جایزه اصلی جشنواره مستند آمستردام به فیروزه خسروانی رسید

جمعه, 7ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

فیروزه خسروانی

فیلم مستند «رادیوگرافی یک خانواده» ساخته فیروزه خسروانی برنده جایزه بهترین فیلم مستند بلند در سی‌و‌سومین دوره از جشنواره فیلم مستند آمستردام، ایدفا، شد.

خانم خسروانی این جایزه را به همراه جایزه نقدی ۲۰ هزار یورویی از آن خود کرد.

رادیوگرافی یک خانواده، محصول مشترک نروژ، ایران و سوئیس، داستان پیش و پس از انقلاب دختر یک خانواده است که انقلاب ۵۷ بر فضای فکری پدر و مادرش و زندگی خانوادگی آنها تاثیر مستقیم می‌گذارد.

 


مراسم اختتامیه جشنواره مستند ایدفا که بزرگ‌ترین جشنواره مستند بین‌المللی است، پنج‌شنبه شب، ششم آذر به صورت آنلاین برگزار شد.

در بخش «استفاده خلاقانه از تصاویر آرشیوی» نیز فیلم مستند «رادیوگرافی یک خانواده» توانست جایزه بهترین فیلم را به ارزش پنج هزار یورو دریافت کند.

فیلم «شادگان» ساخته آکو سالمی از ایران نیز جایزه بهترین مستند «بخش کودکان» را به ارزش پنج هزار یورو دریافت کرد.

امسال مستند «نان مقدس» ساخته رحیم ذبیحی نیز نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی مستندهای نیمه‌بلند این رویداد سینمایی بود.

«برف می‌نامد» ساخته مرجان خسروی در بخش فیلم‌های مستند دانشحویی، «الناز عزیز» ساخته مانیا اکبری و محصول مشترک ایران، بریتانیا و کانادا در بخش غیررقابتی «فرانتلاین» و «هنر زندگی در خطر» ساخته مینا کشاورز و محصول ایران و آلمان در بخش «بهترین‌های جشنواره‌ها» در این رویداد سینمایی پذیرفته شده بودند.

سایر جوایز بخش رقابتی، برای بهترین کارگردانی به ویتالی مانسکی برای «بهشت گورباچف» از لیتوانی و جمهوری چک، برای بهترین تدوین به فیلمسازان مستند «هنگ‌کنگ» برای فیلم «درون دیوار آجر قرمز» و برای بهترین فیلمبرداری برای فیلم «نمسیس» از سوئیس ساخته توماس ایمباخ تعلق گرفت.

جایزه ایدفا در بخش رقابتی برای اولین حضور هم به آلینا گورلووا برای «این باران هرگز متوقف نمی‌شود» اهدا شد.

جایزه بهترین مستند نیمه‌بلند نیز به نومین لخاگواسورن بر ای «چرخ» از مغولستان، بهترین مستند کوتاه برای «غیرقابل بخشش» به مارلین وینویاوون از ال‌سالوادور، بهترین مستند دانشجویی به «بویی-بیو» ساخته آن برتیل و پیانده محصول آفریقای مرکزی و فرانسه و بهترین مستند هلندی به پل سین نام ریگتر برای «معامله با مرگ» از هلند تعلق گرفت.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.