نخستین کنفرانس کیمیا علیزاده در آلمان؛ پاسخ به پیام‌های رهبر

شنبه, 5ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

کیمیا علیزاده در کنفرانس خبری با موهایی باز و چشم‌هایی که مثل همیشه آرام بود گفت: «برای یک زندگی آرام و رسیدن به اهدافم به آلمان آمده‌ام.»

۳۱ مرداد ۱۳۹۵، آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی تصویری از «کیمیا علیزاده»، دختر تکواندو ایران را در صفحه توییتر خود منتشر کرد و به زبان انگلیسی چنین نوشت: «من از صمیم قلب از همه زنان ورزشکاری که در عرصه بین‌المللی با حجاب حضور دارند، تشکر می‌کنم.»

کمی بعد، وقتی کاروان المپیک ایران به تهران بازگشت هم باز رهبر جمهوری اسلامی ایران در پیامی نوشت: «به بانوان ورزشکاری که نشانه افتخارآمیز پوشش زن ایرانی را به رخ همگان کشیدند، به بانوی شجاعی که با حجاب کامل در پیشانی کاروان درخشید، و به مربیان و پیش‌کسوتان ورزش کشور خوشامد می‌گویم و از همه‌ی شما سپاسگزاری می‌کنم. قدر شما را می‌دانیم.»

دو ‌کلیدواژه در پیام‌های آیت‌الله خامنه‌ای مستتر است؛ «حجاب اسلامی» که در هر دو پیام تکرار شده است و دیگری «قدر شما را می‌دانیم» که در آخرین سطر از دومین پیام رهبر خودنمایی می‌کند.

آیت‌الله خامنه‌ای در پیام توییتری خود، حتی نامی از کیمیا علیزاده، نخستین زن ایرانی که موفق شد در رقابت‌‌های المپیک روی سکو برود و مدالی به گردن آویزد، نبرد. او تنها از حجابش قدردانی کرد. در دومین پیام هم فقط به آن پوشش اجباری که تک تک ورزشکاران ایران ملزم و مکلف به استفاده از آن هستند، اشاره داشت و البته ادعای این که قدر آن‌ها را خواهند دانست.

منظور رهبر جمهوری اسلامی ایران از قدردانی چه بود؟ کیمیا علیزاده مهم‌ترین دختر ایران در المپیک ریو ناگهان دو ماه قبل تصمیم خود را گرفت؛ سفر به هلند و اعلام درخواست پناهندگی از کشور آلمان. کیمیا پس از حدود دو سال سکوت، در اینستاگرام از «تبعیض‌ها» و «پول‌های کثیف» در ایران حرف زد و مدعی شد که نمی‌خواهد جزیی از «سیستم سرکوب، فساد و دروغ» باشد.

سیستمی که کیمیا علیزاده از آن حرف زد، همان ادعاهایی هستند که در دو بیانیه بالاتر دیدیم. کیمیا نوشته بود: «هر چه گفتند، پوشیدم. هر جمله‌ای دستور دادند، تکرار کردم. هر زمان صلاح دیدند، مصادره‌ام کردند. مدال‌هایم را پای حجاب اجباری گذاشتند و به مدیریت و درایت خودشان نسبت دادند.»

خبرگزاری «رویترز» فقط یکی از رسانه‌های بین‌المللی است که امروز در به روز رسانی خبر روز بیستم ژانویه‌ خود، اشاره‌ای به «حجاب اجباری» کیمیا علیزاده و همین‌طور عدم تمایل دختر قهرمان تکواندو ایران برای زندگی زیر اجبارهای حکومتی داشته است.

کیمیا هرچند که از دو ماه قبل به هلند رفت و زندگی جدید ورزشی خود را در جنوب شهر «آیندهوون» با ملی‌پوش‌های هلندی آغاز کرد اما حالا تصمیم گرفته است که به آلمان برود، آن‌جا اعلام پناهندگی کند، مدتی زیر پرچم «کمیته بین‌المللی المپیک» مسابقه بدهد و بعد در رقابت‌های المپیک برای آلمان مبارزه کند. این همان قدردانی رهبر جمهوری اسلامی ایران است!

بخشی دیگر از تلاش ایران برای قدردانی را می‌توان امروز در کنفرانس خبری دختر تکواندوکار ایران دید. امروز فدراسیون تکواندو آلمان برای کیمیا علیزاده کنفرانس خبری تشکیل داد و او را همراه با همسرش، «حامد معدنچی» روبه‌روی خبرنگاران نشاند. حامد ملی‌پوش سابق تیم ملی والیبال ایران است. او هم حالا قید حضور در ایران را زده است تا شاید زندگی جدید قهرمانش را در اروپا همراهی کند.

رییس فدراسیون تکواندو آلمان به یک نکته اشاره کرد؛ همانی که وجه تمایز آلمان است با بسیاری از نقاط روی زمین: «طی دهه‌های گذشته، ما همیشه میزبان و پذیرای ورزشکاران بودیم. در فوتبال هم بسیاری از بازیکنان ما مهاجر هستند.»

کیمیا علیزاده با موهایی باز، پیراهنی یقه اسکی و با سری که پایین انداخته و چشم‌هایی که مثل همیشه آرام بودند، به خبرنگاران گفت: «برای یک زندگی آرام و رسیدن به اهدافم به آلمان آمده‌ام.»

اویی که روزی چون با حجاب مقابل حریفانش رقابت کرده بود، تحسین رهبر را بر انگیخت، حالا با موهایی که رهای‌شان کرده است، از دلیل مهاجرتش می‌گوید: «امروز با توجه به این‌که دیگر متاهل هستم، مهم‌ترین مساله برایم این است که زندگی آرامی داشته باشم. به جز کسب مدال المپیک و قهرمانی جهان و موفقیت‌ها و اهدافی که در ذهنم هست، به دنبال زندگی آرام می‌گردم.»

اشاره کیمیا علیزاده به زندگی آرام در پس متاهل شدن شاید بخشی از همان وعده مهم رهبر جمهوری اسلامی در پی بازگشت کاروان المپیک ایران به کشور باشد که گفته بود: «قدر شما را می‌دانیم.»
این که کجا و چه گونه قدر کیمیا علیزاده و سایرین را دانستند، مشخص نیست.
کیمیا علیزاده البته اشاره‌ای هم به امکانات کشور آلمان برای تکواندوکارهای این کشور داشت و آن‌ را ستود. اما آن‌چه بیشتر در مورد او مهم به نظر می‌رسد، زمان و چگونگی قبول شرایط پناهندگی در کشور آلمان و طی پروسه بروکراسی سخت این کشور است.

همین پروسه طولانی مدت بود که باعث شد «سعید مولایی» با وجود اعلام پناهندگی به این کشور و حتی قبول پناهندگی‌اش، ملیت مغولستان را قبول و برای این کشور در رشته جودو مبارزه کند.
با توجه به زمان اندک باقی مانده تا المپیک توکیو، شاید راه کیمیا سخت باشد. اما می‌توان در نظر داشت که او فعلا فقط ۲۱ سال سن دارد و حتی چهار سال دیگر، در ۲۵ سالگی هم در اوج دوران ورزشی‌، با پرچم آلمان وارد رقابت‌های المپیک خواهد شد. آلمانی‌ها از حالا می‌توانند منهای المپیک توکیو، روی دو مدال قطعی نابغه تکواندو جهان در دو المپیک پس از آن حساب کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.