امام جمعه اصفهان: جامعه باید برای بی‌حجاب‌ها ناامن شود، زنان قربانی اسیدپاشی‌های اصفهان به امام جمعه: از تهدید دست بردارید

شنبه, 12ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

مرضیه ابراهیمی (راست) و سهیلا جورکش (چپ)، از قربانیان اسیدپاشی‌های اصفهان، سخنان امام جمعه را نقد کرده‌اند

شش سال پس از اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای به زنان در اصفهان، صحبت‌های یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه این شهر به نگرانی گسترده از احتمال تکرار چنین حملاتی انجامیده و زنان قربانی آن اسیدپاشی‌ها از او خواسته‌اند که از تهدید زنان دست بردارد.

نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در استان اصفهان در ملاقات با مقام‌های نظامی و امنیتی خواهان “ناامن کردن” فضا برای زنانی شده که پوشش خود را مطابق سلیقه مقام‌های جمهوری اسلامی انتخاب نمی‌کنند.

همزمان با این موضع نماینده رهبر ایران در اصفهان، همتای او در خراسان شمالی نیز با بیان کاملا مشابهی خواهان آن شده که “نیروهای انتظامی زندگی بدحجابان را ناامن کنند”.

در پاییز سال ۱۳۹۳ که دست کم چهار زن جوان در اصفهان هدف حمله با اسید قرار گرفتند انتقادهای بسیاری از آقای طباطبایی‌نژاد شد که با صحبت‌هایش درباره پوشش زنان، خشونت علیه زنان را ترویج کرده است.

مرضیه ابراهیمی و سهیلا جورکش، دو نفر از زنانی که شش سال پیش با اسید به آنها حمله شد، از سخنان امام جمعه اصفهان انتقاد کرده‌اند.

ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد، گفته است: “نیروهای انتظامی زندگی بدحجابان را ناامن کنند… علاوه بر ورود پلیس و قوه قضاییه به امر مقابله با بی‌حجابی، مردم هم باید به این امر ورود پیدا کنند و آمر به معروف و ناهی از منکر باشند.”

تجمع اعتراض به اسیدپاشی‌های اصفهان
 
توضیح تصویر،

پس از اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای اصفهان در سال ۹۳ تجمع‌هایی در اعتراض به عملکرد مقام‌های حکومتی برگزار شد

 

یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان و نماینده‌ آیت‌الله خامنه‌ای هم با جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده انتظامی استان اصفهان ملاقات کرده و از آنها خواسته ترسی از اقدام علیه “هنجارشکنان” نداشته باشند.

آقای طباطبایی‌نژاد همچنین گفته: “نگاه قضات هم باید در جهت حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر باشد.”

در مقطع اسیدپاشی‌های اصفهان در سال ۱۳۹۳ طرحی با عنوان “قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” در مجلس ایران مطرح بود.

اصطلاح “امر به معروف و نهی از منکر” در ادبیات مقام‌های رسمی به اقداماتی گفته می‌شود که حامیان حکومت در تحمیل سبک زندگی مورد نظرشان به شهروندان انجام می‌دهند.

درخواست این دو روحانی پرنفوذ و نماینده آیت‌الله خامنه‌ای برای ایجاد “ناامنی” برای زنانی که پوشش مورد نظر آنها را ندارند، باعث نگرانی از حملات فیزیکی به زنان شده است.

سهیلا جورکش، یکی از زنانی که با اسید به او حمله شد، گفته: “اسیدپاشی‌های قبلی هنوز تمام نشده.”

مرضیه ابراهیمی، دیگر قربانی اسیدپاشی‌ها هم گفته: “آن روزها ترس و وحشت تمام شهر را گرفته بود. این یعنی تمام آن چیزی که می‌خواستند. این داستان دوباره تکرار می‌شود.”

خانم ابراهیمی همچنین از قول خود و سه نفر دیگر از قربانیان اسیدپاشی‌ها در اینستاگرام نوشته: “همه ما خواستاریم که دست بردارند از این تهدید. دست بردارند از ترساندن مردم.”

“این حق همه ما است که بدون ترس به خیابان‌های شهرمان پا بگذاریم. بدون وحشت زندگی کنیم. باور کنید ما اسیر نیستیم. شهروندیم.”

زنان بسیاری در اصفهان می‌گویند پس از اسیدپاشی‌ها در محیط‌های عمومی احساس ناامنی می‌کردند و دوباره دچار چنین هراسی شده‌اند.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و ‏رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، از امام جمعه اصفهان خواسته صراحتا روشن کند منظورش حمله فیزیکی و اسیدپاشی نیست.

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

فعالان حقوق زنان در ایران نیز درباره پیامدهای این صحبت‌های امامان و عواقب احتمالی آن برای زنان هشدار داده‌اند.

