بحران کرونا؛ افزایش اعتراضات در زندان‌های کشور

سه شنبه, 12ام فروردین, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – شماری از زندانیان محبوس در زندان شیبان اهواز، امروز سه‌شنبه ۱۲ فروردین دست به اعتراض زده و با نیروهای گارد زندان درگیر شدند. در روزهای گذشته نیز هرانا از درگیری‌های مشابهی در زندان‌های سپیدار اهواز، عادل آباد شیراز، سقز، الوند همدان، مهاباد، تبریز، پارسیلون خرم‌آباد و الیگودرز خبر داده بود. این بحران در پی افزایش نگرانی زندانیان در رابطه با شیوع ویروس کرونا و تاخیر در بررسی پرونده‌های زندانیان برای اعزام آنها به مرخصی، شکل گرفته است. همزمان شماری از زندانیان مالی در زندان تهران بزرگ در اعتراض به سخنان غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه درخصوص ادعای اعطای مرخصی به تمام زندانیان بدون داشتن سابقه جرائم خشن، نامه‌ای نوشته‌اند که متن آن در ادامه آمده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه شنبه ۱۲ فروردین ماه ۱۳۹۹، شماری از زندانیان محبوس در زندان شیبان اهواز دست به اعتراض زده و با نیروهای گارد زندان درگیر شدند.

هرانا مستنداتی دریافت کرده که نشان می‌دهد دود غلیظی از محل ساختمان زندان برخواسته و صدای تیراندازی نیز شنیده می‌شود. از سوی دیگر چندین آمبولانس از داخل زندان خارج شدند.

در پی این اعتراضات خانواده برخی از زندانیان محبوس در این زندان درحالی که نگران بستگان خود هستند، در مسیر جاده اهواز به شوشتر دست به تجمع زدند. گفته می‌شود نیروهاى امنیتى به طرف تجمع کنندگان گاز اشک‌آور پرتاب کرده و به گفته منابع محلی سه شهروند در این بین زخمى شده‌اند.

دیروز نیز شماری از زندانیان در زندان سپیدار اهواز به دلیل عدم اعزام به مرخصی در شرایط شیوع کرونا در کشور دست به اعتراض زده و برای مدتی کنترل افسرنگهبانی را به دست گرفته بودند. گفته می‌شود در پی آن تعدادی از زندانیان موفق به فرار از زندان شدند. از سوی دیگر گزارش‌هایی از درگیری میان نیروهای گارد زندان با زندانیان در بندهای مختلف زندان به دست هرانا رسیده است. با این حال از میزان خسارت یا آسیب‌دیدگی زندانیان کماکان اطلاعی در دست نیست.

در پی این اعتراضات صبح امروز خانواده برخی از زندانیان محبوس در این زندان درحالی که نگران بستگان خود بودند، مقابل زندان سپیدار اهواز تجمع کردند.

همزمان شماری از زندانیان مالی در زندان تهران بزرگ در اعتراض به سخنان غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه درخصوص ادعای اعطای مرخصی به تمام زندانیان بدون داشتن سابقه جرائم خشن نامه‌ای نوشته‌اند.

متن این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا گرفته، در ادامه آمده است:

“اینجانبان تعدادی از زندانیان مالی محبوس در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ بدین وسیله ضمن تشکر از آقای رئیسی مسئول قوه قضاییه به دلیل اعطای مرخصی به تعدادی از زندانیان لازم به یادآوری می‌دانیم که هیچ‌یک از ما که در زندان مانده‌ایم قاتل و سارق نبوده‌ایم و صرفا به دلیل عدم توانایی در تودیع وثیقه از رفتن به مرخصی محروم شده‌ایم. ما به دلیل وضعیت نامطلوب اقتصادی در کسب و کار شکست خوردیم و هرگز عامدانه مرتکب جرم نشده‌ایم اما متاسفانه مبلغی که برای وثیقه تعیین شد خارج از توان ما بود و در زندان ماندیم. توقع داشتیم مسئولان محترم ما را یاری دهند تا ایام نوروز در کنار خانواده خود باشیم. اما نه‌تنها کمکی به ما نشد، بلکه آقای اسماعیلی در مصاحبه با خبرنگاران مدعی شد آنها که در زندان مانده‌اند تعدادی قاتل و یا سارق هستند و برای جامعه مضر هستند. این گفته توهین به افرادی است که سالها چرخ تولید و تجارت مملکت را چرخانده‌اند و هیچ‌یک بزهکار نبوده‌اند. ما در این زندان در خطر ابتلا به ویروس هستیم. تمامی ما کاسب و تاجر هستیم و هیچ‌گاه عامدانه مرتکب جرم نشیده‌ایم. باتشکر!”

