محرومیت مهسا فروهری، شهروند بهایی از ادامه تحصیل/ سند

یکشنبه, 28ام دی, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – مهسا فروهری، شهروند بهایی ساکن کرج از ادامه تحصیل محروم و برای دهمین سال متوالی پس از ثبت نام در سامانه سازمان سنجش به‌جهت ورود به دانشگاه‌های بدون کنکور که بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش دانشجو می‌کند علیرغم دارا بودن معدل بالای ۱۹ با پیغام “نقص پرونده” روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در ادامه محرومیت شهروندان بهایی از تحصیلات دانشگاهی، مهسا فروهری، شهروند بهایی ساکن کرج از ادامه تحصیل محروم شد.

مهسا فروهری که در سال‌های گذشته و پس از بارها قبولی در کنکور بدلیل بهائی بودن با بهانه نقص پرونده از ورود به دانشگاه محروم شده بود سال جاری نیز پس از ثبت نام در سامانه سازمان سنجش بجهت ورود به دانشگاه‌های بدون آزمون که بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌کنند مجددا به دلیل بهائی بودن در سایت سازمان سنجش با پیغام “نقص پرونده” مواجه و از ورود به دانشگاه های بدون کنکور نیز محروم شده است.

هرانا پیشتر نیز هویت دستکم ۲۱ تن از شهروندان بهایی که در جریان کنکور ۹۹ با این پیغام مواجه شده و از ادامه تحصیل محروم شده‌اند منتشر کرده بود.

این شهروندان تحت عناوین مختلفی از جمله “نقص پرونده” و “تحقیقات در پرونده” از تحصیل محروم شده‌اند. گزینه نقص در پرونده یک ترفند متداول است که عمدتا از سال ۱۳۸۵ در این موارد برای محروم کردن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل به کار گرفته شده است.

علیرغم نص صریح قانون، طبق مصوبه محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند.

هر ساله گزارشات زیادی از محروم شدن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. این موضوع حتی افرادی را که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند نیز در بر می‌گیرد.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی و به خصوص محروم کردن دانشجویان بهایی از حق تحصیل اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

گفتنی است بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران تنها ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد، به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.