آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های ایران را «۶۰ روز دیگر تمدید کرد»

پنجشنبه, 3ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

یک سوم برق تولیدی عراق توسط نیروگاه‌هایی انجام می‌شود که سوخت آنها گاز وارداتی از ایران است. (میدان گازی پارس جنوبی در عسلویه بوشهر )

یک سوم برق تولیدی عراق توسط نیروگاه‌هایی انجام می‌شود که سوخت آنها گاز وارداتی از ایران است. (میدان گازی پارس جنوبی در عسلویه بوشهر)

گزارش‌ها حاکی است که آمریکا معافیت عراق برای خرید انرژی از ایران را برای ۶۰ روز دیگر تمدید کرده است.

یک مقام عراقی روز چهارشنبه دوم مهرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه این خبر را اعلام کرده است.

در همین زمینه، یک مقام ارشد عراقی به پایگاه خبری «عراق اویل ریپورت» گفته است، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در فاصله یک روز مانده به انقضای معافیت‌ ۱۲۰ روزه عراق از اجرای تحریم‌ها علیه ایران، با تمدید این تحریم‌ها موافقت کرده است.

طبق این گزارش، اما مدت این معافیت از ۱۲۰ روز به ۶۰ روز کاهش یافته است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید٬ عراق به دلیل جنگ و درگیری در دو دهه اخیر و همچنین فقدان مدیریت در تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های برق٬ به شدت با کمبود برق مواجه است و یک سوم برق تولیدی عراق توسط نیروگاه‌هایی انجام می‌شود که سوخت آنها گاز وارداتی از ایران است.

این در حالی است که آمریکا به دنبال خروج از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، در سال ۱۳۹۷، صنعت انرژی ایران را تحریم کرده است و عراق مجبور است برای تامین نیازهای خود از ایران، معافیت‌های موقت از تحریم‌های آمریکا دریافت کند.

به دنبال روی کار آمدن دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در اوایل سال جاری، وزیر امور خارجه آمریکا در ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد٬ در راستای نشان دادن حسن نیت و حمایت از دولت جدید، با اعطای معافیت ۱۲۰ روزه واردات انرژی از ایران موافقت شده است.

آمریکا از زمانی که معافیت‌های موقت را برای عراق صادر کرده٬ از این کشور خواسته است در راستای خودکفایی در زمینه تامین انرژی از ایران اقدامات لازم را انجام دهد.

پیش از این شرکت‌های آمریکایی از پیشرفت کُند برای مشارکت و همکاری برای تامین زیرساخت‌های انرژی در دوران نخست وزیری عادل عبدالمهدی به شدت انتقاد کرده بودند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، هرچند این شرکت‌ها در دولت مصطفی الکاظمی سریعتر توانسته‌اند قراردادهایی در این زمینه انعقاد کنند، اما ناآرامی و حملات شبه نظامیان به منافع خارجی‌ها، بر چشم انداز فعالیت این شرکت‌ها در عراق اثر گذاشته است.

مصطفی کاظمی ۳۰ مرداد برای دیدار با دونالد ترامپ، به واشینگتن رفت و قراردادهایی با شدن این قراردادهایی با شرکت‌هایی نظیر شورون، بیکرهیوز، جنرال الکتریک، و اکسون منعقد کرد.

به دنبال تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران و کاهش صادرات نفت این کشور عراق به همراه امارات توانسته جایگاه ایران را در سازمان تولیدکنندگان نفت، اوپک، تصاحب کنند. اکنون عراق دومین صادر کننده نفت اوپک است و ۹۰ درصد بودجه خود را از محل فروش صادرات نفت خام تامین می‌کند.

منابع: خبرگزاری فرانسه ، عراق اویل ریپورت و رادیو فردا

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.