کرونا در ایران: آمار رسمی جان‌باختگان از ۱۰ هزار نفر گذشت، حدود سه میلیون نفر در گیلان، قم و تهران به کرونا مبتلا شده‌اند

پنجشنبه, 5ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

مترو تهران

مسافران مترو تهران با ماسک

وزارت بهداشت ایران پنجشنبه از شناسایی ۲۵۹۵ مورد ابتلا به بیماری کووید۱۹ و مرگ ۱۳۴ نفر در اثر این بیماری در شبانه روز گذشته خبر داد.

به این ترتیب آمار رسمی مرگ در اثر کرونا در ایران به بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که تحقیقات و مقایسه آمار مرگ حاکی از دست‌کم ۵ برابر بودن تعداد قربانیان واقعی این بیماری است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز پنجشنبه ۵ تیر ماه، ۲۵ ژوئن اعلام کرد که در بیست و چهار ساعت گذشته ۱۳۴ نفر از مبتلایان به کرونا جان خود را از دست دادند و آمار رسمی جانباختگان از این بیماری در ایران به ۱۰ هزار و ۱۳۰ نفر رسیده است.

آمار رسمی مرگ در اثر کرونا در تمام روزهای هفته گذشته هر روز بالاتر از ۱۰۰ نفر بوده، که این مساله در دو ماه اخیر بیسابقه است و حاکی از افزایش شیوع کرونا در ایران در پی کاهش محدودیت‌هاست.

نتیجه تحقیقات بی‌بی‌سی از آمار رسمی کل مرگ و میر در ایران در سال‌های قبل و مقایسه آن با آمار زمستان ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که تعداد درگذشتگان کرونا در زمستان گذشته می‌تواند تا پنج برابر عدد اعلام شده باشد.

از اواسط ماه آوریل، اوایل اردیبهشت ماه و همزمان با کاهش محدودیت‌های مقابله با کرونا شاهد افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان هستیم.

خانم لاری همچنین گفت که از ظهر دیروز تا ظهر امروز و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۵۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ایران شناسایی شد که ۱۳۰۵ بیمار در بیمارستان بستری شدند. به این ترتیب مجموع آمار رسمی مبتلایان به کرونا در ایران به ۲۱۵ هزار و ۹۶ تن رسید.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت ایران تا به امروز ۱۷۵ هزار و ۱۰۳ تن از بیماران مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته اند.

سخنگوی وزارت بهداشت از مردم خواست که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و به ویژه در تجمعات از ماسک استفاده کنند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران استان های خوزستان، کردستان، هرمزگان، بوشهر و کرمانشاه بیشترین موارد بستری در اثر کرونا را داشته اند و موارد بستری در استان‌های تهران و فارس افزایش داشته است.

بازگشایی سینماها
در ادامه کاهش محدودیت‌های علیه کرونا از اول تیرماه سینماها در ایران فعالیت خود را از سرگرفتند

‘اپیدمی نسبتا سنگین’ در خوزستان

در همین حال سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران هم از “اپیدمی نسبتا سنگینی” در استان خوزستان خبر داد.

آقای نمکی برآورد کرده که پیک بیماری در استان خوزستان تا چند روز دیگر افت خواهد کرد.

او در جلسه ای با نمایندگان شهرهای استان خوزستان گفت: نیازهای بیماران بستری در ICU بیمارستان‌های خوزستان را لحظه به لحظه رصد و پیگیری می‌کنم.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم روز پنجشنبه در نشست ستاد ملی کرونا در ایران از “اوج گیری دوباره شیوع بیماری و افزایش شمار مبتلایان و درگذشتگان در دو هفته اخیر” خبر داد اما گفت که “آمار کلی از کاهش شیوع بیماری در کشور حکایت دارد.”

آقای روحانی گفت که “در حال ورود به مرحله دیگری از مقابله با کرونا” هستند که استفاده از ماسک را “ناگزیر کرده” است.

او افزود که در کنار تدوین دستورالعمل‌های لازم درباره مناطق و اماکنی که استفاده از ماسک در آنها الزامی است، باید تدابیر لازم برای تولید و در دسترس قرار دادن ماسک هم اندیشیده شود.

بر اساس مقررات در ایران در وسایل نقلیه عمومی استفاده از ماسک اجباری است اما امروز تلویزیون ایران گزارشی از تعدادی از شهروندان تهرانی در مترو پخش کرده که بدون ماسک بودند و در این گزارش می‌گویند به این علت ماسک نمی‌زنند چون “فکر می‌کنند درباره شیوع کرونا مبالغه شده است و آنها را خطری تهدید نمی‌کند.”

این هفته هم به دلیل شیوع کرونا نماز جمعه در شهر تهران، پایتخت برگزار نمی‌شود.

متروی تهرانحق نشر عکسGETTY IMAGES
متروی تهران

پر شدن ظرفیت بیمارستان‌های ویژه کرونا در اصفهان

در همین حال آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هشدار داده که ظرفیت بستری بیمارستان‌های ویژه کرونا در این استان پر شده و در صورتی که شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، به‌دلیل افزایش چشمگیر شمار مبتلایان مجبور به اضافه کردن بیمارستان‌های جدید برای بستری مبتلایان جدید خواهند شد.

آقای نجیمی به خبرگزاری ایرنا گفت که در اواخر اسفند ۹۸ و ابتدای امسال مردم فاصله گذاری اجتماعی و مقررات بهداشتی را رعایت می‌کردند و همین مساله باعث شده بود “شمار مبتلایان بیماری در استان ثابت بماند اما از اواسط خرداد به بعد، به ویژه در دو هفته اخیر شاهد افزایش دوباره شمار مبتلایان به این بیماری هستیم.”

علی اصغر بیانی، فرماندار کلاله در استان گلستان هم گفت که آمار بیماران کرونای بستری در این شهر نسبت به ماه گذشته هفت برابر شده است.

او عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی به وسیله برخی از شهروندان را علت این مساله دانست.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.