چهلمین روز سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین: ‘دست از دروغ‌گویی بردارید’

سه شنبه, 29ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

سنگ یادبود

مراسم چهلمین روز سرنگونی پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین که با موشک‌های سپاه پاسداران در ایران سرنگون شد، در کی‌یف پایتخت اوکراین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وادیم پریستایکو وزیر خارجه اوکراین در این مراسم که روز دوشنبه ۱۷ فوریه، ۲۸ بهمن در فرودگاه بریسپیل شهر کی‌یف پایتخت اوکراین برگزار شد، گفت که دادستانی کل اوکراین از ایران خواسته که یک گروه تحقیق مشترک تشکیل شود تا “همه کسانی که در این اتفاق مقصر بوده‌اند، مجازات شوند، نه فقط کسی که دکمه را فشار داده است بلکه منظور ما همه کسانی است که تصمیماتشان به ساقط شدن هواپیمای ما و مرگ همه سرنشینان آن منجر شد.”

او درباره خوانده شدن جعبه سیاه هواپیما گفت: “متخصصان زیادی هستند که به ما می‌توانند کمک کنند. ما با آنها تماس گرفتیم، ما به دقت عمل می‌کنیم اما در جهتی که بتواند به ما کمک کند تا اطلاعات کاملی از آنچه که برای هواپیمای ما اتفاق افتاده را به دست بیاوریم.”

آقای پریستایکو همچنین گفته دو روز پیش در ملاقات با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران از او خواسته به کشف حقیقت کمک کند.

در این مراسم رسمی از سنگ یادبود این پرواز در فرودگاه بریسپیل شهر کی‌یف رونمایی شد. جمعی از همکاران، اعضای خانواده و نزدیکان یازده اوکراینی که در اثر سقوط هواپیما کشته شدند، حضور داشتند.

یازده نفر از قربانیان پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین که با موشک‌های سپاه پاسداران سرنگون شد، شهروند اوکراین بودند. ۹ نفر از آنها خدمه پرواز بودند. ۱۷۶ نفر در این پرواز جان خود را از دست دادند. ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران سه روز بعد از سقوط اذعان کرد که این هواپیما با پدافند سپاه پاسداران و در اثر “خطای انسانی” ساقط شده است.

تجمع مقابل سفارت ایران در کی‌یف
حق نشر عکسREUTERS/VALENTYN OGIRENKO

دو روز پیش در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیپلمات‌های پنج کشوری که شهروندانشان در این هواپیما بودند از آقای ظریف خواستند که تهران “گام‌هایی به سوی حل بسیاری از سوالات باقی مانده در ارتباط با واقعیات حادثه و مسائل قانونی بردارد.”

از ایران خواسته شده که جعبه سیاه هواپیما را به کشور فرانسه تحویل دهد تا رمزگشایی شود. ایران می‌گوید که قادر به استخراج اطلاعات از جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی نیست اما آن را در اختیار دولت‌های خارجی هم قرار نخواهد داد و خواهان انتقال تجهیزات و متخصصان به ایران شده است.

محمد اسلامی، وزیر راه ایران عصر در حاشیه همایشی در تهران گفت “اگر بتوانیم جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را در ایران و اگر نتوانیم در کشور ثالث و با هماهنگی اوکراین بازخوانی می‌شود.”

او در پاسخ به سوالی درباره امکان ارسال جعبه سیاه به کشور فرانسه گفت: “امکان ارسال جعبه سیاه هواپیما به هر جایی که ضوابط بررسی رعایت شود وجود دارد، جعبه سیاه آسیب دیده است و نیاز به ترمیم دارد و باید با احتیاط بازخوانی شود.”

اسامی قربانیان هواپیمای اوکراینی
حق نشر عکسREUTERS/VALENTYN OGIRENKO
اسامی کلیه ۱۷۶ سرنشین هواپیمای مسافربری اوکراین بر روی پلاکاردهایی در مقابل سفارت ایران در کیی‌ف

تجمع مقابل سفارت ایران در کی‌یف: ‘دست از دروغ گویی بردارید’

همزمان با چهلمین روز ساقط شدن هواپیمای اوکراینی بوسیله موشک سپاه در ایران، تجمعی هم در مقابل سفارت ایران در کی‌یف برگزار شد.

تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که نام همه کشته‌شدگان پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین روی آن نوشته شده بود.

روی یکی از پلاکاردها نیز با اشاره به پنهان‌کاری ‘ و دروغ‌گویی ‘ مسئولان ایرانی نوشته شده: “دست از دروغ گفتن بردارید و به قربانیان احترام بگذارید.”

روز هشتم ژانویه ایران ساعاتی پس از حمله موشکی به پایگاه‌های محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق، که به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه صورت گرفت، یک هواپیمای مسافربری اوکراین که از تهران راهی کی‌یف بود را با دو موشک سرنگون کرد که به مرگ کلیه ۱۷۶ سرنشین آن منجر شد.

سرنشینان هواپیما علاوه بر شهروندان عمدتا ایرانی شامل ۵۷ کانادایی، ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار بریتانیایی بودند.

سفارت ایران در کی‌یف

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.