تشدید موج فشار بر نویسندگان ایرانی؛‌ بازداشت دو نویسنده طی سه روز

پنجشنبه, 19ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

با تشدید موج فشار بر نویسندگان و پژوهشگران در ماه‌های اخیر، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در هفته جاری طی کمتر از سه روز اخیر مهدی سلیمی و اکبر جباری،‌ دو نویسنده و پژوهشگر، را بازداشت کردند.

سلیمی روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه در منزل خانواده‌اش در اهر و جباری نیز روز یکشنبه ۱۵ تیرماه پس از مراجعه به دفتر اداره اطلاعات تهران بازداشت شدند. بر اساس گزارش‌ها، هر دوی این نویسندگان پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شده‌اند.

تاکنون مسئولان قضایی و امنیتی در مورد وضعیت آن‌ها و دلیل بازداشتشان توضیحی نداده‌اند.

برخی گزارش‌ها حاکیست اتهام‌هایی از جمله «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین به مقدسات»، «تشویق به فساد و فحشا» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» علیه این دو نفر مطرح شده است.

با این حال هنوز هیچ گزارش و مقام رسمی این اتهام‌ها را تایید نکرده است.

جباری متولد ۱۳۵۲ در  زنجان است و آثاری را در حوزه فلسفه،‌ ادبیات و عرفان نوشته است. او فارغ‌التحصیل دانشگاه میسور هند است.

سلیمی نیز متولد سال ۱۳۶۳ در تبریز بوده و فارغ‌التحصیل دانشگاه یزد است. او سابقه فعالیت روزنامه‌نگاری و سردبیری در نشریه اینترنتی «زغال» و «مایندموتور» را دارد.

طی ماه‌های اخیر شماری از اعضای کانون نویسندگان ایران نیز محکوم و یا برای تحمل حکم حبس احضار شده‌اند.

کانال تلگرام کانون نویسندگان ایران سوم تیرماه از احضار علیرضا نوری،‌ شاعر، برای تحمل حکم دو سال حبس در ارتباط با اتهام «توهین به مقدسات» خبر داده بود.

پیش از آن نیز رضا خندان، بکتاش آبتین و کیوان باژن سه عضو کانون نویسندگان برای اجرای حکم حبس به زندان اوین احضار شدند که بعد از آن خبری مبنی بر تعویق سه ماهه اجرای این حکم برای آن‌ها منتشر شد.

خندان و آبتین هر کدام به شش سال حبس و باژن نیز به سه سال و نیم زندان محکوم شده‌اند.

در خردادماه آرش گنجی، منشی کانون نویسندگان، برای محاکمه با اتهام‌های «عضویت و همکاری با گروهک ضد نظام»،‌ «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در دادگاه حاضر شد.

او پس از برگزاری دادگاه به دلیل عدم توانایی در تامین وثیقه سه میلیارد تومانی تعیین شده به زندان اوین منتقل و در روز  ۳۱ خردادماه با تامین این وثیقه موقتا آزاد شد.

در ابتدای امسال کیوان صمیمی،‌ نویسنده و روزنامه‌نگار، روز ۲۶ فروردین‌ماه در کانال تلگرامی خود نوشته بود که دادگاهی برای او به صورت غیابی و بدون اطلاعش تشکیل شده و حکم برایش صادر کرده است.

کانون نویسندگان ایران به تازگی با صدور  بیانیه‌ای احکام قضایی از جمله اعدام و حبس برای مخالفان و معترضان حکومت جمهوری اسلامی را «مارش قضایی» برای پراکندن «آهنگ هراس» در جامعه خوانده بود.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.