اتهام رئیس سابق بانک مرکزی: به باد دادن ۳۰ میلیارد دلار و ۶۰ تن طلا

چهارشنبه, 15ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

حسن روحانی پیش‌تر از سیف دفاع کرده و قوه قضائیه را بی‌اخلاق و کم‌اطلاع خوانده بود

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی- تسنیم

علی القاصی‌مهر، دادستان عمومی و انقلاب تهران از محاکمه ولی‌الله سیف، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی خبر داد.

به گفته دادستان تهران «در نتیجه نقض مقررات و ترک فعل‌ها از سوی رئیس کل سابق بانک مرکزی»، علاوه بر وقوع اخلال در نظام اقتصادی، «۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار منابع ارزی و ۶۰ تن ذخایر طلا تضییع شده است.»

ولی‌الله سیف نخستین رئیس کل بانک مرکزی در دولت روحانی بود و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ در این سمت قرار داشت. افزایش قیمت ارز پس از خروج آمریکا از برجام سبب شد تا سیف از سمت خود برکنار شود و عبدالناصر همتی، سفیر وقت ایران در چین جای او را بگیرد.

سیف و دو تن از معاونانش پس از برکناری با اتهام‌های اقتصادی متعددی روبه‌رو شده‌اند.

القاصی‌مهر درباره پرونده مفاسد اقتصادی مسئولان بانک مرکزی در دولت روحانی گفت: «در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ نه ‌تنها قوانین مرتبط با نظام ارزی کشور نقض شده، بلکه تکالیف قانونی دایر بر لزوم تصویب مداخله ارزی و فروش سکه‌های طلا در شورای پول و اعتبار برای پرداخت منابع ارزی به نیازمندان واقعی و جلوگیری از تشکیل بازار واسطه‎‌گری و دلالی نسبت به این منابع نیز رعایت نشد.»

مهم‌ترین اتهام ولی‌الله سیف به دو برنامه او برای کنترل نرخ ارز و طلا برمی‌گردد. حراج سکه طلا یکی از برنامه‌های پیشگیرانه بانک مرکزی پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام بود. از بهمن ۱۳۹۶ حدود ۶۰ تن طلا به صورت سکه پیش‌فروش شد. این طرح نتوانست سبب کاهش قیمت طلا شود و در فاصله کوتاه ۴ ماهه قمیت سکه طلا ۳۰۰ درصد افزایش یافت.

دومین اتهام سیف به واگذاری منابع ارزی برای کنترل قیمت در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ بازمی‌گردد. علی خامنه‌ای نخستین مقام ارشد ایران بود که در مرداد ۱۳۹۷ به‌تندی به بانک مرکزی تاخت و خواستار محاکمه کسانی شد که سبب‌ساز کاهش ارزش پول ملی شده‌اند: «در همین قضایای ارز و سکه گفته شد مبلغ ۱۸ میلیارد دلار از ارز موجود کشور آن‌هم در حالی که برای تهیه ارز مشکل داریم، بر اثر بی‌تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوء‌استفاده کردند.»

خامنه‌ای از قوه قضائیه خواست تا «با کسانی است که با یک تخلف و خطای بزرگ، زمینه‌ساز این مسائل و کاهش ارزش پول ملی شدند» برخورد کند. نتیجه این گلایه و شکایت علی خامنه‌ای، دستگیری وحید مظلومین و چند مقام بانک مرکزی بود. وحید مظلومین چند ماه بعد به اتهام مداخله در بازار سکه و با عنوان «سلطان سکه» اعدام شد.

اما این سخن خامنه‌ای به مذاق حسن روحانی خوش نیامد. او یک سال بعد در یک سخنرانی در یزد پاسخ خامنه‌ای و رسانه‌های وابسته به سپاه که بر موضوع فساد ارزی دولت پافشاری می‌کردند را چنین داد: «یک عده از افرادی که کمی بداخلاق هستند در طول ماه‌های گذشته در برخی از روزنامه‌ها چنین نوشته‌اند که این دولت در سال ۹۷ و با ارز ۴۲۰۰ تومانی، ۱۸ میلیارد دلار را به باد داده است. در این راستا به رییس بانک مرکزی دستور دادم تا تمام پول‌هایی که در سال گذشته در ۶ ماه اول پرداخت کرده را فهرست و اعلام کند و در این زمینه اخیرا نامه آن را به من داده است و از ایشان خواستم که این نامه را منتشر کند. یک عده آدمی که نه اخلاق و نه ایمان دارند و نه با منافع ملی آشنا هستند چنین می‌گویند که پارسال ۱۸ میلیارد دلار گم شده است لذا بانک مرکزی امروز آمار مربوط به این موضوع را منتشر کرد. براساس گزارش بانک مرکزی از این رقم، ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کالاهای اساسی و درمانی و پزشکی وارد شده است و تمام فهرست آن کاملا مشخص می‌باشد. ۱۲ میلیارد دلار هم کالاهای دیگری وارد شده که لیست همه آن‌ها مشخص است به جز یک میلیارد دلار که اختلاف حساب وجود دارد و در این زمینه به تعزیرات اعلام شده که بررسی‌های لازم را انجام دهد. مردم بدانند در این دولت یک ریال یا یک دلار گم نخواهد شد و آن در دوران دیگری بود که میلیاردها دلار گم می‌شد و هنوز هم پیدا نشده است. بنابراین راه را اشتباه نروید.»

حال و با محاکمه سیف در آینده نزدیک به نظر می‌رسد حسن روحانی و دولت او مغلوب مناقشه حراج سکه وارز خواهند بود.

از: ایندیپندنت 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.