رشد اقتصادی ایران در فصل بهار؛ ‘با نفت ۳/۵- درصد، بی نفت ۱/۷- درصد’

سه شنبه, 11ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

گتی

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود نرخ رشد اقتصادی این کشور در بهار امسال را با احتساب درآمدهای نفتی و بدون آن منفی اعلام کرده است.

این سازمان در گزارش خود گفته در سه ماهه اول امسال نرخ رشد اقتصادی ایران با احتساب نفت ۳/۵- درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی به ۱/۷- درصد رسیده.

بر اساس گزارش تازه مرکز آمار ایران محصول ناخالص داخلی (به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ ) در سه ماهه اول سال ١٣٩٩ به رقم ۱۶۵۶ هزار میلیارد ریال با نفت و ۱۴۴۵ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است.

مرکز آمار پیشتر رشد اقتصادی ایران در سال ۹۸ بدون احتساب نفت را منفی ۶ دهم و با احساب نفت ۷ – اعلام کرده بود؛ هر چند بانک مرکزی روایت دیگری از ماجرا دارد.

دولت ایران معتقد است پارسال این رشد (بدون نفت) ۱/۱ درصد مثبت بوده.

سه ماهه اول امسال همزمان با شیوع گسترده کرونا و همچنین افت بی‌سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی بود.

نرخ تورم

مرکز آمار ایران همچنین در گزارش جداگانه‌ای نرخ تورم به تفکیک استان‌ها در مرداد ماه را هم منتشر کرده است.

بر این اساس نرخ تورم سالانه در این ماه برای خانوارهای ایرانی (شامل شهری و روستایی) ۲۵/۸ درصد اعلام شده؛بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه در مرداد مربوط به استان هرمزگان (۳۱/۱درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ آذربایجان غربی (۲۱/۶ درصد) بوده است.

گوشت

توضیح تصویر،بنابر اعلام مرکز آمار، استان هرمزگان با ۳۱/۱درصد بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه در مرداد ماه را در میان استان‌های ایران داشته است

بررسی داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار نشان می‌دهد که بیشتر اقلام خوراکی در مرداد ماه هم نسبت به تیر ماه و هم نسبت به مدت مشابه سال قبل (مرداد ۱۳۹۸) شاهد افزایش قیمت بوده‌اند هر چند در این فهرست موارد معدودی از کاهش‌ قیمت هم به چشم می‌خورد.

در میان اقلام خوراکی بالاترین افزایش قیمت از مرداد ماه پارسال تا همین ماه در سال ۱۳۹۹ مربوط به اقلامی نظیر برنج خارجی درجه یک و عدس بوده است؛ قیمت برنج خارجی از سال پیش تا کنون بیش از دو برابر شده است.

انتشار این آمار در حالیست که در روزهای اخیر افزایش قیمت تخم مرغ خبرساز شده است؛ هر شانه تخم مرغ در خرده فروشی‌ها در تهران ۲۶ هزار تومان است.

“صادرات و افزایش مصرف” از جمله دلایل این افزایش قیمت اعلام شده است.

تغییر قیمت اقلام خوراکی مرداد ماه ١٣٩٩ . درصد.  .

انتشار گزارش اخیر مرکز آمار درباره تورم خانوارهای ایرانی در حالیست که درست یک روز قبل بانک مرکزی ایران از افزایش نرخ مسکن در معاملات مرداد ماه خبر داده بود.

بانک مرکزی در گزارش خود گفته در مرداد ماه امسال متوسط قیمت معامله شده یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران ۲۳ میلیون و صد هزار تومان بود.

این رقم نسبت به ماه قبلی (تیر ماه) و ماه مشابه سال قبل (مرداد ماه ۱۳۹۸) به ترتیب معادل ۱۰/۵ و ۷۷/۴ درصد افزایش داشته است.

در این گزارش همچنین آمده که نرخ اجاره بهای مسکن در کل مناطق شهری ایران در مرداد ماه امسال نسبت به پارسال نزدیک به ۳۱ درصد افزایش یافته است.

نرخ اجاره بهای مسکن در کل مناطق شهری ایران در مرداد ماه امسال نسبت به پارسال نزدیک به ۳۱ درصد افزایش یافته است

توضیح تصویر،بنابر اعلام بانک مرکزی نرخ اجاره بهای مسکن در کل مناطق شهری ایران از مرداد ماه پارسال تا مرداد ۹۹ حدود ۳۱ درصد افزایش یافته است

در کنار تورم عمومی در ایران، شهروندان ایرانی در سالهای اخیر شاهد افزایش اجاره بها بوده‌اند که در ماههای اخیر این روند تشدید شده است.

این افزایش به وعده دولت ایران برای ارائه وام ودیعه مسکن انجامید که البته بسیاری از شهروندان ایرانی گفته‌اند این وام را هنوز دریافت نکرده‌اند.

اقتصاد ایران از ابتدای سال جاری و با شیوع کرونا در ایران که به تعطیلی بسیاری از کسب و کارها در این کشور انجامید، رکود و گرانی فزاینده‌ای را تجربه کرده است؛ کرونا در حالی به ایران رسید که تحریمهای آمریکا از پیش گریبانگیر اقتصاد ایران بود.

قیمت دلار در بازار آزاد ایران در فروردین ماه امسال حدود ۱۶ هزار تومان بود که در مقطعی طی ماههای اخیر به ۲۵ هزار تومان هم رسید.

رکود و تورم در حالی گریبانگیر خانوارهای ایرانیست که دولت این کشور با کسری بودجه روبروست؛ هر چند بخشی از آن را توانسته از طریق جذب نقدینگی در ماههای اخیر جبران کند.

اتاق بازرگانی ایران اخیرا کسری بودجه دولت را ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده است.

با شدت گرفتن تحریم‌های نفتی، ایران به دنبال منابع جایگزینی برای جبران کسری بودجه بود که از جمله می‌توان به افزایش درآمدهای مالیاتی و عرضه سهام‌های دولتی در بورس اشاره کرد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.