شهامت، شرارت، ندامت، و ملامت دونالد ترامپ

یکشنبه, 28ام دی, 1399
اندازه قلم متن

جمشید ایرانی وکیل دیوانعالی آمریکا

جامعه زخم‌دیده و شوکه شده آمریکا با نجات از یک شورش دست‌راستی‌های افراطی فصل جدیدی را شروع می‌کند

دروغ‌گویی، عوام‌فریبی، شایعه‌پراکنی، تهدید مخالفان، و تلاش برای  سلب ‌اعتبار از رسانه‌های جمعی از سوی دونالد ترامپ، از دوران مبارزات انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ آغاز شد- MANDEL NGAN / AFP

ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، جوزف بایدن، چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا، با ادای سوگند وفاداری به قانون اساسی آمریکا و حمایت و حفاظت منافع آمریکا و احیای کشوری بر مبنای قانون و ایجاد آرامش زندگی و اقتصادی برای ملت آمریکا، سکان‌دار کشتی‌ای می‌شود که در چهار سال گذشته دچار توفان و تلاطم داخلی و خارجی شده است و در قالبی شکسته و گسیخته، در انتظار نجات، چشم به ناجی خود دوخته است. در طول ۲۴۰ سال تاریخ آمریکا، بایدن دومین رئیس جمهوری کاتولیک خواهد بود و قرار است سوگند او توسط جان رابرتز، رئیس دیوان‌عالی آمریکا، بر روی انجیلی با قطر ۱۵ سانتیمتر ادا شود که خانواده بایدن از سال ۱۸۹۳ نگاه‌دار آن بوده‌اند.

چنین مراسمی، هر چهار سال یک بار با شکوه و جلال فراوانی با پیاده‌روی رئیس جمهوری جدید پس از ادای سوگند و تحلیف در مقابل ساختمان کنگره آمریکا به طرف کاخ سفید، انجام می‌گیرد. اما امسال جامعه زخم‌دیده و شوکه شده آمریکا با نجات از یک شورش دست‌راستی‌های افراطی به کنگره آمریکا برای براندازی حکومت و اصول دموکراسیِ حاکم بر آن، با قلبی آزرده و فکری نگران، فصل جدیدی را در سایه قدیمی‌ترین قانون اساسی جهان شروع می‌کنند.

بی‌تردید، وقایع ششم ژانویه و یورش چند هزار تن افراد تندرو به محل کنگره که درحال رسیدگی و اعلام نهایی برنده انتخابات سوم نوامبر بود، نویسنده این مقاله را به یاد هجوم چند صد ایرانی به ساختمان سابق سفارت آمریکا در تهران می‌انداخت، با این تفاوت که در حمله به ساختمان کنگره، مهاجمان موفق نشدند، اما در حمله به ساختمان سفارت آمریکا، مهاجمان (به خیال خود) پیروز شدند. شکست شورشیان کنگره به پیروزی آزادی در آمریکا انجامید، و پیروزی شورشیان به ساختمان سفارت آمریکا در تهران، به شکست آزادی در ایران منتج شد. در چنین مواردی، ارزش حکومت قانون متجلی، و باعث افتخار و تداوم سالم آن جامعه می‌شود.

دروغ‌گویی، عوام‌فریبی، شایعه‌پراکنی، تهدید مخالفان، و تلاش برای  سلب ‌اعتبار از رسانه‌های جمعی از سوی دونالد ترامپ، از دوران مبارزات انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. ترامپ فردی خودشیفته، خودخواه، خود بزرگ‌بین، مستبد، بدون تجربه حکومتی، اما پر از تجربه حاکمیتی بود. او وفاداری به خود را شرط اول خدمت به دولت آمریکا را قرار داد، به وزیران خود دستور می‌داد، و در مواردی که دستورات غیرقانونی او اطاعت و اجرا نمی‌شد، آن‌ها را با عناوینی نظیر «بی عرضه، خرفت و احمق» از سمت‌های دولتی خود اخراج می‌کرد و افراد «مطیع» را به جانشینی آنها برمی‌گمارد.

او چنین رفتاری را به دولت‌های دیگر نیز تحمیل می‌کرد. با تهدید، ارعاب و رشوه‌های اقتصادی، مکزیک و کشورهای آمریکای مرکزی را مجبور ساخت تا از ورود پناهجویان به آمریکا جلوگیری کنند. با تهدید و ارعاب نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس و سنای آمریکا، ۱۵ میلیارد دلار بودجه نظامی آمریکا را به احداث ۷۰ کیلومتر دیوار مرزی مکزیک اختصاص داد. کودکان و اطفال شیرخوار را در زندان‌های اداره مهاجرت از مادران خود جدا می‌‌کرد و در محل‌هایی چند هزار کیلومتر دورتر نگهداری می‌کرد تا آنها مجبور شوند با تحویل فرزندان خود، داوطلبانه به کشورشان بازگردند. هرزمانی قانون را سد اجرای اهداف خود می‌دید، با توسل به «فرمان اجرایی» خواسته خود را عملی می‌کرد. او مانع ورود مسلمانان به آمریکا شد و پس از گذشت بیش از یک سال، آن امریه خود را با دستور دیوان‌عالی تعدیل کرد.

