جنجال در تالار رودکی؛ بخش دوم برنامه ارکستر سمفونیک تهران بدون رهبر اجرا شد

شنبه, 5ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

ایران

شب گذشته ارکستر سمفونیک تهران در حالی آخرین اجرای خود را در تالار رودکی روی صحنه برد که این کنسرت جنجال‌آفرین شد و نیمه دوم آن بدون رهبر اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، جنجال زمانی آغاز شد که منوچهر صهبایی، رهبر ارکستر و موسیقی‌دان پیش از آغاز کنسرت گفت: شهرداد روحانی، رهبر دائمی و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران از ایران فرار کرده است.

این اظهار نظر آقای صهبایی واکنش تماشاگران و نوازندگان را برانگیخت.

ماجرا از این قرار بود که بنیاد رودکی چند روز پیش اعلام کرد که آقای روحانی به‌دلایل پزشکی نمی‌تواند به عنوان رهبر کنسرت بر صحنه حضور یابد و به درخواست او، آقای صهبایی رهبری ارکستر را به عهده خواهد گرفت.

ایران
حق نشر عکسIRNA
اعتراض نوازندگان

اما وقتی آقای صهبایی برای اجرا روی صحنه رفت، ابتدا از “عملیات عمرانی پهنه رودکی” و” تاثیر منفی” آن بر مراجعان بنیاد رودکی انتقاد کرد و سپس افزود: “آقای روحانی دو هفته پیش بدون اینکه با مسئولان بنیاد رودکی صحبتی کرده باشد، از ایران فرار کرده است! بنابراین اگر چیز دیگری همچون دلایل پزشکی و از این دست مسائل نوشته‌اند من قبول ندارم.”

آقای صهبایی با اظهار تاسف نسبت به حوادث اخیر در ایران و سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: “ما هم نمی‌توانیم به این اتفاقات بی‌تفاوت باشیم. ما دلمان می‌خواهد کار کنیم تا اینکه اعتصاب کنیم. ما کارمان را انجام می‌دهیم. شعار ما سکوت است اما سکوتی که پیام آور صلح و دوستی است.”

هرچند منظور او از بیان “اعتصاب” روشن نیست اما پس از صحبت‌های آقای صهبایی، یکی از تماشاگران در اعتراض به صحبت‎های او گفت: “درست نیست شما پشت سر همکار خود چنین حرفی بزنید.”

آقای صهبایی در پاسخ گفت: “مطرب باید بره دنبال جایی که مطربی‌اش رو بکنه!”

این موضوع واکنش بیشتری را در میان نوازندگان و تماشاگران برانگیخت.

ایران
حق نشر عکسIRNA
تماشاگران واکنش نشان دادند

پس از آن، دو قطعه از لودویگ فون بتهوون موسیقی‌دان آلمانی وسرگئی راخمانینوف موسیقی‌دان روسی به رهبری آقای صهبایی اجرا شد اما وقت استراحت که قرار بود ۱۰ دقیقه باشد تا نیمه دوم کنسرت آغاز شود، نیم ساعت طول کشید.

جنجال پیش آمده پس از اجرای این دو قطعه همچنان ادامه یافت چون شایعه شد آقای صهبایی دچار عارضه قلبی شده و روی صحنه حاضر نمی‌شود.

ایران
حق نشر عکسIRNA
اعتراض یک تماشاگر

به این ترتیب بود که محمدرضا کریمی، دستیار رهبر ارکستر روی صحنه آمد و به تماشاگران گفت: ” در بخش اول کنسرت بی‌احترامی به آقای شهرداد روحانی شد که ما تصمیم گرفتیم برنامه را در قسمت دوم اجرا نکنیم.”

گفته می‌شود که نوازندگان خواستار عدم حضور صهبایی به‌عنوان رهبر ارکستر شده بودند.

بنا به گزارش‌ها، این اتفاقات واکنش‌های متفاوتی را بین تماشگران برانگیخت و برخی از اقدام نوازندگان حمایت کردند و برخی از آقای صهبایی.

سرانجام برخی مسئولان تالار رودکی با پا درمیانی تلاش کردند، وضعیت را آرام کنند و نوازندگان بدون رهبر قطعاتی را اجرا کردند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.