ابتلای شهروندان اهوازی به هپاتیت به دلیل مصرف آب آلوده

سه شنبه, 23ام دی, 1399
اندازه قلم متن

نبود شبکه دفع آب‌های سطحی و فرسودگی شبکه فاضلاب، عامل چنین صحنه‌‌هایی در سطح شهر است‌ – ATTA KENARE / AFP

یک عضو شورای شهر اهواز از ابتلای شهروندان اهوازی به هپاتیت نوع A به دلیل تلاقی آب و فاضلاب خبر داد

ثمانه قدرخان خبرنگار حوزه اجتماعی و محیط زیست

محمدرضا ایزدی عضو شورای شهر اهواز گفت اسناد محرمانه‌ای به دست او رسیده است که نشان می‌دهد هنگام آبگرفتگی‌ها به دلیل تلاقی آب و فاضلاب، در برخی مناطق شهر اهواز، ابتلای برخی شهروندان به هپاتیت نوع آ (A) و بیماری روده‌ای، از سوی مرکز بهداشت این شهر، گزارش شده بود.

این عضو شورای شهر اهواز در ادامه گفت: «در چند ماه، اسناد و مدارک محرمانه‌ای از بایگانی شرکت آبفا به من ارائه می‌شد مبنی بر این که مرکز بهداشت ابتلای مردم به هپاتیت ای را گزارش داده بود یعنی تلاقی آب و فاضلاب موجب بروز بیماری روده‌ای شده بود اما به این موارد توجهی نشد.»

آقای ایزدی به پایگاه خبری عصرجنوب گفت یک سال و نیم قبل وقتی اعلام کرده بود که شهروندان ۱۳ نقطه اهواز در اثر تلاقی آب و فاضلاب به بیماری هپاتیت A گرفتار شده‌اند، از سوی فرماندار تهدید شد‎ و به او گفته شد که «هر حرفی را نباید بیان کرد.»

پیش‌تر هم در فصل بهار اخباری در مورد آلودگی آب اهواز به وبا منتشر شد که فرمانداری شهرستان اهواز آن را تکذیب کرد.

فرمانداری شهر در اطلاعیه خود آورده بود که آب آشامیدنی شهر اهواز به صورت روزانه از سوی عوامل بهداشت کنترل می‌شود. این نهاد دولتی همچنین از مردم خواسته بود به شایعاتی از این قبیل توجه نکنند.

این در حالی‎است که گاه‌به‌گاه شبکه‎های اجتماعی پر می‎شود از ویدیوهایی که مردم از آلودگی و گل‎آلودگی آب آشامیدنی این شهر گلایه دارند.

در سیل و آبگرفتگی‌های اخیر در استان خوزستان نیز که موجب خرابی‌ خانه‎‌ها و از طرفی سرریز شدن فاضلاب به داخل منازل مردم و شهر شده ‎بود، مقام‌های بهداشتی شهر در خصوص آلودگی آب شهر به دلیل اختلاط با فاضلاب شهری هشدار داده بودند.

آذرماه امسال رئیس بهداشت غرب اهواز نسبت به بیماری‌‌های عفونی و گوارشی ناشی از پس‌‌زدگی فاضلاب در اهواز هشدار داد. مهران احمدی بلوطکی گفت که آبگرفتگی‌های ناشی از بارندگی و پس‌‌زدگی فاضلاب، سبب افزایش ابتلا به بیماری‌های گوارشی و عفونی خواهد شد.

هم‌زمان مقام‌های بهداشتی استان نیز اعلام کردند که پس‌زدگی‌های فاضلاب، آب‌های آلوده و روان‌آب‌ها، یکی از علل شیوع بیماری‌های عفونی است و هم‌زمانی آن با همه‌گیری بیماری آلتور یا وبا، بیماری‌های روده‌ای، پوستی و اسهال، در این فصل از سال، سبب ایجاد نگرانی میان مردم می‌شود؛ شرایطی که در شیوع کرونا و بحران این بیماری، احتمال دارد غیرقابل مهار باشد.