او در امور قضات دادگاه‌های مختلف نیز دخالت، و احکام خود را به آنها تحمیل می‌کرد. قضاتی را منصوب می‌کرد که با او هم‌عقیده بودند، یا آنها را با شرایط صدور احکام ویژه‌ای به کار می‌گمارد. با آن که قوه قضاییه مستقل از قویه مجریه است، به وزیر دادگستری دستور عزل و نصب دادستان‌ها را می‌‌داد و در نهایت، او را با عنوان «ترسو و بی‌عرضه» برکنار کرد.

او همچنین با تکیه بر نیاز دولت اوکراین به بودجه تخصیصی کنگره آمریکا، از رئیس جمهوری آن کشور ‌خواست تا به عنوان «معامله‌ای پایاپای»، مدارکی علیه رقیب انتخاباتی خود، جوزف بایدن، تهیه و تنظیم کند و در اختیار او و رسانه‌ها قرار دهد. این عمل باعث استیضاح او در فوریه سال ۲۰۱۹ شد.

پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر ۲۰۲۰، او شکست انتخاباتی خود را هرگز نپذیرفت و با ادعای تقلب در انتخابات و توسل به دادگاه‌ها، اذهان عمومی را آلوده کرد.  پس از شکست در تمام دادگاه‌ها، کوشید تا سرپرست جمهوری‌خواهِ انتخابات در ایالت جورجیا را با تهدید، به دستبرد به نتیجه انتخابات و تغییر نتایج آن به نفع خود وادار سازد. او در تماسی تلفنی، علنا به وی دستور داد: «هر طور شده برایم ۱۱ هزار و ۸۸۰ رای پیدا (جور) کن.» پس از افشای آن رسوایی، معاون خود، مایک پنس، را که طبق سنت مسئول اعلام نتایج نهایی انتخابات در جلسه ششم نوامبر در سنای آمریکا بود، تحت فشار قرار داد تا با نادیده گرفتن بیش از ۸۰ میلیون آرای مردم به جوزف بایدن، خود او را برنده انتخابات معرفی کند. اما در جلسه نهار آن روز، معاون وی اعلام می‌کند که قانون اجازه چنین کاری را به او نداده است و با پوزش از ترامپ، برای اعلام نتیجه نهایی و رسمی انتخابات راهی کنگره آمریکا می‌شود.

ساعت یک بعد از ظهر ۶ ژانویه، زمانی که طبق تشریفات انتخاباتی، نتیجه نهایی آرای «کالج انتخاباتی» در کنگره رسیدگی و اعلام می‌شد، با تحریک، تهییج و تشویق طرفداران خود که در یک کیلومتری کنگره به سخنرانی او گوش می‌دادند، آن‌ها را برای گرفتن «حق خود» به راهپیمایی به جانب ساختمان کنگره هدایت کرد. پس از یورش آن جماعت به کنگره و محافظانِ آن که به ورود غیرقانونی به کنگره، صدمه زدن به بخش‌هایی از عمارت، و مرگ پنج نفر انجامید، «رهبر شورشیان» باز هم در هدف خود شکست خورد، و این بار به اتهام تحریک هوادارانش به براندازی حکومت دموکراسی، با  ۲۳۲ رای موافق (از جمله شامل ۱۰ رای از جانب نمایندگان جمهوری‌خواه) در مقابل ۱۹۷ رای مخالف، برای بار دوم مورد استیضاح قرار گرفت. اف‌بی‌آی اعلام کرده است که با دستیابی ۱۴۰ هزار قطعه فیلم و عکس موفق شده است تا کنون ۲۷۵ تن از شورشیان را شناسایی کند و با یاری ۹۸ دادستان، آن‌ها را محاکمه خواهد کرد.

دونالد ترامپ سومین رئیس جمهوری آمریکا است که استیضاح می‌شود، و نخستین رئیس جمهوری آن کشور که در یک دور ریاست جمهوری خود، دو بار استیضاح شده است. محاکمه ترامپ در سنای آمریکا، قرار است پس از تحلیف مراسم سوگند جوزف بایدن انجام گیرد. چنانچه او محکوم شود، به اتهام خیانت به آرمان‌های قانون اساسی، برای همیشه از دستیابی به مشاغل دولتی منع، و از دریافت حقوق دائم ۲۰۰ هزار دلار، همراه با یک میلیون دلار هزینه سفر و یک میلیون دلار هزینه دفتر در سال،  محافظ  مجانی تا پایان عمر، و دفن در گورستان ملی آرلینگتون محروم خواهد شد.

ترامپ در شرایطی از مقام ریاست جمهوری کنار می‌رود که تنها ۲۹ درصد مردم آمریکا از نحوه اداره کشور توسط وی راضی هستند و با توجه به مرگ بیش از ۴۰۰ هزار آمریکایی به علت ابتلا به ویروس کرونا،  ۶۸ درصد مردم آمریکا معتقدند که او مدیری لایق، دلسوز، وفادار، و مسئولی برای آمریکا نبوده است.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.