وزیر خارجه آمریکا: تا توافق با ایران فاصله داریم و با متحدان خود درباره آن گفت‌وگو خواهیم کرد

پنجشنبه, 9ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه، هشتم بهمن در نخستین نشست خبری خود، با تاکید براینکه « تا رسیدن به توافق با ایران، فاصله داریم»، گفت: ما با متحدان خود در مورد توافق طولانی مدت با ایران، گفت‌وگو خواهیم کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرد تا زمانی که ایران به تعهدات خود عمل نکند ما به توافق هسته‌ای بر نمی‌گردیم.

بلینکن همچنین افزود که موضع جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، نیز که آن را به روشنی اعلام کرده، همین بوده است.

او گفت: «رییس جمهور بایدن گفته است اگر ایران به اجرای کامل از تعهدات خود در برجام بازگردد، آمریکا نیز اقدام مشابهی خواهد کرد.»

این درحالی است که حسن روحانی، رییس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه درباره موضع دولت جدید آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای، گفت: «توپ برای برجام در زمین واشینگتن است.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین به تاکید بایدن بر گفت و گو با متحدان آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران اشاره کرد و گفت که تاکید رییس جمهوری آمریکا این است که ما با متحدان و شرکایمان از آن به عنوان زمینه‌ای برای توافقی که ما آن را بلندتر و قوی‌تر می‌خوانیم، برای رسیدگی به تعدادی از مسائل دیگر به شدت مشکل‌ساز در رابطه با ایران، استفاده خواهیم کرد.

آنتونی بلینکن با تاکید بر نقض توافق هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد که  ایران در چند زمینه مختلف به تعهدات خود پایبند نیست و اگر تصمیم بگیرد که به انجام تعهدات خود برگردد زمان می‌برد و ما نیز زمان نیاز داریم تا پایبندی آنها را به تعهداتشان بررسی کنیم.

وزیر خارجه آمریکا افزود که در صورت بازگشت ایران به توافق هسته‌ای، ما یک تیم تخصصی برای گفت‌وگو درباره بازگشت به این توافق تشکیل می‌دهیم.

آنتونی بلینکن هفته گذشته در جلسه بررسی صلاحیت‌ خود در کمیته روابط خارجی مجلس سنا درباره برنامه هسته‌ای  ایران نیز با تاکید بر اینکه ایران با دست‌یابی به سلاح هسته‌ای، ایرانی خواهد بود که از قبل آن هم خطرناک‌تر است، اضافه کرد: «ما مسئولیت فوری داریم تا هر آنچه می‌توانیم انجام دهیم.»

او گفت: اکنون «زمان گریز» در برنامه هسته‌ای ایران -زمانی که ایران برای تولید اورانیوم کافی برای یک سلاح نیاز دارد- به حدود سه یا چهار ماه رسیده است در حالی که در توافقنامه هسته‌ای این زمان بیش از یک سال بود.

بلینکن همچنین گفت که فعالیت‌های مخرب و برنامه‌های موشکی ایران نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

این درحالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،  سوم بهمن ماه از جو بایدن رییس جمهوری آمریکا خواست که «بدون تغییر شرایطی که با مذاکرات دقیق به دست آمده» تحریم‌های وضع شده از سوی دولت پیشین واشینگن علیه تهران را لغو کند.

ظریف در یادداشتی در نشریه «فارن افرز» درباره مذاکرات احتمالی آینده میان ایران و آمریکا نوشت که «ابتکار عمل» در دستان دولت جدید آمریکاست و «پنجره فرصت به روی دولت جدید آمریکا برای همیشه بازنخواهد بود».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از بایدن خواست که در اولین اقدام «به جای تلاش برای بهره‌برداری» به «جبران خسارت» سیاست و تحریم‌های دولت پیشین آمریکا علیه ایران بپردازد و تحریم‌هایی را که آمریکا پس از خروج از برجام دوباره برقرار کرده، لغو کند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.