تبعیض همزمان با بحران کرونا در زندان‌ها؛ کارشکنی در اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی

چهارشنبه, 21ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – با وجود صدور دو بخشنامه توسط رئیس قوه قضاییه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان و ادعای رئیس سازمان زندان‎ها در خصوص اعزام ۷۰ هزار تن از زندانیان تاکنون، اکثر قریب به اتفاق زندانیان سیاسی کماکان از این امکان محروم مانده‌اند. مانع تراشی در اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی در حالی است که نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور افزایش یافته است. روز گذشته جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران به ممانعت مسئولان از اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی علیرغم خطرهای موجود اشاره کرده و خواستار بهره مندی همه زندانیان عقیدتی از این موضوع شده بود. برخی از فعالین مدنی از جمله در کردستان و آذربایجان نیز با نوشتن نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، خواستار آزادی همه زندانیان به دور از تبعیض شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شمار زندانیان مشکوک و تایید شده مبتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا در زندان‌های کشور در حالی رو به افزایش است که از اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی با کارشکنی دستگاه های امنیتی و قضایی ممانعت به عمل می‌آید.

طی روزهای اخیر امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی، محمد رجبی، میلاد ارسنجانی، جمیل قهرمانی و ۱۴ تن دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه امسال در زندان تهران بزرگ از سوئیت شماره ۱۱ تیپ ۱ این زندان به سالن دربسته واقع در تیپ ۴ منتقل شده‌اند و میثم خاکی نیز به صورت موقت آزاد شده است. بنا به گزارش‌هایی که به دست هرانا رسیده است، در حالی که مسئولین در زمان خارج کردن این زندانیان از تیپ ۵ زندان تهران بزرگ به آنان گفته بودند دلیل این انتقال ابتلا یا مشکوک به مبتلا بودن آنان است اما امروز مدعی شدند این ادعا نادرست بوده و انتقال مذکور صورت تنبیهی صورت گرفته است. نزدیکان این زندانیان عمل صورت گرفته را در صورت صحت نوعی از شکنجه و آزار زندانیان سیاسی با سواستفاده از شرایط بحرانی سلامت عمومی دانستند.

هرانا پیشتر در گزارشی از انتقال بیست از تن از زندانیان به بهانه مثبت اعلام شدن تست کرونا یکی از این افراد و مشکوک بودن سایرین به جهت اعزام به بیمارستان یافت آباد و انتقال به سوئیت شماره ۱۱ تیپ ۱ این زندان خبر داده بود.

هم اکنون وضعیت جسمی امیرحسین مرادی به دلیل ابتلا به بیماری “پارالیز” نامساعد بوده و سراسر بدنش از لکه پوشیده شده است. این بیماری به گونه‌ای است که فشار عصبی منجر به از دست دادن تونایی فرد در کنترل ماهیجه‌های شده و بیمار موقتا فلج می‌شود.

با وجود دو بخشنامه اخیر رئیس قوه قضاییه جهت اعطای مرخصی به زندانیان با محکومیت کمتر از ۵ سال و ادعای رئیس سازمان زندان‎ها بر اعزام ۷۰ هزار تن از زندانی، مسئولان از اعطای مرخصی به عمده زندانیان سیاسی واجد شرایط خودداری می کنند.

خانواده این زندانیان سیاسی علیرغم مراجعات هر روزه و پیگیری جهت اعزام به مرخصی با مانع تراشی دستگاه‌های امنیتی و یا قضایی مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد که این مرخصی‌ها به صورت تبعیض آمیز تنها شامل حال زندانیان با جرایم عمومی و یا زندانیان مالی شده است.

روز گذشته نیز جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران به ممانعت مسئولان از اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی علیرغم خطرهای موجود اشاره کرده و خواستار بهره مندی همه زندانیان سیاسی از این امکان شده بود.

همچنین جمعی از فعالان سیاسی، مدنی و رسانه‌ای کردستان با نوشتن نامه‌ای سرگشاده خطاب به مردم و قوه قضاییه خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده‌اند. در بخشی از این نامه آمده است: “ما شماری از فعالان سیاسی، مدنی و رسانه یی کردستان در کنار مردم نوع دوست در این روزهای نا امیدی و یاس در کنار هم مهربانی و انسان دوستی را جان تازه ای ببخشیم و برای عبور از این تنگنا با اتحاد و همبستگی این راه پر مشقت را طی کنیم. گذار از این سنگلاخ توجه و احترام به حفظ سلامت خود و دیگران و پرهیز از هرگونه اقدامی که سلامتی خود و دیگران را به مخاطره اندازد را می طلبد.امید که با تقویت روح همبستگی و نوع دوستی همگان به سلامت از این دالان تاریک عبور نماییم.در پایان تنها خواسته ما در این شرایط بحرانی از قوه قضاییه فراهم کردن زمینه آزادی زندانیان سیاسی است.چرا که خانواده های بسیاری نگران سلامت عزیزان دربند خود هستند.امید که این خواست انسانی مورد توجه قرار گیرد”.