برخی صحبت‌های آقای طباطبایی‌نژاد را مصداق تشویش اذهان عمومی دانسته‌اند و خواهان اقدام قضایی علیه او شده‌اند.

یوسف طباطبایی‌نژاد
 
توضیح تصویر،

آقای طباطبایی‌نژاد پیش از این هم بارها خواهان برخورد با گروه‌هایی از زنان شده

 

امام جمعه اصفهان چند سال پیش گفته بود: “مسئله حجاب دیگر از حد تذکر گذشته است و برای مقابله با بدحجابی باید چوب ‌تر را بالا برد و از نیروی قهریه استفاده کرد.”

کمی پیش از اسیدپاشی‌های اصفهان گروه اسلامگرا و شبه‌نظامی انصار حزب‌الله که از هواداران سرسخت رهبر ایران است اعلام کرد چهار هزار نفر را برای “مقابله با بدحجابی” به خیابان‌ها می‌فرستد.

عبدالحمید محتشم، دبیرکل این گروه در آن مقطع درباره عواقب گشت‌های موتوری انصار حزب‌الله هشدار داده بود که “در هر حرکتی ممکن است آسیب‌هایی هم باشد. در این مورد هم ممکن است آسیب‌هایی به وجود آید.”

در پاییز سال ۱۳۹۳ دست کم چهار زن جوان در اصفهان هدف حمله با اسید قرار گرفتند.

گفته شد مهاجم یا مهاجمان موتورسوار بودند.

هر چهار زنی که در فاصله زمانی کوتاهی به آنها حمله شد راننده خودرو بودند و هیچ یک از آنها چادر به سر نداشتند. به گزارش روزنامه شرق بررسی تخصصی اسید نمونه‌برداری‌شده از این حملات نشان داد که یک اسید در حملات به کار رفته است.

با توجه به بی‌ارتباط بودن زنان قربانی حمله و تشابه‌های متعدد حملات، انگیزه‌های شخصی در این اسیدپاشی‌ها منتفی دانسته شد و وزیر دادگستری وقت آن را “تروریستی” خواند.

تجمع اعتراض به اسیدپاشی‌های اصفهان
 
توضیح تصویر،

چند نفر از شرکت‌کنندگان در تجمعات اعتراضی به اسیدپاشی‌های اصفهان در سال ۹۳ بازداشت شدند

 

پس از اسیدپاشی‌ها حامیان حقوق زنان تجمع‌های اعتراضی در تهران و اصفهان برگزار کردند که تعدادی از آنها بازداشت و محکوم شدند.

مقام‌های امنیتی چند خبرنگار را هم برای پوشش رسانه‌ای این ماجرا بازداشت کردند.

احمدرضا رادان، از مقام‌های انتظامی وقت، گفت اسیدپاشی‌ها “بیش از حد بزرگنمایی” شدند و حیدر مصلحی، وزیر وقت اطلاعات “سرویس جاسوسی انگلیس” را پشت ماجرا دانست.

غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای مسئول رسیدگی به پرونده اسیدپاشی‌های اصفهان شد. این پرونده بدون شناسایی، محاکمه و مجازات عاملان و آمران در سال ۱۳۹۷ مختومه اعلام شد.

در ایران زنان حقوق قانونی برابر با مردان ندارند. ایران در گزارش “شکاف جنسیتی” مجمع جهانی اقتصاد از میان ۱۵۳ کشور بررسی‌شده با رتبه ۱۴۸ یکی از بدترین موقعیت‌ها را از نظر برابری جنسیتی دارد.

از: بی بی سی

*****

امام جمعه بجنورد: نیروی انتظامی زندگی بدحجابان را ناامن کند

هم‌زمان با سخنان امام جمعه اصفهان، امام جمعه بجنورد نیز گفت که نیروی انتظامی باید «زندگی بدحجابان را ناامن» کند. 

ابوالقاسم یعقوبی در خطبه‌های نماز جمعه، «بدحجابی» را «ویروس» خواند و افزود که «مبادا ویروس کرونا ما را از سایر ویروس‌ها غافل کند».

او اضافه کرد: «نیروهای انتظامی زندگی بدحجابان را ناامن کنند؛ چرا که آنها درصدد این هستند که جامعه دینی ما را ناامن کنند. ما نمی‌توانیم در برابر این‌گونه مسائل کنار بیاییم و در مقابل جریان‌های فسادزا حساس نباشیم.»

یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان، نیز روز جمعه گفته بود که باید «فضای جامعه» را برای افرادی که «کشف حجاب» می‌کنند، «ناامن» کرد.

این سخنان در رسانه‌‌های اجتماعی بازتاب گسترده داشته و برخی درباره احتمال تکرار اتفاقاتی مانند اسیدپاشی به زنان در اصفهان هشدار داده‌اند.

از: ایران اینترنشنال

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.