دکتر ژیائو وانگ گروگان سابق جمهوری اسلامی: رژیم ایران جاه‌طلب، توطئه‌گر، اقتدارگرا و فاسد است و با ظلم بر مردم حکومت می‌‌کند

جمعه, 8ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن
 
کیهان لندن: دکتر ژیائو وانگ پژوهشگر چینی‌- آمریکایی که سه سال و نیم در ایران گروگان بود در یادداشتی در روزنامه «وال‌استریت ژورنال» به بیان تجربیات خود در زندان‌های جمهوری اسلامی پرداخته و با اشاره به اینکه آمریکاستیزی در رژیم ایران مبنای ایدئولوژیک دارد به دولت بایدن توصیه کرده از تمام اهرم‌های فشار برای مهار رژیم ایران استفاده کند.

دکتر وانگ در این نوشتار با اشاره به فشارهای جمهوری اسلامی، اروپا و ترقی‌خواهان داخل آمریکا به دولت بایدن برای احیای برجام می‌نویسد در هیأت حاکمه آمریکا «یک تفکر رسمی پیرامون یک باور منحصر به فرد و غلط» وجود دارد و آن این است که ایالات متحده در گذشته با ایران بدرفتاری کرده و حالا باید از جمهوری اسلامی دلجویی کند!

او می‌گوید: «من این دیدگاه را می‌فهمم زیرا در دورانی به من آموختند که باورش کنم. این ذهنیت همان چیزی است که مرا در سال ۲۰۱۶ قانع کرد می‌توانم با خیال راحت برای تحقیق درباره پایان‌‌نامه خود به ایران بروم اما خوش‌بینی من بی‌جا بود زیرا مدت زیادی از ورودم به ایران نگذشته بود که توسط رژیم وحشی جمهوری اسلامی زندانی شدم و بیش از سه سال گروگان بودم.»

این پژوهشگر چینی‌تبار توضیح می‌دهد «وقتی به ایران رفتم، نسبت به خاورمیانه یک دیدگاه آکادمیک داشتم. یک آموزه‌ی تکراری را نیز در ذهن جذب کرده بودم که می‌آموخت اسلام سیاسی در واکنش به استعمار و امپریالیسم غرب به وجود آمده و غرب- به ویژه رفتار خاورمیانه‌ای آمریکا- مسئول اصلی هرج و مرج منطقه است.»

بسیجی‌ها در حال آتش زدن پرچم آمریکا و اسرائیل

وانگ می‌نویسد «استادان در دانشگاه یاد می‌دادند که از زمان تأسیس جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹، رفتار آمریکا با آن ملغمه‌ای از تعارفات شرقی و تجاوزات امپریالیستی بوده است». او می‌گوید: «من اعتقاد داشتم که نقش آمریکا در کودتای ۱۹۵۳ (امرداد ۱۳۳۲) که باعث سقوط دولت محمد مصدق شد تمام مشکلات و اشتباهاتی را که در رابطه ایران و آمریکا وجود دارد توضیح می‌دهد و در حالیکه متقاعد شده بودم دشمنی ملاها نسبت به آمریکا مبالغه‌‌آمیز است، در عین حال رفتارهای شرورانه رژیم ایران را به عنوان بخشی از تبلیغات آمریکایی می‌دیدم.»

وی در ادامه می‌نویسد: «از آنجا که باور داشتم سیاست خارجی آمریکا عامل این مشکلات است گمان‌ می‌کردم به محض اینکه فشارها از رژیم ایران برداشته شود آنها دست از دشمنی با آمریکا بر می‌دارند و با آغوش باز روابط خود با آمریکا را عادی می‌کنند.»

استقبال برایان هوک مسئول پیشین امور ایران در وزارت خارجه دولت ترامپ از وانگ در فرودگاه زوریخ استقبال کرد

دکتر ژیائو وانگ اردیبهشت ۱۳۹۹ پس از تحمل ۴۰ماه زندان با مسعود سلیمانی پژوهشگر ایرانی در زمینه سلول‌های بنیادی که مهرماه ۹۷ هنگام ورود به آمریکا به اتهام نقض تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی بازداشت شد مبادله شد.