امضاکنندگان این نامه عبارتند از: کاک حسن امینی، اسعد زنگنه، اسماعیل مفتی زاده، خالد توکلی، عبدالله سهرابی، هادی ادب، علی اشرافی ،هاشم حسین پناهی، گلاویژ اردلان، اجلال قوامی، مسعود کردپور، محسن رضوی، مولود خوانچه زرد، هاشم حسامی، سیاوش حیاتی، علی والایی، شاهو شاکری، احمد زینی وند، علیرضا خانی، سوسن محمدخانی ایلامی،علی ناصری، احمد ویسی، فرزاد شیخی، فرزانه سنجابی، فرانک سهرابی، فرزاد شیخی، فایق جلالی.

همزمان ۱۶۱ تن از فعالین مدنی با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه خواستار اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی علی الخصوص ۲۸ تن از فعالین ترک (آذربایجانی) محبوس شده‌اند. در بخشی از این نامه آمده است: “لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده برای مقابله با این بیماری در سطح جامعه کمیاب شده است. طبیعتا این کمبودها در داخل زندان‌ها بیش از درون جامعه خواهد بود و به لحاظ اینکه محبوسین در زندانهای کشور در محیطی بسته در ارتباط نزدیک با یکدیگر و با تراکم زیاد و جمعی نگهداری می‌شوند؛ زندانها عملاً بیشتر از محیط خارج درمعرض آلودگی قرار دارند! به همین دلیل خطر ابتلای محبوسین هم سرعت و شدت بیشتری خواهد داشت. همانطوری که در تصمیمات قبلی خود نیز اعلام نموده اید، ضرورت دارد با اعطای مرخصی به همه زندانیان سیاسی به دور از تبعیض، سلایق، مدت و میزان محکومیت و… از وقوع فاجعه بزرگ انسانی در زندان جلوگیری شود. اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی، به مثابه اقدام مثبت و انسان دوستانه در نزد خانواده‌های زندانیان، افکار عمومی کشور و مجامع جهانی تلقی خواهد شد. ما روزنامه نگاران، شعرا، نویسندگان، محققین و فعالین مدنی آذربایجانی امضاکننده این درخواست، بنا به دلایل فوق خواستار اعطای مرخصی به کلیه زندانیان سیاسی، بالاخص فعالین مدنی دربند آذربایجانی هستیم”.

اسامی ۲۸ تن از فعالین ترک (آذربایجانی) که در زندان‌های مراغه، پارس آباد، اوین، ارومیه، سلماس، اردبیل، تبریز، اهر،  محبوس هستند، عبارتند از: حکیمه احمدی، علی احمدی، کیانوش اصلانی، توحید امیرامینی، ملیحه برقی صدقیانی، لطیف حسنی، غلامرضا رشیدی، امیر ستاری سید احسان شکرخدایی، مرتضی شکری، مژگان صیامی، سجاد شهیری، کاظم صفابخش، محمد عبدالمحمدزاده، علی عزیزی، اکبر عزیزی، رحیم غلامی، علیرضا فرشی، ابولفضل فکوری، یوسف کاری، سیدبیگلو زینب همرنگ، سلیمان کاظمی، عباس لسانی، صالح ملاعباسی، اکبر نعیمی، ابراهیم نوری، محرم ولی پور، امین ولی زاده.

دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی

بطور خاص در خصوص زندانیان سیاسی استانهای تهران و البرز گزارش شده است، امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی که در دفتری در زندان اوین مستقر است با کارشکنی های متعدد مانع از اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی می‌شود. خانواده زندانیان سیاسی ضمن مراجعات متعدد برای اخذ مرخصی به نهادهای متفاوت ارجاع داده شده و یا با مانع تراشی‌های جدید مواجه می‌شوند. این امر در حالی است که بسیاری از زندانیان سیاسی به دلیل ابتلا به بیماری‌های متعدد، تغذیه نامناسب و بهداشت نامناسب زندان سیستم ایمنی ضعیفی داشته و در معرض ابتلا به ویروس کرونای جدید قرار دارند.

در ناحیه تحت مسئولیت آقای وزیری از جمله زندان رجایی شهر کرج، پیام شکیبا، محمد بنازاده امیرخیزی و مجید اسدی، فرهاد میثمی، آرش صادقی و سعید شیرزاد از جمله زندانیانی هستند که شامل شرایط اعزام به مرخصی می شوند.

