آمریکا برای کسب اطلاعات دربارۀ «سه رهبر القاعده ساکن ایران» تا ۲۷ میلیون دلار پاداش تعیین کرد

چهارشنبه, 24ام دی, 1399
اندازه قلم متن

FBI

تنها چند ساعت پس از آنکه مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ایران را به «حمایت فعالانه» از القاعده متهم کرد و «پایگاه جدید» این گروه اسلامگرای افراطی خواند، وزارت خارجه آمریکا با انتشار پیام‌هایی توییتری به زبان فارسی، از تعیین پاداش برای کسب اطلاعات دربارۀ سه تن از رهبران این گروه افراطی خبر داد.

بر اساس این پیام‌ها، واشنگتن در مجموع تا ۲۷ میلیون دلار پاداش برای کسب اطلاعات دربارۀ عبدالرحمن المغربی، سیف العدل و یاسین السوری تعیین کرده است.

 

اطلاعیه وزارت خارجه با اعلام اینکه این افراد ساکن ایران هستند، اعلام می‌کند که آنها «عملیات‌های تروریستی این گروه را با اجازه سپاه پاسداران از آنجا [ایران] هدایت می‌کنند.»

در اطلاعیه این وزارتخانه عبدالرحمن المغربی، از رهبران کلیدی القاعده معرفی شده و آمده است که او مسئولیت بخش رسانه‌ای القاعده یعنی «السحاب» و نیز نظارت بر فعالیت‌های القاعده در سراسر جهان را بر عهده دارد.

دولت آمریکا سیف العدل و یاسین السوری را نیز «تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان» توصیف و اعلام کرده است که برای دریافت اطلاعات درباره هرکدام از آنها پاداشی ۱۰ میلیون دلاری در نظر گرفته شده است.

مایک پمپئو در جریان سخنرانی خود در باشگاه ملی مطبوعات در واشنگتن، با اتکا به اطلاعاتی که به‌تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده، ایران را «پایگاه عملیاتی جدید القاعده» خواند و افزود که تهران در حال حاضر «نه تنها مأمنی برای سران این گروه و خانواده‌های آنها است بلکه در کنار اعطای آزادی حرکت بیشتر به آنها، اسناد سفر، گذرنامه و کارت شناسایی و دیگر پشتیبانی لجستیکی لازم را برای اعضای این گروه فراهم می‌کند.»

او همچنین اعلام کرد که همکاری‌های ایران و القاعده از سال ۲۰۱۵ میلادی یعنی همزمان با توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها تغییر یافته است.

او گفت: «همه چیز در سال ۲۰۱۵ تعییر کرد؛ همان سالی که دولت اوباما و سه کشور اروپایی آلمان و فرانسه و بریتانیا در حال نهایی کردن برجام بودند.» او سطح این تغییرات را به گستردگی یک «دریا» توصیف کرد اما توضیح نداد که چه چیزی باعث شده تا در این سال تهران رویکرد خود را در قبال القاعده تغییر دهد.

از: یورونیوز

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.