اما مشکل تلاقی آب و فاضلاب در این شهر تاریخچه دارد. گذشته‎ای که به دلیل فرسودگی شبکه آب و فاضلاب شهری این منطقه از استان نفت‎خیز خوزستان است.

هر پاییز و زمستان و با آغاز بارندگی‌ها، خیابان‎‌های اهواز استخری می‎شود که به دلیل سرریز فاضلاب شهری نمی‌‎توان برای عبور و مرور حتی در آن شنا کرد. نبود شبکه دفع آب‌‌های سطحی و فرسودگی شبکه فاضلاب، این تصویر را هرساله برای اهواز می‌سازد.

آذرماه سال جاری با تخریب اموال مردم و آبگرفتگی شدید در شهرهای بندر امام خمینی و اهواز سه مدیر در استان خوزستان برکنار و بازداشت ‎شدند.

شهردار بندر امام خمینی تعلیق شد، رئیس اداره آبفای بندر امام خمینی بازداشت و یکی از شهرداران مناطق اهواز نیز برکنار شدند. در روزهای گذشته نیز شهردار اهواز و رییس سابق آبفای این کلانشهر به یک‌سال حبس و دو سال انفصال از خدمت محکوم شدند.

یک وکیل دادگستری نیز در همین رابطه به ایندیپندنت فارسی گفته بود که شهروندان اهواز می‌توانند برای دریافت خسارت وارده به منازل و اموال خود از باب مسئولیت مدنی مطالبه خسارت کنند.

هرچند طبق قانون شهرداری مسئولیت دفع آب‌های سطحی را برعهده دارد ولی شهرداران اهواز تاکنون زیربار این مسئولیت نرفته‌‌اند و هزینه کم‌‎کاری آن‌‌ها را مردم این شهر داده‌‎اند.

با گذشت دو ماه از سیل اخیر در نواحی جنوب و به ویژه استان خوزستان هنوز گزارشی از جزییات میزان خسارت به منازل و دارایی‌های مردم در خلال سیل منتشر نشده ‎است. فقط در بیستم آذرماه سازمان جنگل‌ها متوسط خسارت هر سیل را در کشور ۴۰ میلیارد تومان برآورد کرد. خسارتی که سالانه به شهرهای سیل‌زده وارد می‎شود ولی کسی هم جوابگوی آن نیست.

مشکل نبود سامانه دفع آب‎های سطحی در اهواز فرسودگی فاضلاب این شهر مشکلی نیست که بر مسئولی پوشیده باشد. استانداری خوزستان در سیل سال ۹۸ اعلام کرد که ۲۲۰ نقطه از شبکه فاضلاب اهواز در این سیل ریزش کرده است و آبگرفتگی‌های بعد از سیل در آذرماه ۹۸ که ناشی از بارش‌های شدید بود، ۱۸ هزار میلیارد ریال خسارت به شبکه فاضلاب اهواز وارد کرده ‎است، شهری که طرح جامع فاضلاب آن، تکمیل نشده است؛ طرحی که حتی با اختصاص بودجه‎‌های زیاد نیز در الویت قرار نمی‌گیرد.

شهریور امسال، فاضل عبیات، معاون امور عمرانی استانداری خوزستان از اختصاص ۵۰ میلیون یورو برای سال جاری و ۵۰ میلیون یورو برای سال بعد، از صندوق توسعه ملی، برای اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز، خبر داد. مقرر شده بود این بودجه از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران، به شبکه عمرانی فاضلاب اهواز اختصاص پیدا کند. با گذشت پنج ماه از این خبر، هنوز گزارشی از اختصاص بودجه مورد نظر به سیستم عمرانی اهواز منتشر نشده است.

همچنان آب اهواز کدر و گل‌‎آلود وارد شبکه توزیع آب شهری می‌‎شود و مردم را به انواع بیماری‎‌ها مبتلا می‎کند. حالا در شرایط بحران کرونا هم گویا دیگر تعجیلی برای ساخت این شبکه فرسوده در دستور کار هیچ مسئولی نیست.

از: ایندیپندنت

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.