آمار تازه بانک مرکزی ایران؛ اوج‌گیری نقدینگی و بدهی شدید دولت

جمعه, 25ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

بانک مرکزی ایران با انتشار گزارشی از اوج‌گیری نقدینگی خبر داده است. بدهی دولت به بانک‌ها به اوجی بی‌سابقه رسیده و کسری بودجه باز هم وخیم‌تر خواهد شد. تحریم‌های بین‌المللی ذخایر ارزی ایران را روز به روز کمتر می‌کند.

    
Iran Zentralbank in Teheran (jamnews)

مطابق تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی ایران پنجشنبه ۲۴ بهمن‌ماه، منتشر کرد، این شاخص پولی تا پایان آذرماه به میزانی بی‌سابقه رشد کرده است.

طبق آمار بانک مرکزی که در سایت رسمی آن منتشر شده و در روزنامه “دنیای اقتصاد” نقل شده است، میزان نقدینگی به بیش از ۲۲۶۰ هزار میلیارد تومان صعود کرده است. این عدد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد ۲ / ۲۸ درصدی را بازگو می‌کند، در حالی‌که میزان رشد نقطه‌ای نقدینگی در آذر ماه سال گذشته، ۱/ ۲۲ درصد بوده است.

آخرین بار رشد نقدینگی در آبان‌ماه ۹۵ در همین سطح بود، اما پس از آن، میزان رشد نقدینگی در مسیر نزولی حرکت کرد و تا سطح ۲۰ درصد در تیرماه سال گذشته رسید، اکنون اما بار دیگر رو به اوج گذاشته است.

به گفته روزنامه “دنیای اقتصاد” تفاوت رشد جدید نقدینگی با رشدی که در سال ۹۵ داشت، این است که سهم پول در این رشد پررنگ‌تر است.

در طول ۹ ماهه ابتدایی سال، بر حجم نقدینگی نزدیک به ۳۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته، به عبارت دیگر “نقدینگی کشور روزی ۱۳۷۶ میلیارد تومان حجیم‌تر شده است”. این در حالی است که در ۹ ماه ابتدایی سال قبل، روزانه تنها ۸۵۰ میلیارد تومان به حجم پول افزوده می‌شد.

رشد نقدینگی از نشانه‌های بارز رشد تورم است که در ماه گذشته در ایران به نزدیک ۴۰ درصد رسید.

در گزارش بانک مرکزی آماری از بدهی‌های داخلی و خارجی دولت نیز ذکر شده است: طبق آمار بدهی‌های بخش دولتی به بانک‌ها در آذرماه امسال نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با رشد بیش از ۲۸ درصد به میزان ۳۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بدین ترتیب در حالیکه میزان نقدینگی نسبت به آذرماه سال ۹۲ حدود چهار برابر شده، در همین مدت بدهی دولت به بانک‌ها بیش از ۳.۵ برابر شده است. میزان بدهی خارجی دولت نیز به بیش از ۹ میلیارد دلار رسیده که ۱.۵ میلیارد دلار آن بدهی‌های کوتاه‌مدت و بقیه بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت است.

بدهی دولت و کسری بودجه

مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی در ۹ ماهه سال ۹۷ میزان تحقق درآمدهای بودجه‌ای برای همین دوره ۹ ماهه تنها ۶۱ درصد بوده است که از کسری شدید بودجه تا حدود ۳۷ میلیارد دلار حکایت دارد.

طبق برآورد صندوق بین‌المللی پول کل صادرات ایران در سال ۲۰۲۰ به ۵۵.۵ میلیارد دلار، برابر نصف حجم صادرات در سال ۲۰۱۷ کاهش می‌یابد و ایران برای نخستین بار با تراز تجارتی منفی روبرو خواهد بود.

در آخرین گزارش بانک مرکزی از میزان ذخایر ارزی چیزی گفته نشده، اما بنا به منابع مالی موجودی ارزی ایران نیز به علت تحریم‌های بین‌المللی به شدت کاهش یافته و از ۱۱۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۷۳ میلیارد دلار در بهار سال جاری کاهش خواهد یافت.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.