کرونا در ایران؛ ۳۰۳ فوتی جدید کرونا در کشور/ شناسایی ۱۱۲۹۱ بیمار دیگر، هشدار در مورد مرگ‌ومیرهای سه‌رقمی و وضعیت «شکننده»

یکشنبه, 26ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

با وجود اعلام رسمی روند نزولی کرونا در ایران طی روزهای گذشته، مقامات بهداشتی این شرایط را «شکننده» توصیف می‌کنند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا شامگاه شنبه، ۲۵ اردیبهشت با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن بیان این که «هنوز نمی‌توانیم بگوییم که خیز چهارم کرونا تمام شده است» افزود: «این که می‌گوییم بیشتر شهرهای کشور نارنجی است، یعنی از حدی که باید، پایین‌تر نیامده و کوچک‌ترین غفلت باعث می‌شود که این شاخه نزولی یک‌جا متوقف شده و سینوسی شود.»

روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت اعلام شد که طی شبانه‌روز گذشته ۱۱ هزار و ۲۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده و ۳۰۳ بیمار دیگر کرونا در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.

وزارت بهداشت ایران در حالی آمار کرونا را به صورت روزانه اعلام می‌کند که منابع مستقل درباره درستی این آمار تردید دارند و آمار واقعی را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند.

بر اساس آخرین گزارش ستاد کرونا در روز شنبه، وضعیت سه شهر کشور قرمز، ۲۶۲ شهر نارنجی و ۱۸۳ شهر زرد اعلام شد.

وضعیت قرمز یا «خیلی پرخطر» به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم ۱۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده باشند.

در وضعیت نارنجی یا «پرخطر» این آمار از هر صدهزار نفر، دست‌کم به شش نفر از صدهزار نفر و در وضعیت زرد یا «خطر متوسط» این رقم به دست‌کم سه نفر از صدهزار نفر می‌رسد.

در همین حال مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا روز شنبه گفت که آمار مراجعه بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها کماکان زیاد است و در مقایسه با نقطه اوج همه‌گیری، تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

آقای مردانی در مورد وضعیت فوتی‌ها در کشور هم گفت که احتمالا تا یک ماه آینده همین وضعیت را خواهیم و شاهد مرگ و میرهای سه رقمی خواهیم بود.

آقای مردانی هم‌چنین درباره خیز پنجم کرونا در کشور در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل انتشار خبر کاهش آمار کرونا هشدار داد و وضعیت نارنجی در بسیاری از شهرهای کشور را «شکننده» توصیف کرد.

در ماه‌های گذشته، شیوع گونه‌های مختلف ویروس جهش‌یافته به افزایش آمار کرونا در ایران دامن زده است.

در همین حال با توجه به واگیری بالا و میزان کشندگی دو ویروس جهش‌یافته اخیر موسوم به «هندی» و «آفریقایی» نگرانی‌ شهروندان از افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان به‌ویژه با توجه به روند کُند واکسیناسیون در کشور افرایش یافته است.

به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا تعداد موارد مثبت ابتلا به این نوع ویروس‌ها تاکنون ۶۰ مورد گزارش شده است.

آقای رئیسی به آمار تفکیکی مبتلایان در استان‌های مختلف بر اساس گونه مورد ابتلا اشاره‌ای نکرد و تنها درباره وضعیت شیوع ویروس‌های جهش‌یافته جدید در استان‌های جنوبی و شرقی هشدار داد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران اولین بار روز ۱۵ اردیبهشت از شناسایی ۳۸ مورد مبتلا و مشکوک به ویروس کرونای جهش‌یافته آفریقایی و ۱۳ مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته هندی در ایران خبر داده بود.

بر اساس اعلام مقامات وزارت بهداشت ایران تا روز ۱۷ اردیبهشت موارد ابتلا به ویروس جهش‌یافته هندی در استان‌های قم، آذربایجان غربی، بوشهر و یزد تائید شده است،‌ اما درباره شهرهای درگیر با ویروس آفریقایی تاکنون گزارشی منتشر نشده است.

با این حال وزیر بهداشت ایران پیش از این درباره شیوع ویروس آفریقایی در استان‌های جنوبی کشور، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و فارس هشدار داده بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان پیشتر در ۲۳ اردیبهشت، شناسایی ۴۴ مورد ابتلا به گونه جهش‌یافته آفریقایی در شهرستان‌های پارسیان، بندرعباس و بندرلنگه در استان هرمزگان را تایید کرده و گفته بود که با توجه به حضور اتباع خارجی در این استان، احتمالا آمارهای واقعی بیش از این موارد خواهد بود.

