صادرات نفت ایران «روزانه ۹۰۰ هزار بشکه» اعلام شد

جمعه, 3ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

نمایی از تاسیسات نفتی ایران در جزیره خارک

نمایی از تاسیسات نفتی ایران در جزیره خارک

الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس ایران، به نقل از وزیر نفت گفت که ایران «اکنون حدود ۹۰۰ هزار بشکه نفت در روز» صادر می‌کند.

به گفته آقای نادران، بیژن نامدار زنگنه به نمایندگان مجلس گفته است در صورت این که «شرایط سیاسی تغییر کند و خارجی‌ها اجازه صادرات بدهند» و ایران بتواند در یک دوره سه ماهه ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند، صادرات نفت ایران به ۲.۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

وزیر نفت ایران نیز روز جمعه سوم بهمن، به خبرگزاری ایرنا گفت: «صادرات نفت ایران و دسترسی به پول آن در روزهای اخیر به شدت افزایش داشته» است، ولی تاکید کرد که «در موقعیتی نیستم که مقدار صادرات را اعلام کنم».

الیاس نادران و بیژن زنگنه به کشورهایی که نفت به آنها صادر شده،‌ اشاره نکرده‌اند.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس همچنین گفته است شرایطی که زنگنه مطرح کرده «سخت است» و درخواست تغییر شرایط برای «امکان صادرات بیشتر» به معنای «فشار‌های سیاسی برای سازش و کوتاه آمدن حاکمیت» است.

اعلام آمار جدید صادرات نفت ایران و بحث‌ه درباره چگونگی فراهم شدن شرایط صادرات بیشتر که دو روز پس از روی به کار آمدن دولت بایدن رخ می‌دهد به طور عمده با انتظارات مطرح درباره بازگشت دولت بایدن به برجام و مذاکره احتمالی ایران و آمریکا مرتبط است.

قبل از تحریم‌های آمریکا، تولید نفت خام ایران حدود ۳.۸ میلیون بشکه بود که ۲.۱ میلیون بشکه آن صادر می‌شد. ایران همچنین روزانه ۴۰۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشت.

با این حال بر اساس برخی گزارش‌ها، در ماه‌های گذشته کل صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به ۳۰۰ هزار بشکه افت کرده بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز ۲۶ دی‌ماه در گزارشی اعلام کرد که درآمد خالص صادرات نفت و محصولات نفتی ایران در ۹ ماه سال ۲۰۲۰ تنها ۱۱ میلیارد دلار شده است.

بر اساس این گزارش، ایران سال ۲۰۱۸ حدود ۶۷ میلیارد دلار درآمد خالص از محل صادرات نفت و محصولات نفتی داشت.

آمریکا اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و از پاییز همان سال تحریم‌های نفتی علیه ایران را به اجرا گذاشت. همچنین آمریکا اردیبهشت ۹۸ معافیت مشتریان ایران برای خرید نفت از جمهوری اسلامی را متوقف کرد.

محدودیت صادرات نفت ایران بر مبادلات اقتصادی ایران با شرکای عمده تجاری و سیاسی‌اش نیز تاثیر زیادی گذاشته است.

بر اساس آمارهای سایت گمرک چین، واردات نفت چین از ایران در سال گذشته به ۱.۳ میلیارد دلار رسیده، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷ میلیارد دلار بود.

ایران پارسال روزانه نزدیک ۸۰ هزار بشکه نفت به چین تحویل داده است، در حالی که در سال ۲۰۱۹ این رقم حدود ۳۰۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۰۰ هزار بشکه بود.

چین تنها مشتری سنتی ایران است که علنا خرید نفت از جمهوری اسلامی را ادامه می‌دهد، اما حجم وارداتش به شدت کاهش یافته است.

سوریه و ونزوئلا نیز که هر دو از طرف آمریکا تحریم شده‌اند، نفت خام و محصولات نفتی از ایران وارد می‌کنند.

منبع: تسنیم، ایرنا، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.