شب یکشنبه ۱۰ فروردین ماه ۹۹ نیز، تعدادی از زندانیان زندان عادل آباد شیراز دست به اعتراض زده بودند. این اعتراض در مواجهه با کادر زندان به خشونت کشیده شده بود. در پی وقوع این درگیری، اطراف زندان عادل‌آباد با جو شدید امنیتی و حضور پر‌تعداد نیرو‌های گارد ویژه همراه بوده است. در همین خصوص حیدر آسیابی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز مدعی شده بود: “این حادثه هیچ تلفات جانی نداشته و همان شب گذشته کنترل شد و هیچ زندانی موفق به فرار نشده است”.

روز شنبه ۹ فروردین نیز شماری از زندانیان محبوس در زندان الوند همدان دست به اعتراض زده بودند. بنا به برخی گزارش‌ها این اعتراض منجر به درگیری مسلحانه و فرار زندانیان در این زندان شده است؛ در این درگیری شماری از زندانیان معترض اقدام به آتش زدن پتو کرده و برخی از شنیدن صدای تیراندازی در اطراف این زندان خبر داده‌اند.

همچنین شب یکشنبه درگیری مشابهی در زندان مهاباد رخ داد و برخی از تیراندازی و کشته شدن یک تن از زندانیان خبر داده بودند. علی اکبر گروسی رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان، ضمن رد بروز آسیب به زندانیان در این درگیری‌ها مدعی شد: ” هیچگونه مشکل یا نگرانی در زندان‌های استان آذربایجان غربی وجود ندارد و مشکل مختصری که بامداد شب گذشته در زندان مهاباد اتفاق افتاده بود با حضور موثر مسئولین استانی و یگان‌های انتظامی رفع شد”.

پیش از این نیز در شامگاه روز جمعه ۸ فروردین ماه ۱۳۹۹،در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، زندانیان محبوس در زندان سقز با نیروهای کادر این زندان درگیر شده بودند که در جربان این درگیری حدود ۸۰ زندانی از زندان سقز گریختند.

در روز پنج‌شنبه ۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۹، نیز هرانا از ایجاد درگیری در زندان تبریز خبر داده بود. این زندانیان در اعتراض به پذیرش زندانی جدید بدون طی دوره قرنطینه و تاخیر در بررسی پرونده‌های زندانیان و اعزام آنها به مرخصی علیرغم شیوع ویروس کرونا در کشور دست به اعتراض زده بودند. بر اساس مستندات هرانا، دود غلیظی از محل زندان برخواسته و صدای تیراندازی نیز شنیده شده بود.

همچنین پیشتر نیز در نخستین روز امسال حمید کشکولی، فرماندار الیگودرز گفته بود گه “زندانیان الیگودرز در یک اقدام خودسرانه و غیرقانونی اقدام به اعتراض در داخل زندان کرده بودند که نشر این خبر به بیرون از زندان موجب نگرانی برخی شهروندان شده بود.”

شورش در زندان الیگودرز یک روز پس از رویدادی مشابه در زندان پارسیلون خرم‌آباد رخ داد. در جریان این واقعه در آخرین روز سال ۹۸ درگیری میان زندانیان و زندانبانان زندان پارسیلون خرم‌آباد رخ داد. مقام‌های محلی و قضایی تایید کردند که ۲۳ نفر از زندانیان از زندان پارسیلون خرم ‌آباد گریخته‌اند. گفته شده هیچ یک از زندانیان متواری مرتکب جرایم “خطرناک” نشده و فرار زندانیان دست کم یک کشته و یک زخمی بر جای گذاشت. محمود ثمینی، معاون امنیتی استاندار لرستان گفته بود “در حین فرار یک نفر با تیراندازی مامورین کشته و یک نفر مجروح شد که به بیمارستان انتقال داده شد.”

لازم به ذکر است که این بحران در پی شیوع ویروس کرونا و عدم تمهیدات ویژه سازمان زندانها از جمله ضدعفونی کردن محیط زندان، اعطای مرخصی در بیشترین تعداد ممکن، اعطای بسته‌های بهداشتی از جمله ماسک و ژل‌های ضدعفونی کننده و همچنین انتقال زندانیان مشکوک به بیماری به قرنطینه، رخ داده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.