وجود ۵۰ بیمارستان و ۳۴ هزار ساختمان ناایمن در تهران

یکشنبه, 15ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از وجود ۵۰ بیمارستان فاقد ایمنی در این شهر خبر داد. رئیس شورای شهر تهران نیز در جلسه بررسی سانحه بیمارستان سینا اطهر شمار ساختمان‌های ناایمن تهران را ۳۴ هزار باب خواند.

    
Iran Explosion in Teheran (Getty Images/AFP/ISNA/A. Kholousi)

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید، این شهر ۵۰ بیمارستان قدیمی دارد که بیش از ۵۰ سال عمر دارند و فاقد شرایط ایمنی استاندارد هستند.

او در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این پرسش که نام این بیمارستان‌ها چیست گفت: «ملاحظاتی وجود دارد که نمی‌توانیم اسامی آن‌ها را اعلام کنیم، زیرا معرفی آن‌ها وضع را بدتر می‌کند و موجب تشویش اذهان مردم می‌شود. اما هر وقت که اجازه دهند ما اسامی آن‌ها را اعلام می کنیم.»

به گفته او، اکثر بیمارستان‌های تهران کپسول اکسیژن دارند اما پروتکل‌های تعمیر و نگهداری در مورد آن‌ها رعایت نمی‌شود و کنترل‌های دوره‌ای پنج ساله برای بررسی و رفع عیب این کپسول‌ها انجام نمی‌گیرد و این موضوع در نهایت منجر به حادثه می‌شود.

کرمی محمدی می‌گوید، نه تنها در تهران بلکه در هیچ جای دیگر ایران دغدغه‌ای به نام تعمیر و نگهداری وجود ندارد و همیشه صبر می‌شود تا ابتدا حادثه رخ دهد تا اقدام به رفع عیب شود.

بحث بیمارستان‌های قدیمی و ایمنی آ‌ن‌ها بعد از انفجار و آتش‌سوزی در کلینیک سینا اطهر در خیابان شریعتی تهران که به کشته شدن ۱۹ نفر انجامید، بار دیگر بالا گرفته است.

حمید هداوند، جانشین پلیس تهران بزرگ در اظهارات خود در روز یکشنبه ۱۵ تیر گفت، ۱۲ نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند.

شامگاه سه‌شنبه ۱۰ تیر در این کلینیک انفجار مهیب و آتش‌سوزی گسترده‌ای رخ داد که بر اثر آن ۱۷ تن از کادر درمانی و دو مراجعه‌کننده جان خود را از دست دادند.

شناسایی ۳۴ هزار ساختمان ناایمن در تهران

نه تنها بیمارستان‌ها بلکه تعداد زیادی از ساختمان‌های پایتخت ایران نیز از ایمنی کافی برخوردار نیستند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از ۳۴ هزار ساختمان ناایمن در این شهر خبر داده و گفته که تنها ۲۲۰ ساختمان ایمن‌سازی شده‌اند.

او در جلسه صبح یکشنبه شورای شهر، وزارت کار، شهرداری و وزارت بهداشت را در این سانحه مسئول دانست: «بعد از پلاسکو پایش زیادی از ساختمان‌ها در تهران انجام شد و حدود ۳۴ هزار ملک ناایمن تشخیص داده شد که تا کنون تنها ۲۲۰ ملک ایمن شده و سه هزار و ۲۰۰ ملک در حال ایمن‌سازی هستند و در مورد نزدیک به سه هزار ملک اقدام خاصی نکردند.»

هاشمی با بیان اینکه ما در شورای شهر ضابط قضایی نداریم و زمانی می‌توانیم اقدام کنیم که در کمیسیون ماده ۱۰۰ تصمیم‌گیری شود، افزود: «ضوابط قضایی در این موارد با وزارت بهداشت و وزارت کار است و ما گزارش ناایمنی را هم به وزارت بهداشت و وزارت کار می‌دهیم.»

رئیس شورای شهر تهران چند روز پیش نیز گفته بود، به مدیران کلینیک سینا اطهر در سال‌های ۹۴، ۹۶ و ۹۷ سه بار اخطار ایمنی داده شده بود، اما مدیران کلینیک هیچ اقدام مؤثری جهت رفع مشکلات انجام ندادند. بر این اساس، در سال ۹۶ نامه استنکاف با دستورالعمل شهرداری مجددا به بیمارستان ابلاغ شد اما این نامه نیز مورد توجه مدیران کلینیک قرار نگرفت.

به گفته مقام‌های شهری تهران، در سال ۹۷ هم شهرداری اخطاریه نبود ایمنی را به مدیران این کلینیک داد که با بی‌توجهی این مدیران اخطاریه جدی در سال ۹۸ به مالک ساختمان ابلاغ شد و مدیریت ساختمان اقدام به نصب خاموش‌کننده و سیستم اعلام حریق کرد.

محسن هاشمی علت این سانحه را نقص سیستم اطفای حریق ساختمان و اجرای نامناسب شبکه داخلی برق خواند و گفت: «در کنار در ساختمان اتاقکی ساخته شده بود که در آن کپسول‌های اکسیژن نگهداری می‌شد که به دلیل نقص در سیستم برق و گرما موجب آتش‌سوزی شد.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.