نخستین حکم برای یک مقام ایران به جرم تروریسم در اروپا؛ انصراف اسدالله اسدی از تجدیدنظرخواهی، محکومیت ۲۰ سال زندان قطعی شد

چهارشنبه, 15ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

Assadollah Assadi اسدالله اسدی

وکلای اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران می‌گویند او از تقاضای فرجام خود صرف نظر کرده و ۲۰ سال محکومیت تایید شد. از زمان انقلاب این نخستین بار است که یک مقام جمهوری اسلامی در اروپا به اتهام مربوط به تروریسم در اروپا محکوم می‌شود.

 دیمیتری دی بکو، وکیل اسدالله اسدی روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت به خبرنگاران در شهر آنتورپ بلژیک گفت اسدی از تصمیم فرجام‌خواهی دست کشیده، زیرا به باور او «این از ابتدا یک دادگاه سیاسی بوده و او دیگر نمی‌خواهد در این روند شرکت کند».

چهار فوریه۲۰۲۱ برابر با ۱۳ بهمن ۱۳۹۹، دادگاه بلژیک اسدالله اسدی را در قصد و تدارک انجام عمل تروریستی محکوم شناخت و به ۲۰ سال زندان محکوم کرد. بنا به اسناد و شواهد، در سال ۲۰۱۸ او برنامه یک بمبگذاری در تجمع مجاهدین خلق در نزدیکی پاریس را تدارک دیده بود. در آن تجمع چندین فرد سرشناس آمریکایی چون رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک نیز شرکت داشتتد. اسدی قبلاً تقاضای فرجام داده بود اما روز چهارشنبه وکیل او در انتورپ بلژیک گفت اسدی از تقاضای فرجام صرف نظر کرده زیرا صلاحیت دادگاه را برسمیت نمیشناسد.

سفارت ایران در بروکسل ضمن «مردود» خواندن «صلاحیت دادگاه بلژیکی» درباره اسدالله اسدی اعلام کرد: ایران حق خود را برای استفاده از تمامی سازوکارهای حقوقی از جمله پروتکل اختیاری کنوانسیون وین درباره حل و فصل اجباری اختلافات محفوظ می‌دارد.

در حکم دادگاه بلژیکی،‌ مصونیت دیپلماتیک آقای اسدی رد شده بود و دادگاه گفته بود این مصونیت شامل تروریستی نمی‌شود.

دادستان پرونده نیز گفته است دولت بلژیک تضمین داده که مبادله زندانی برای اسدی صورت نخواهد گرفت زیرا قوه قضائیه کشور مستقل از تصمیمات سیاسی است. اسدی در آلمان دستگیر و برای محاکمه به بلژیک تحویل داده شد زیرا دو همدست ایرانی او تبعه و ساکن آن کشور هستند.

دادگاه بلژیک گفته است اسدی یک شبکه اطلاعاتی دولتی جمهوری اسلامی را اداره می‌کرد و از تهران دستور می‌گرفت. بنا بگفته دادگاه، اسدی به عنوان دیپلمات به راحتی از تهران با خود مواد منفجره به وین برده و بعد تحویل همدستان خود داده بود.

این پرونده متهمان دیگری دارد. امیر سعدونی و نسیمه نعامی زوج ایرانی-بلژیکی با آقای اسدی همکاری داشتند.همچنین مهرداد عارفانی، دیگر متهم پرونده است که این سه نفر نیز به تحمل ۱۵ تا ۱۸ سال محکوم شدند.

از: صدای آمریکا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.