کرونا در ایران؛ مرکز پژوهش‌های مجلس: با کنترل موج اپیدمی فاصله داریم

سه شنبه, 26ام فروردین, 1399
اندازه قلم متن

مرکز پژوهش‌های مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی نوشت که ایران تا کنترل موج اپیدمی کرونا فاصله دارد.

دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در بخشی از این پژوهش به “پیش‌بینی موج دوم شیوع بیماری و اقدامات لازم برای آمادگی با آن” پرداخته است.

این مرکز با اشاره به تجربه قرنطینه کامل در چین و تست غربالگری گسترده در کره جنوبی، نوشت که در ایران “هیچ کدام از این دو سیاست به درستی و کامل اجرا نشده است؛ نه قرنطینه شهری (‌به‌طور کلی یا در مراکز شیوع) به صورت جدی دنبال شده است و نه سیاست انجام تست حداکثری و ایزولاسیون”.

مرکز پژوهش‌های مجلس اقدامات دولت و مدیریت بحران را در آغاز شیوع اپیدمی کرونا در ایران “ضعیف” توصیف کرده است. هرچند این مرکز یادآور شده که در حال حاضر، ارائه خدمات سلامت و امکانات برای بستری بیماران “قابل قبول” است.

در این گزارش آمده “مدیریت قبل از بحران شامل پیشگیری سخت‌افزاری و آمادگی نرم‌افزاری اعم از آمادگی بخش‌های بهداشتی، درمانی در سطح بالا، تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌ها، اطلاع‌رسانی عمومی وارائه آموزش‌های مؤثر به جامعه، مراقبت از ورود ویروس به کشور یا شناسایی در مراحل ابتدایی، تأمین ذخایر استراتژیک مورد نیاز…نقاط ضعف عمده داشت”.

مرکز پژوهش‌های مجلس علت بخشی از ضعف دولت در شروع مدیریت بحران را “نوپدید بودن عامل بیماری” و بخشی دیگر را “عدم تقویت کافی سیستم بهداشتی” دانست.

بنابر آمار رسمی در ایران تا کنون ۷۳ هزار نفر به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۴۵۰۰ نفر نیز جانباخته‌اند.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران اخیرا گفته استروند ابتلا و مرگ بر اثر کووید-۱۹ “در بیشتر استان‌ها و در مجموع کشور روند نزولی دارد”.

در ایران، فعالیت بسیاری از کسب و کارها از سر گرفته شده است. علاوه بر این، دولت به دنبال اجرای طرحی مبنی بر ‘فاصله‌گذاری هوشمند’ تردد بین شهرهای هر استان را هم آزاد کرد. اما بسیاری از کارشناسان در مورد امکان کنترل مؤثر اصول بهداشتی در این شرایط ابراز تردید کرده‌اند.

از جمله سازمان نظام پزشکی گفته که ارائه یک دستورالعمل برای همه شهرهای کشور، بدون توجه به آمار واقعی مبتلایان به ویروس کرونا و نداشتن لوازم نظارتی دقیق، امکان گسترش بیماری را افزایش می‌دهد.

هشدار نسبت به آمادگی برای موج دوم شیوع کرونا

اکنون مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به نظر شماری از کارشناسان واپیدمیولوژیست‌ها احتمال داده که”موج دوم شیوع بیماری رخ خواهد داد ولی زمان و بزرگی آن به‌درستی قابل تعیین نیست”.

در ادامه این گزارش نوشته شده “به‌نظر می‌رسد بیماری‌هایی نظیر کوید رفتار فصلی داشته باشد. لذا انتظار می‌رود در فصل بعدی سرما، این بیماری را مجدد تجربه کنیم و به ‌احتمال قوی در ایران موج اول و دوم تحت شرایط موجود (سیر طولانی کنترل اپیدمی اول) ازهم قابل‌تفکیک نخواهند بود”.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش “تقویت سیستم بهداشتی ایران در شرایط حاضر” را برای مقابله با ویروس جدید کرونا و موج بعدی آن ضروری دانسته است.

این مرکز در بخشی از گزارش خود پیشنهادات دیگری را هم مطرح کرده، از جمله “تقویت و ادامه استراتژی کاهش آسیب، توجه جدی‌تر به استراتژی کنترل فعال یا مهار، تقویت نظام مراقبت بیماری به‌منظور پیشگیری از بروز موج دوم گسترده و به تأخیر انداختن آن تا حد امکان، تقویت جلب مشارکت جامعه در رعایت مسائل بهداشتی و همکاری در اجرای مؤثر سیاست‌های ستاد اعم از طرح‌های ایزولاسیون و افزایش فاصله‌گذاری فیزیکی، تقویت و استمرار گفتمان و همکاری بین بخشی تا زمان سرکوب بیماری در دنیا، تدوین و پیگیری سیاست تولید واکسن، رزرو واکسن از کشورهای تولیدکننده و اولویت‌بندی برای دریافت واکسن”.

این گزارش همچنین خواستار تعهد برای تأمین عادلانه و بهینه نیازهای درمانی و بهداشتی برای همه شهروندان شده است.

این گزارش درحالی نسبت به موج دوم بیماری در ایران هشدار می‌دهد که اخیرا محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفته بود که بازگشایی کسب و کارها “موج دوم همه‌گیری کرونا را به دنبال دارد و موجی از نگرانی را به همراه داشته است”.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.