وی در ادامه می‌نویسد: «تصور من این بود که چون یک آدم سیاسی نیستم و کارم تحقیق و پژوهش در زمینه‌ی تاریخی است در ایران کسی کاری به کارم ندارد. تصور کنید وقتی وزارت اطلاعات مرا به اتهام جاسوسی در اوت ۲۰۱۶ دستگیر کرد چقدر شوکه شدم! آنهم درست اندکی پس از امضای برجام که به نظر می‌رسید آمریکا و ایران بیشتر از هر زمان دیگری به هم نزدیک شده‌اند! مرا به سلول انفرادی انداختند و مجبور به اعتراف چیزهایی کردند که بازجو می‌دانست من انجام نداده‌ام و به ۱۰ سال زندان محکوم شدم.»

او می‌گوید: «بازجو به من فهماند تنها جرم من آمریکایی بودن است. او گفت قرار است در ازای آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده‌ی ایران آزاد شوم که در نهایت در سال ۲۰۱۹ مبادله و آزاد شدم.»

دکتر ژیائو وانگ با تأکید بر اینکه «چهل ماه زندان در شرایط وحشتناک به من درس‌های تازه‌ای از روابط ایران و آمریکا داد» می‌گوید: «جمهوری اسلامی یک قدرت جاه‌طلب است و نه یک قدرت سازنده! قدرت فاسد و تباهکاری که با صدور انقلاب و تروریسم از طریق گروه‌های نیابتی‌ با هدف نفوذ در خاورمیانه خود را گسترش می‌دهد. در داخل کشور نیز ملاها در عمل به وعده‌های سیاسی و اقتصادی خود به مردم ایران شکست خورده‌اند و با ظلم و ستم قدرت‌شان را حفظ می‌کنند.»

این محقق چینی- آمریکایی خطاب به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آکادمیک غرب تأکید می‌کند: «در تمام سال‌هایی که در برج‌های عاج دانشگاهی تحصیل کردم هیچ چیز به اندازه حقایقی که در زندان‌های ایران با آن روبرو شدم مرا از واقعیت آگاه نکرد. من متوجه شدم ایرانیان از پیش می‌دانستند دشمنی رژیم با ایالات متحده واکنشی نیست، بلکه یک کُنش است که ریشه در ایدئولوژی ضدآمریکایی و ضدامپریالیستی زمامدارانش دارد. تهران علاقه‌ای به عادی ساختن روابط با واشنگتن ندارد و برای رژیم ایران ادامه دشمنی ابدی با غرب حیاتی است و سرشتی جدایی‌ناپذیر از هویت رژیم دارد.»

دکتر ژیائو می‌گوید جمهوری اسلامی حسن نیّت اوباما برای رابطه با ایران را نه یک اقدام دوستانه بلکه «دست چدنی زیر دستکش مخملی» قلمداد می‌کرد. او تأکید کرده «رژیم انقلابی ایران قدرتش را از طریق توطئه و دسیسه حفظ می‌کند و همه چیز را از همین دریچه می‌بیند.»

او با توجه به تجربیات و مطالعاتش به مقامات آمریکایی هشدار می‌دهد اعتماد دوباره به رژیم ایران اشتباه است و جمهوری اسلامی نیز هرگز به ایالات متحده اعتماد نکرده و نخواهد کرد.

دکتر وانگ در ادامه عنوان کرد: «در تابستان ۲۰۱۶ وقتی در اوین زندانی شدم بازجو به من گفت او و همکارانش مشتاق‌اند دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب ‌شود  و البته نه به این دلیل که او را یک رهبر عملگرا می‌دانستند که می‌توانند با او معامله کنند بلکه به این خاطر که مواضع ترامپ تقابل بیشتر در برابر شیطان بزرگ را توجیه می‌کند.»

دکتر ژیائو وانگ در پایان مقاله خود نوشته است: «تهدیدات جمهوری اسلامی هرگز آرام نمی‌گیرد بلکه می‌بایست با آن مقابله کرد تا مهار شود. فقط ایالات متحده است که توانایی هدایت چنین اقدامی را دارد. در ۴۲ سال گذشته رژیم ایران نشان داد فقط وقتی رفتارش را تغییر می‌دهد که زیر فشار بین‌المللی به رهبری آمریکا قرار می‌گیرد. اگر دولت بایدن بدون گرفتن امتیازاتی فراتر از مسائل اتمی از تهران به برجام بازگردد چشم خود را به روی تمام اهرم‌های ایالات متحده در قبال این رژیم بسته است.»

او تأکید کرده «دیپلماسی بدون اهرم فشار نمی‌تواند موفق باشد و بایدن فقط با نشان‌دادن قدرت اراده می‌تواند به پیشرفت واقعی در مهار تهدیدات رژیم ایران علیه صلح امیدوار باشد.»

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.