قطع برق؛ هشدار مقام‌ها درباره گران شدن محصولات غذایی و افزایش سرقت

یکشنبه, 28ام دی, 1399
اندازه قلم متن

خاموشی‌های ناشی از قطع برق در حالی در برخی مناطق کشور همچنان ادامه دارد که فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی درباره کمبود و گرانی محصولات غذایی طی هفته‌های آینده هشدار داده و نیروی انتظامی هم می‌گوید تاریکی‌ها منجر به بالارفتن آمار سرقت می‌شود.

محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی ایران، روز یکشنبه ۲۸ دی‌ماه به خبرگزاری ایلنا گفت: «تاثیر قطع برق در صنایع غذایی خیلی سریع خود را نشان می‌دهد و بازار حداکثر تا چند هفته بعد با کمبود و گرانی محصولات روبه‌رو می‌شود.»

او در همین زمینه به ضرورت تشکیل ستاد بحران در صورت ادامه قطع برق و تاثیر آن بر «کمبود عرضه» و «نوسانات شدید قیمتی» اشاره کرد.

نقاشی در ادامه بر تاثیر خاموشی‌های اخیر بر صنایع اشاره کرد و گفت:‌ «با قطعی برق وقفه در تولید مواد غذایی اتفاق می‌افتد که علاوه بر تولید‌کننده،‌ مصرف‌کننده را نیز متضرر می‌کند.»

همزمان با هشدار این مقام صنفی، در برخی استان‌ها مقام‌های محلی با اشاره به ادامه خاموشی‌ها از توقف فعالیت کارخانه‌ها، بیکاری کارگران و سردرگمی کارگران خبر می‌دهند.

در مازندران برق برخی صنایع از جمله شرکت شهرک صنعتی جویبار و سیمان نکا قطع شده، مدیرعامل شرکت توزیع برق می‌گوید «با توجه به افت فشار سوخت گاز در افزایش مصرف، با صنایع قرار گذاشتیم که بارشان را کاهش دهند تا برق مشترکان خانگی خاموش نشود.»

در آذربایجان شرقی نیز یونس ژائله، رییس اتاق بازرگانی تبریز، ضمن اشاره به «خسارت‌های سنگین» واحدهای تولیدی و صنعتی گفته است:‌ «در وسط فصل زمستان انتظار داریم تا حداقل قبل از قطع برق اطلاع کوچکی به واحدهای تولیدی و صنعتی داده شود.»

سعید پورآبادی، رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی،‌ به تاثیر قطع برق بر خرابی ماشین‌آلات و قطعات برقی، ایجاد هزینه‌های اضافی، بیکاری کارگران و سردرگمی کارفرمایان در این استان اشاره کرده است.

در پایتخت کشور نیز قطع برق برخی صنایع و مشترکان خانگی همچنان ادامه دارد. مدیرعامل کارخانه سیمان تهران می‌گوید قطع برق این واحد صنعتی چهار روزه شده و تولید کارخانه به صفر رسیده است.

همزمان مدیرکل امور بین‌الملل شرکت توانیر اعلام کرده مشترکانی که وسایل برقی آن‌ها به دلیل قطع برق بدون برنامه آسیب دیده است، می‌توانند به سایت «برق من» مراجعه و با ارسال مستندات خسارت خود را دریافت کنند.

 

هشدار درباره افزایش سرقت

از سوی دیگر نیروی انتظامی که پیشتر درباره خطر افزایش تصادف به دلیل تاریکی‌ها هشدار داده بود، اکنون می‌گوید با خاموشی خیابان‌ها سرقت افزایش می‌یابد.

مهدی حاجیان، سخنگوی ناجا، در همین زمینه به خبرگزاری ایسنا گفت: «به عنوان مثال، اگر در یک خیابانی روشنایی کم باشد یا خاموش باشد، مطمئنا سرقت زیاد می‌شود.»

او افزود:‌«ما به عنوان پلیس اعتراض هم می‌کنیم، اما فقط ما نقش نداریم،‌ در این مثال اداره برق هم نقش دارد.»

این مقام انتظامی اشاره کرد در قرارگاه مبارزه با سرقت، پلیس در پی روشن کردن سهم دستگاه‌های دولتی در وقوع سرقت است.

پیش از این پلیس راهور اعلام کرده بود ۴۴ درصد تصادف‌های منجر به فوت تهران مربوط به ساعات تاریکی هوا است و دستگاه‌‌های مقصر باید درباره آن به مراجع قضایی پاسخ دهند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.