منطقه است.

«محمد» شهروندخبرنگار ایران‌وایر می‌گوید: «بچه‌هایی در این منطقه زندگی می‌کنند که برای یک بار هم اسم غذایی مانند «پیتزا» به گوششان نرسیده است. دوستان جوان ما در نیزار جان دادند اما بگذارید فریاد بزنم اینجا هنوز زنده است. ما در فقر زندگی می‌کنیم اما در مقابل ستم و ظلم سر خم نخواهیم کرد.»

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.