حعفر عظیم زاده، اسماعیل عبدی،پیمان کوشک باغی، علیرضا گلی‌پور نیز در میان دهها زندانی واجد شرایط زندان اوین قرار دارند.

در بند زنان زندانی سیاسی در اوین نیز می توان به فاطمه (آیلار) باختری، ناهید بهشید، نگین قدمیان، سهیلا حجاب، معصومه عسکری، راحله احمدی، منیره عرب شاهی، صبا کردافشاری، یاسمن آریانی، سپیده فرهان، آتنا دائمی و سمانه نوروز مرادی اشاره کرد که شامل شرایط اعزام به مرخصی هستند اما از این امکان بصورت سلیقه ای محروم مانده اند، در بند دو این محل نیز ۱۶ زن و سه کودک خردسال که گفته می‌شود همسران و کودکان مردان متهم به همکاری با داعش هستند، در شرایطی غیر انسانی و اسفبار محبوس هستند. این افراد که همگی به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند نیز تاکنون مشمول این مرخصی‌ها نشده‌اند.

شماری از زنان زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین نیز علیرغم واجد شرایط بودن همچنان مشمول اعزام به مرخصی نشده اند، از جمله گلرخ ابراهیمی ایرایی، رها احمدی و لیلا (خدیجه) میرغفاری.

سهیل عربی در زندان تهران بزرگ. زینب جلالیان در زندان خوی دیگر موارد قابل اشاره هستند.

لازم به ذکر است که در زندان‌هایی از جمله زندان وکیل آباد مشهد، زندان قزلحصار و زندان کرج زندانیان مبتلا به ویروس کرونا نیز تنها در یکی از بندهای زندان و یا بهداری به صورت قرنطینه نگهداری شده و از اعزام این افراد به بیمارستان خارج از زندان جلوگیری به عمل می‌آید.

نقطه مشترک بسیاری از زندانیان فوق وجود بیماری یا مشکلات جسمی است، همانطور که اشاره شد صدها زندانی سیاسی در ایران واجد شرایط استفاده از مرخصی متاثر از انتشار ویروس هستند و در مواردی که محکومیت هایی بالاتر از میزان تعیین شذه در بخشنامه رئیس قوه قضائیه وجود دارد درخواست نهادهای مدنی و گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران رفع تبعیض ها و تضمین حفظ سلامت و جان همه زندانیان است.

در حالی که بخشنامه های رئیس قوه قضاییه بصورت مشخص خواستار عدم اجرای احکام تا تغییر وضعیت شده است، روز سه شنبه ۲۰ اسفند ماه، بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن، سه نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران جهت تحمل دوران محکومیت خود به شعبه یک اجرای احکام دادسرای شهید مقدسی فراخوانده شدند.

همانطور که اشاره شد درصد اندکی از زندانیان سیاسی تا الان از مفاد این بخشنامه تاکنون بهره مند شده اند، در آخرین موارد می‌توان به اعزام به مرخصی، لیلا حسین زاده، کیانوش اصلانی، هنگامه شهیدی، محمود بهشتی لنگرودی، عبدالرضا کوهپایه، محمد کریمی، شهناز اکملی،  امیرعلی مرادی، رضا غلامحسینی، مینو ریاضتی، احترام شیخی، فریده جابری و اسدالله جابری، بهمن صالحی، خلیل ملاکی، بیژن احمدی، ساغر محمدی، شیدا عابدی، سهراب ملاکی، فیروز احمدی، سیمین محمدی و مریم مختاری اشاره کرد.

با توجه به محیط بسته زندان، تغذیه نامناسب، نبود امکانات بهداشتی و پزشکی لازم، تراکم بالای جمعیت، بروز موارد مشکوک کرونا در برخی زندانها موجب نگرانی زندانیان و خانواده های آنان شده است. در برخی زندانها زندانیان خواستار دریافت امکانات بهداشتی لازم و همینطور قرنطینه شدن افراد مشکوک به این بیماری شده اند و تهدید کرده اند در صورت تداوم بی توجهی به اعتصاب غذا دست خواهند زد،

بسیاری از خانواده های زندانیان نیز در گفتگو با هرانا، خواستار تمهیدات ویژه سازمان زندانها از جمله ضدعفونی کردن محیط زندان، اعطای مرخصی در بیشترین تعداد ممکن، اعطای بسته های بهداشتی از جمله ماسک و ژل های ضدعفونی کننده و همچنین انتقال زندانیان مشکوک به بیماری به قرنطینه شده اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.