رد خبر تزریق واکسن فایرز به مسئولان

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دربارهٔ خبری مبنی بر تزریق واکسن فایزر به مسئولان کشور گفت: تا جایی که اطلاع دارم مسئولان واکسن دریافت نکردند.

او تأکید کرد که نگهداری واکسن فایزر به دمای منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد و از آنجا که این زنجیره سرد در کشور رعایت نشده، حتی اگر واکسن فایزر وارد شده باشد، اصلاً ارزش ندارد.

پیش از این گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی دربارهٔ واردات واکسن فایزر و استفاده برخی از مسئولان نظام از این واکسن منتشر شده بود.

چند روز پیش محمود احمدی‌نژاد که برای ثبت نام به عنوان نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور حاضر شده بود بدون استفاده از ماسک در جمع برخی هوادارانش به طعنه گفت که برخی از مسئولان واکسن آمریکایی که از آن به عنوان «جنس خوب» نام برد، دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که عبدالرضا داوری، مشاور سابق آقای احمدی‌نژاد مدعی شده خود محمود احمدی‌نژاد نیز واکسن آمریکایی فایزر زده تا از ویروس کرونا در تجمعات انتخاباتی در امان بماند.

پیشتر سعید نمکی، وزیر بهداشت اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی قرار است واکسن ایرانی کرونا بزند و «حتی یک نفر از مسئولان جمهوری اسلامی تاکنون واکسن نزده» است.

مقام‌های وزارت بهداشت وعده داده‌اند از اواخر بهار که خط تولید داخلی واکسن کرونا شروع به فعالیت می‌کند، واکسیناسیون گسترده را شروع خواهند کرد.

با وجود افزایش یافتن شیوع کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری، واکسیناسیون عمومی در ایران روند بسیار کندی دارد و میزان آن تاکنون به یک درصد جمعیت کشور هم نرسیده است.

از: رادیو فردا

*****

هشدارها درباره موج پنجم کرونا در ایران، همزمان با انتقاد از روند کند واکسیناسیون

در حالی که هنوز برخی از مناطق ایران از پیامدهای مرگبار موج چهارم شیوع کرونا رهایی نیافته، هشدارها نسبت به وقوع احتمالی موج پنجم این بیماری افزایش یافته است؛ همچنین انتقادها به کندی و بی‌برنامگی در واکسیناسیون کرونا نیز بالا گرفته است.

 

تداوم نگرانی از شیوع گونه‌های جهش‌یافته 

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا، از ۶۰ مورد ابتلای قطعی به ویروس جهش‌یافته کرونا در ایران خبر داد و گفت بیشترین نگرانی در این زمینه مربوط به استان‌های جنوبی و شرقی است.

به گفته او، حتی یک مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا در هند نیز در آذربایجان غربی شناسایی شد.

رییسی شامگاه شنبه در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد: «اکنون استان‌های هرمزگان  و سیستان و بلوچستان استان‌هایی هستند که روند نزولی چشمگیری ندارند و در حدی متوقف شدند. در عین حال استان بوشهر و حتی خوزستان، خراسان جنوبی و کرمان و سیستان و بلوچستان استان‌هایی هستند که به ویژه در زمینه ویروس جهش‌یافته در هند و بریتانیا باید بسیار مراقبت کنند.»

او ادامه داد که اگر شیوع گونه‌های جهش‌یافته کرونا در این استان‌ها مهار نشود، خطر شیوع آن «در مناطق دیگر کشور وجود دارد».

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام این که اکنون شهرهای سلماس در آذربایجان غربی، پارسیان در هرمزگان و قلعه‌گنج در کرمان در وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند، گفت: «کوچکترین غفلت باعث می‌شود که ۲۶۳ شهر نارنجی ما مجددا قرمز شوند.»

هشدار رییسی درباره استان آذربایجان غربی در حالی است که مسئولان این استان تاکید دارند که شیوع بالای بیماری همچنان وجود دارد.

جواد آقازاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی روز یکشنبه به ایرنا گفت: «بستری شدگان کرونا در آذربایجان‌غربی طی ۶ هفته گذشته همچنان سه رقمی بوده است.»

