گزارشی از آخرین وضعیت محمد بیگی در زندان تهران بزرگ

سه شنبه, 3ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – محمد بیگی، زندانی سیاسی و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ دوران محکومیت ۶ سال و ۶ ماهه خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند. آقای بیگی در تاریخ ۲ آذرماه ۹۸ و در جریان اعتراضات سراسری توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و پس از ۳۳ روز از بازداشتگاه این نهاد امنیتی به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد بیگی، زندانی سیاسی و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ دوران محکومیت ۶ سال و ۶ ماهه خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند.

آقای بیگی در تاریخ ۲ آذرماه ۹۸ و در جریان اعتراضات سراسری توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به هدایت منتقل شد. وی پس از ۳۳ روز با پایان مراحل بازجویی به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

این شهروند ۲۰ آذرماه همان سال در بخش نخست پرونده خود توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شهریار به ریاست قاضی برجسته از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. این محکومیت با تسلیم به رای به ۲ سال و ۶ ماه زندان تقلیل یافت.

محمد بیگی همچنین در بخش دوم پرونده توسط شعبه ۱۰۱ کیفری شهریار به ریاست قاضی سلیمانی از بابت اتهاماتی از جمله اخلال در نظم عمومی، تخریب اموال عمومی، غارت اموال عمومی و تحریق اموال عمومی” مورد محاکمه قرار گرفته و در تاریخ ۲۵ آذرماه ۹۸ رای دادگاه به او ابلاغ شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال زندان در خصوص اتهام تحریق اموال عمومی برای او قابل اجرا بود.

در حالی که احکام صادره در دو دادگاه پس از تجمیع نهایتا توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر به ۵ سال زندان کاهش پیدا کرده بود در تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه ۹۹ محکومیت او پس از پذیرش درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور به ۶ سال و ۶ ماه زندان تبدیل شد.

لازم به اشاره است اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی های اعتراضات این اعتراضات را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس گزارشات نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن نیز در پی این اعتراضات خونین جان باختند.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.