وعده وزارت خارجه ایران درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین: «جزئیات را برای مردم منتشر می‌کنیم»

جمعه, 20ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران

غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران

در پی واکنش منفی افکار عمومی، غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران، وعده داد که «جزئیات» سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را «به طور کامل برای مردم بیان کند».

او که شامگاه پنج‌شنبه ۱۹ تیرماه در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، امضای این سند را نشانه «آینده‌نگری» و اقدامی «راهبردی» از سوی جمهوری اسلامی توصیف کرد.

دولت حسن روحانی هفته گذشته اعلام کرد که پیش‌نویس «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» تصویب شده، ولی هنوز جزئیاتی از آن را منتشر نکرده است.

خبر تصویب پیش‌نویس این توافق توسط دولت ایران باعث حساسیت افکار عمومی در ایران شده و برخی از چهره‌های سیاسی از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهوری سابق، و شاهزاده رضا پهلوی به آن اعتراض کرده‌اند.

اکانت فارسی توییتر وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار چند توییت این سند همکاری را همچون قرارداد «ترکمانچای» توصیف کرد.

غلامرضا انصاری با اشاره به این توییت‌ها گفته است که «طبیعی است که کشورهای غربی نگران» روابط ایران و چین باشند.

تمرکز معاون وزیر خارجه ایران بر واکنش کشورهای غربی به این سند همکاری در حالی است که در داخل ایران نیز برخی از اصولگرایان از لزوم ارائه این سند به مجلس و تصویب آن توسط نمایندگان سخن گفته‌اند.

حسن روحانی و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین

بیشتر در این باره:

مقام‌های دولت روحانی مخالفت با سند همکاری چین را «خط تخریب دشمن» خواندند

در روزهای گذشته نیز مقام‌های دولت روحانی، مخالفان و منتقدان این سند را «دشمن» توصیف کرده‌اند.

واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها مسخره است

معاون اقتصادی وزارت خارجه با وجود تاکیدش درباره کلیات سند، به برخی جزئیات منتشر شده واکنش نشان داده و گفته است بحث واگذاری جزیره کیش به چین که در رسانه‌ها مطرح شده «بسیار مسخره» است.

او همچنین گفته است نسخه‌ای از سند که «دست به دست می‌شود نه مورد تائید وزارت امور خارجه ما و نه وزارت خارجه چین است».

در روزهای گذشته متن یک سند ۱۸ صفحه‌ای در رسانه‌ها منتشر شد که شامل بخش‌های مختلف سند همکاری راهبردی بین دو کشور است.

علاوه بر این در گزارش‌های رسانه‌ای پیرامون این سند هم به واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها اشاره شده بود که توسط مقام‌های دولت ایران تکذیب شده است.

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران نیز روز پنج‌شنبه، ۱۹ تیرماه، در اطلاعیه‌ای اخبار مربوط به احتمال «واگذاری بخش‌هایی از سواحل جنوبی کشور و جزیره کیش به چینی‌ها» را تکذیب کرد و نوشت: «تاکنون هیچ قراردادی برای واگذاری زمین، بندر و… نداشته‌ایم.»

سند راهبردی و بحث تمدید تحریم تسلیحاتی

معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به برخی مزیت‌های همکاری با چین گفته است که موضع چین در ماه‌های آینده درباره بحث تمدید تحریم‌های تسلیحاتی «بسیار برجسته» است.

او توضیح نداده که آیا علت برجسته شدن این سند همکاری در شرایط کنونی، تشویق چین برای مخالفت با آمریکا در این زمینه است یا دلایل دیگری وجود دارد.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در پی توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران به تصویب رسید، تحریم تسلیحاتی ایران روز ۲۷ مهر امسال به پایان می‌رسد، اما آمریکا کارزاری با هدف تمدید این تحریم‌ها به راه انداخته است.

چین و روسیه که هر دو در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردارند، گفته‌اند که از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت نمی‌کنند.

سند راهبردی و فروش نفت به چین

معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرده است که در حال حاضر چین تنها کشوری است که «به صورت رسمی» از ایران نفت می‌خرد و مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۹ که در «اوج تحریم‌ها» بوده، به ۲۴ میلیارد دلار رسید.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که بر اساس آمارهای گمرکی چین، واردات نفت چین از ایران در طول ماه‌های ژانویه تا مه سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از یک میلیون تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، در حوزه غیرنفتی نیز واردات چین از ایران در ماه مه سال جاری به ۳۷۰ میلیون دلار رسیده که کمترین میزان طی بیش از یک دهه است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.