امرالله مردانی، دبیر شورای سلامت اهواز نیز با اعلام این که «دیدارهای خانوادگی باعث ۶۰ درصد از موارد ابتلا به کرونا در اهواز شده»، گفت طی دو هفته آینده احتمالا شیوع کرونا در این شهر اوج خواهد گرفت. او علت شیوع را دید و بازدیدهای اخیر اعلام کرد.

فرهاد ابول‌نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، نیز روز یکشنبه اعلام کرد دو خدمه یک کشتی برزیلی که وارد بندر امام شده، به کرونا مبتلا هستند اما «مشخص نیست که کرونای این افراد از نوع جهش‌‌یافته بوده است یا نه.»

 

در یک قدمی موج پنجم

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، شرایط شهرهای با وضعیت نارنجی شیوع کرونا را «شکننده» توصیف کرد.

مردانی گفت مراجعه مبتلایان به کرونا به بیمارستان‌ها «کماکان زیاد است» و نسبت به پیک چهارم فقط «بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.»

او روز یکشنبه به ایسنا گفت اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود «مسلما موج پنجم هم اتفاق خواهد افتاد». 

این عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین تاکید کرد آمار روزانه سه‌رقمی مرگ ناشی از کرونا «احتمالا تا یک ماه آینده» ادامه خواهد داشت.

همچنین روزنامه همشهری چاپ تهران در گزارشی با عنوان «در یک قدمی پیک پنجم»، به نقل از کارشناسان نوشت: «با توجه به شرایط تجمعات انتخاباتی، پس از رای‌گیری با پیک بعدی کرونا مواجه خواهیم شد.»

حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ضمن هشدار درباره وقوع پیک پنجم کرونا در پی برگزاری نشست‌‌های انتخاباتی به این روزنامه گفت:‌ «همه این‌ها شرایط را تشدید می‌کند و به نشست‌های انتخاباتی و برگزاری انتخابات که می‌رسد وضعیت بدی را رقم خواهد زد.»

محمدرضا هاشمیان، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران، نیز برگزاری انتخابات را «به طور قطع» موجب وقوع پیک پنجم کرونا در ایران دانست و هشدار داد: «در این شرایط، حتی نیروهای حمایتی و انتظامی هم در معرض ابتلا قرار دارند.»

هاشمیان به همشهری گفت: «اعلام رنگ‌بندی شهرها، به‌ویژه برای شهرهایی که در وضعیت آبی یا سفید قرار می‌گیرند، تنها به‌شدت گرفتن پاندمی کمک می‌کند. ما باید کشور را به سمت واکسیناسیون پیش ببریم، اگر شهری قرار است قرنطینه شود، به سرعت باید این اتفاق بیفتد.»

 

انتقادها از روند کند و بی‌برنامگی واکسیناسیون

تاکید کارشناسان بر لزوم تسریع واکسیناسیون کرونا در ایران در حالی است که دولت از روز شنبه واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال را آغاز کرده است.

جعفرصادق تبریزی، رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت روز یکشنبه به ایسنا گفت: «جمعیت سالمندان بالای ۸۰ سال کشور حدود یک میلیون و ۱۶۰ نفر است و از این تعداد تا روز شنبه حدود ۷۵۰ هزار نفر یا ۶۵ درصد واکسینه شدند.»

به گفته او، تعداد افراد ۷۵ تا ۷۹ ساله در کشور نیز حدودا ۹۳۰ هزار نفر است که تاکنون حدود ۱۳۰ هزار نفر از آنان واکسن کرونا دریافت کردند. 

اما شماری از کرابران شبکه‌های اجتماعی با انتشار خبرها و تصاویری، به بی‌نظمی و عدم برنامه‌ریزی در زمینه واکسیناسیون و «بی‌کفایتی دولت» اشاره کرده‌اند.

همچنین محسن هاشمی رفسنجانی، رییس شورای شهر تهران، روز یکشنبه از واکسینه نشدن رانندگان تاکسی انتقاد کرد و گفت: «مدتی بود واکسیناسیون رانندگان تاکسی پیگیری می‌شد و این مورد با ستاد کرونا تهران دنبال شد و گفتند وقتی صحبت از تاکسیرانان می‌شود باید به همه تاکسیرانان در کل کشور اشاره شود.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.